Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Jag måste hålla med om att en hel del inlägg i den här tråden har varit eller kanske blivit lite väl "obehagliga".

Från att från början ha varit en vilja att få reda på vad som verkligen skett, hur det gått till och varför, så kan jag tycka att det ibland har fått rätt mycket "slagsida" av skadeglädje.
Det verkar som om det finns en utbredd kollektiv önskan, inte av att egentligen bara få veta sanningen, utan snarare en önskan om att "straffa" och "korsfästa".

Nu verkar det ju rätt mycket som det finns en massa misstag (medvetna eller omedvetna) i rapporteringen från Shishapangma, från många fler än Pompe, och det är ju osnyggt, otur, oprofessionellt m.m.
Men det känns ibland som om det viktigaste har blivitr att "spika upp" personer till allmänt spott och spe, istället för som jag förstod det från början: Att reda ut saker och ting.

När glädjen över andras felsteg eller misslyckanden blir så mycket större än sökandet efter sanningen, då tycker jag många av oss ska skärskåda oss själva och vår påstådda frilufts-,natur- och fria upplevelse -image.

Håller inte med. Tycker denna tråd varit saklig hela tiden. Många har engagerat sig och försökt reda ut saker och ting. Nån länkade och hänvisade in på Flashbacks forum. Där kan snacka om osmakliga kommentarer. Men inte här.

Håller heller inte med. Jag har själv följt tråden med stort intresse och då inte för att se någon bli rullad i fjädrar vilket verkligen heller inte har skett. Det är ju faktiskt så att tack vare en hel del initierade inlägg i den här debatten så har i alla fall efter min mening många saker blivit utredda.
Och jag ser ingen här som glädjer sig över den här soppan men däremot en hel del besvikelse och upprördhet förståeligt nog.
Pompe har gett sig in i leken och det påstådda resultatet har ifrågasatts av många. Det får nog både hon och vi andra tåla.
 
Relevant fråga

Egentligen kan man ibland tycka att diskussionen är ointressant eftersom tjejerna inte nådde main summit, vilket är bergets enda topp. Och det är ju det som numera hävdas.

Men jag finner ändå följande relevant...

Pompe skrev: "Jag har inte mörkat eller ljugit om något" (inlägg 54). Och: "Jag ver inte hur mycket klarare jag ska behova uttrycka mig: Jag har inte ljugit om nagonting. Sa har gick det till: Jag ringde Hanli spokskrivare fran c-toppen och berattade glatt att vi var pa central summit. Hon horde inte eller missuppfattade order "central". Det ar det enda fel jag begatt." (inlägg 77).

Samt följande i inlägg 228:
"3. Kineserna som satt fasta rep sade att de var fram till centraltoppen.
(De tog f.ö 100 USD per klättrare just för att använda de fasta repen upp till centraltoppen).
4. Vi stod på en mindre topp och såg en kam med cornices och branta sidor med stor lavinfara som gick upp till en något högre topp (main summit).
"

I Exwebs första artikel (http://www.mounteverest.net/news.php?id=18829) så framgår det väldigt tydligt att de fasta repen gick till nordtoppen. Och Pompe säger ju att de gick till slutet av de fasta repen.

Då undrar jag om de själva visste att de befann sig på nordtoppen när dom vände. Eftersom det inte finns något vettigt bildmaterial så drar jag den slutsatsen.

Men i inlägg 228 så hävdar Pompe att hon sett "en kam med cornices och branta sidor med stor lavinfara". Det är alltså från den platsen där syrgastuberna ligger i tredje bilden i Exwebs första artikel (se länken ovan).

Då undrar jag. Är det rimligt att man bedömer den backen till en kam med cornices och branta sidor?

//Magnus
 
Men i inlägg 228 så hävdar Pompe att hon sett "en kam med cornices och branta sidor med stor lavinfara". Det är alltså från den platsen där syrgastuberna ligger i tredje bilden i Exwebs första artikel (se länken ovan).

Ja det är nog ett rimligt antagande (och då var de alltså inte ens på Central).


Det som slår mig mest när man läser allt här nu är att INGEN verkar använda GPS och kunna ange en position för platserna? Även om det nu skulle vara en onogrannhet på +/- 100 m så skulle det ju i alla fall gå att skilja mellan North, Central och Main mha GPS-position?

Däremot skulle det kanske inte gå att avgöra om man verkligen var "uppe" på central eller bara 3 meter därifrån.
 
Det som slår mig mest när man läser allt här nu är att INGEN verkar använda GPS och kunna ange en position för platserna? Även om det nu skulle vara en onogrannhet på +/- 100 m så skulle det ju i alla fall gå att skilja mellan North, Central och Main mha GPS-position?

Däremot skulle det kanske inte gå att avgöra om man verkligen var "uppe" på central eller bara 3 meter därifrån.

Precis min fundering. Varför inte en GPS? Noggrannheten måste bli väldigt bra, +/- 5-10 meter, pga perfekta mottagningsförhållanden.
 
Jag måste hålla med om att en hel del inlägg i den här tråden har varit eller kanske blivit lite väl "obehagliga".

Från att från början ha varit en vilja att få reda på vad som verkligen skett, hur det gått till och varför, så kan jag tycka att det ibland har fått rätt mycket "slagsida" av skadeglädje.
Det verkar som om det finns en utbredd kollektiv önskan, inte av att egentligen bara få veta sanningen, utan snarare en önskan om att "straffa" och "korsfästa".

Nu verkar det ju rätt mycket som det finns en massa misstag (medvetna eller omedvetna) i rapporteringen från Shishapangma, från många fler än Pompe, och det är ju osnyggt, otur, oprofessionellt m.m.
Men det känns ibland som om det viktigaste har blivitr att "spika upp" personer till allmänt spott och spe, istället för som jag förstod det från början: Att reda ut saker och ting.

När glädjen över andras felsteg eller misslyckanden blir så mycket större än sökandet efter sanningen, då tycker jag många av oss ska skärskåda oss själva och vår påstådda frilufts-,natur- och fria upplevelse -image.

Håller inte med. Tycker denna tråd varit saklig hela tiden. Många har engagerat sig och försökt reda ut saker och ting. Nån länkade och hänvisade in på Flashbacks forum. Där kan snacka om osmakliga kommentarer. Men inte här.

Håller heller inte med. Jag har själv följt tråden med stort intresse och då inte för att se någon bli rullad i fjädrar vilket verkligen heller inte har skett. Det är ju faktiskt så att tack vare en hel del initierade inlägg i den här debatten så har i alla fall efter min mening många saker blivit utredda.
Och jag ser ingen här som glädjer sig över den här soppan men däremot en hel del besvikelse och upprördhet förståeligt nog.
Pompe har gett sig in i leken och det påstådda resultatet har ifrågasatts av många. Det får nog både hon och vi andra tåla.

Håller inte heller med.
När någon kritiseras eller ifrågasätts är det förstås viktigt att det är tydligt att det finns grunder för ifrågasättande, så att detta är befogat och ingen personlig vendetta. Jag tycker frågorna från Corax, och de allra flesta i trådens inledning var mycket sakliga - och ställda med en from förhoppning att saker skulle redas ut och ha sin naturliga och rimliga förklaring.

När man successivt kan konstatera att det inte finns svar (från Pompe) som rätar ut frågetecken och visar att hon haft rätt, eller förklarar alla felaktigheter på ett bra sätt och ber om ursäkt där det blivit fel, är det ju knappast märkligt att "domen" är hård eller fördömande. Om man misstänker att det förekommit felaktigheter och nåt som rimligen får kategoriseras som desinformation så är det ju svårt att göra vågen och gratulera, om det visar sig att misstankarna om detta är korrekta.

Till viss del kanske det kan anses ha skett en kulturkrock, men då beror det väl till stor del på det som Weber hävdar; det går lätt åt skogen om någon kastar sig in i något som inte behärskas. Den som har den bakgrund som många här tycker är rimlig inför Himalayaäventyr, har antagligen tillägnat sig en god portion kunskap även om etik och kutym - även om den sedan kan variera på individbasis.
Jag klättrar inte alpint, bara på barmark och är ren armchair-adventurer när det gäller höga höjder - men har ju ändå enkelt kunnat inse vilka olika etiska normer som existerar, och att detta är så "viktigt" att de flesta klättrare (lite oavsett nivå) har en uppfattning om sin egen etik samt hur den förhåller sig till andras.
 
Hur ska vi nybörjare göra för att det ska vara "OK" att klättra ett berg i rätt stil?
(syftar EJ på 8000m toppar)

Den viktigaste stil-faktorn är att berätta sanningen och inget annat än sanningen tycker jag :)

Alla har ju alltid åsikter hur man än gör, men om man säger som det var (t ex fasta rep, en förtopp etc) så får folk kategorisera själva.
 
Det börjar klarna

Nu börjar pusselbitarna falla på plats tycker jag.

Repen var ”beställda” till Central summit men sattes bara till North summit. En del som gick till repens slut trodde därför att de hade gått till Central summit. Från North Summit är det lite av en kam upp till Central summit och den som inget vet kan ha trott att det är kammen upp till Main summit, som i själva verket låg en bra bit bort på en betydligt svårare kam. Pompe verkade ju vara lite av ett blåbär (jag menar inte att jag är duktigare) så hon har inte kunnat gå på egen kunskap utan litat på vad andra sagt. Andra sa att hon var på Central summit och då var det så och hon fick ju papper på det också, som hon inte visste var mer som en shoppad souvenir än ett intyg. Det där med höjdmätare kanske hon inte heller hade koll på.

Vad gäller möjligheten att de faktiskt gick till Central summit motsägs också av att det inte skulle gå att sitta en hel hög på rad där som de gjorde på sin bild, utan det var så brant och smalt att knappt en person kunde stå där, och det skulle inte heller gå att filma sådana filmer som de filmade, men det fungerar dock bra på North summit (min bedömning utifrån bilderna på ex webs everestsida).

Sedan att hon inte har kommenterat det hela här ligger väl i någon deal med Outside, vilket jag inte tycker är konstigt i sammanhanget.

Pompes ursäkt är möjligtvis att hon var okunnig och blåbär i sådana sammanhang. Men kanske det kan vara klokt att ta sig ur blåbärsskogen innan man slår till stort med de stora djungeltrummorna så man undviker såna här pannkakor. Om man nu ändå befinner sig i blåbärsskogen så skulle det ju varit bra med lite ödmjukhet i racket när det börjar åska.

Skulle Pompe ha varit karl är jag övertygad om att det skulle ha blivit betydligt hårdare ord, men det hjälper inte, flera stycken har fullständigt flippat ut här i tråden. Vitsen är väl att det ska bli något konstruktivt av det här. Skärpning i leden grabbar!

Vi får se vad de säger på tisdag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.