Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Om man valde att spara bilder till bättre tider, när man ifrågasattes så massivt så får det nog skrivas på dumt-kontot om det inte ska sättas på skumt-kontot.

Det har väl tidigt visat sig att man varit ute och knallat som blåbär, turist, klient eller vad man nu vill kalla det. Det har ju även bekräftats från Pompe i någon mån. Det tråkiga är väl den slarviga eller vilseledande - eller i bästa fall brisfälliga - rapporteringen. Det hade rimligen varit klokt att anta en mycket ödmjuk ton när man sedan fick lov att bemöta kritik och frågor.

Sen är det förstås en fråga av lite annat slag om det är vettigt att det anordnas den här typen av turer med så låga förkunskapskrav.
Jag tycker det är fel, men kan egentligen inte fullt ut bedöma hur stora riskerna är eftersom jag ändå vet så lite om hur en sån här utflykt går till.
Den belastning som den här typen av turism eller bergsbestigning skulle kanske också reserveras för de som är verkligt hängivna - men det är ju en rent personlig sympunkt.
 
Det är ju möjligt att en hel del av det som hände "där uppe" kan skyllas på lågt blodsocker och syrebrist. Det har ju visats på bilder här att från North Summit är det OCKSÅ en kam upp till Central Summit, och på bilderna tagna från North mot Central så är det ju väldigt likt vyn från Central till Main.

Men även det visar ju på dåliga förberedelser.
 
Om man valde att spara bilder till bättre tider, när man ifrågasattes så massivt så får det nog skrivas på dumt-kontot om det inte ska sättas på skumt-kontot.

Det har väl tidigt visat sig att man varit ute och knallat som blåbär, turist, klient eller vad man nu vill kalla det. Det har ju även bekräftats från Pompe i någon mån. Det tråkiga är väl den slarviga eller vilseledande - eller i bästa fall brisfälliga - rapporteringen. Det hade rimligen varit klokt att anta en mycket ödmjuk ton när man sedan fick lov att bemöta kritik och frågor.

Sen är det förstås en fråga av lite annat slag om det är vettigt att det anordnas den här typen av turer med så låga förkunskapskrav.
Jag tycker det är fel, men kan egentligen inte fullt ut bedöma hur stora riskerna är eftersom jag ändå vet så lite om hur en sån här utflykt går till.
Den belastning som den här typen av turism eller bergsbestigning skulle kanske också reserveras för de som är verkligt hängivna - men det är ju en rent personlig sympunkt.

Ser man på de serier (Everest Beyond the Limit tex), så märker man ju rätt snabbt att vem som helst kan ta sig upp med hjälp av pengar och sherpor. Hur många lämnas kvar döda och hur många tas ner halvdöende, ja väldigt många. Idiotisk turism med extremt höga risker, såväl för turisten som sherporna som utför jobbet.

// Jocke
 
Jag tycker i alla fall att Johanna ska ha en eloge för den fina redogörelsen av det inträffade i henne blogg. Det känns som en ärlig och saklig förklaring. Jag hoppas att denna händelse inte helt har tagit bort lusten att bestiga höga berg för de två huvudpersonerna. :)

Mvh /Joel
 
Jag tycker i alla fall att Johanna ska ha en eloge för den fina redogörelsen av det inträffade i henne blogg. Det känns som en ärlig och saklig förklaring. Jag hoppas att denna händelse inte helt har tagit bort lusten att bestiga höga berg för de två huvudpersonerna. :)

Mvh /Joel

Håller med! Känns som en mycket ärlig och bra pudel.
 
Att ge sej ikast med berg av den här kalibern och inte ha läst på tillräckligt mycket för att kunna skilja på kammen mellan North - Central och Central - Main är förvånanade. Om inte för att man är intresserad så åtminstone ur ett navigeringsperspektiv. Eller litar man blint på att dom fasta repen alltid ska finnas där att lotsa en även om något skulle hända?
 
Inte Main 8046, inte Centeral 8013 inte 8000

Om vi bortser ifran att Pompe vetat sedan den stund hon basundera ut att hon var pa toppen att hon faktiskt inte varit pa nagon topp och sannolikt inte over 8000 meter sa ar detta katastrofalt dalig PR for svenska klattring. http://www.mounteverest.net/news.php?id=18835 Kan svensk Himalaya klattring fa samre PR? Sannolikt inte.

Nu e det helt ointressant vad Pompe pysslar med eller sager sig pyssla med sett ur ett klatter perspektiv da det ar HELT omojligt att ta denna kvinna seriost. Att inte vet vart man ar och helt sakna grundlaggande kompetens i att orientera sig pa ett berg visar bara hur fel denna typ av turism pa 8000 meter ar.

Pompe far se till att come clean

Inte bara vad galler det har med att de inte var pa nagon top Pompe utan de faktum att hon klattrat med Sherpa support utan att vara arlig med det. Nedan ar ett citat fran hennes blog. Nu skyller de pa att deras Sherpa "lurat" dem. Hela den har historian visar bara pa hur lite respekt de visar for de Sherpa som hjlpt dem pa berget. Turister av den typ som Pompe lattar inte fran BC utan Sherpas.

"Många tycker det är häftigt att vi klättrar utan Sherpas men det känns inte ett dugg coolt. Det är bara tungt och jobbigt och jag förbannar den tunga ryggsäcken. Vi försöker minska på vikten så mycket som möjligt, varje 100 gram ökar exponentiellt i vikt ju högre upp vi bär vikten. Benen känns som alldeles förkokta spaghetti i den tunna luften. Jag andas som under ett maratonlopp och försöker gå minst tio långsamma steg innan jag får stanna och vila. De sherpas vi möter blir imponerade och kallar oss ‘Didi Sherpa’ vilket betyder stora syster Sherpa. Det är komplimang nog för att sträcka på våra böjda ryggar."

http://outsideonline.se/2009/09/24/att-lara-kanna-ett-berg-ar-att-lara-kanna-sig-sjalv/


Ska de atervinna nagon typa av respekt far de allt forklara sig pa betydligt fler paln an just deras BS om toppen.
 
Pompe far se till att come clean

Inte bara vad galler det har med att de inte var pa nagon top Pompe utan de faktum att hon klattrat med Sherpa support utan att vara arlig med det. Nedan ar ett citat fran hennes blog. Nu skyller de pa att deras Sherpa "lurat" dem. Hela den har historian visar bara pa hur lite respekt de visar for de Sherpa som hjlpt dem pa berget. Turister av den typ som Pompe lattar inte fran BC utan Sherpas.

"Många tycker det är häftigt att vi klättrar utan Sherpas men det känns inte ett dugg coolt. Det är bara tungt och jobbigt och jag förbannar den tunga ryggsäcken. Vi försöker minska på vikten så mycket som möjligt, varje 100 gram ökar exponentiellt i vikt ju högre upp vi bär vikten. Benen känns som alldeles förkokta spaghetti i den tunna luften. Jag andas som under ett maratonlopp och försöker gå minst tio långsamma steg innan jag får stanna och vila. De sherpas vi möter blir imponerade och kallar oss ‘Didi Sherpa’ vilket betyder stora syster Sherpa. Det är komplimang nog för att sträcka på våra böjda ryggar."

http://outsideonline.se/2009/09/24/att-lara-kanna-ett-berg-ar-att-lara-kanna-sig-sjalv/


Ska de atervinna nagon typa av respekt far de allt forklara sig pa betydligt fler paln an just deras BS om toppen.

Jadu... :)
 
Noga med fakta

Det är ju inte längre någon tvekan om att det förekommit felinformation både här och där i den här frågan. Visserligen är det fortfarande bara Johanna och den som skött/misskött hennes blogg som har förklarat och bett om ursäkt för sitt handlande. Om det varit medvetet i deras fall är väl egentligen tveksamt. Det är nog snarare ett tecken på naivitet och ovana vid mediala regler.

Att bilderna på Johannas blogg är "stulna" från andra fotografer (förutom de som är från hennes tidigare klättringar) är ju ett faktum.
Att dom funnits där för att "lura" någon verkar ju ytterst tveksamt då det, om man läser bloggen ordentligt, framgår på flera ställen att bilderna inte är från det aktuella tillfället. det borde kanske ha skrivits till under varje bild men det förekommer väl dagligen i betydligt seriösare sammanhang att man illustrerar en text med en bild som inte alltid är tagen när texten skrivs.

Icke desto mer har hennes bloggare brutit mot upphovsreglerna och det har för länge sedan erkänts och försökt förklaras med naiviteten att bloggen "var ämnad för en begränsad krets". Det hade den antagligen förblivit också om inte Pompe använt sig av betydligt mindre begränsade media för sin egen publicitet.

Men sedan måste jag, som försökt läsa allt jag kunnat om det här, anmärka lite på några av de uttalanden som förekommit här i tråden av folk som säger sig vara så noga med fakta.

1: Det sägs på något ställe att "vem som helst" kan ta sig upp till 8.000 meter (eller strax under) "vem som helst" det är väl verkligen att ta i.

2: Det påstås att dom har haft hjälp av sherpa. Så vitt jag kan begripa har dom fram till Advanced Base Camp ingått i en grupp, men därefter själva tagit sig och sin utrustning dit dom kom. Uppenbarligen North summit. (visserligen med fasta rep satta av andra som normalt är en hjälp men här mest verkat förvirra)
Den Sherpa som var med vid toppen klättrade med Edmund och hade inget med tjejernas klättring att göra.

3. Det påstås att dom saknar erfarenhet. Jag har ingen aning om hur mycket "blåbär" dom är men vad jag förstått så har dom varit över 7.000 ett antal gånger tidigare. Senast till 7.400 i sitt förra Cho-Oyu försök i våras

4. Spekulationer om var dom varit är rätt och kan och bör betraktas och bedömas som fakta men spekulationer om vad dom trott dom gjort är inte bara löjliga utan dessutom något vi aldrig kan få svar på. Det går inte att fotografera eller på annat sätt bevisa vad man tror.

5. Slutligen är det väl på sin plats att vi ser på delarna av vad som hänt. Pompe och Öhrn är inte ansvariga för de snodda bilderna. Öhrn är inte ansvarig för Pompes mediala exponerande. Öhrns blogg är inte ansvarig för Pompes uttalande om att dom, först var på "toppen" sedan "central summit". Var och en får ta sin del.

Det gäller var och en av oss som har gjort inlägg här på tråden. Fakta har efterfrågats. Fakta börjar komma fram. Då ska alla vi som vill ha fakta också hålla oss till fakta och inte spekulera, anta, gissa och förvränga.

Jag tycker det verkar ytterst trovärdigt (men lite naivt) det Öhrn skriver. Jag har fått hennes version och den tror jag på. Det betyder verkligen inte att jag inte tycker det kunde skötts bättre.

Nu får vi väl se vad Pompe säger. Men när det gäller Öhrn och hennes misslyckade blogg känns det avklarat. För min del. Jag tror på deras förklaringar.
Men klantigt var det. Sannerligen.
 
@ Eriksson

2: Det påstås att dom har haft hjälp av sherpa. Så vitt jag kan begripa har dom fram till Advanced Base Camp ingått i en grupp, men därefter själva tagit sig och sin utrustning dit dom kom. Uppenbarligen North summit. (visserligen med fasta rep satta av andra som normalt är en hjälp men här mest verkat förvirra)
Den Sherpa som var med vid toppen (Jag gissar att du menar den Sherpa som var med pa deras high point, inte samma sak som topp....) klättrade med Edmund och hade inget med tjejernas klättring att göra.



Du "begriper" fel och du vet inte vad du talar om nar du marginaliserar jobbet med att fixa rep. Sedan sager en overvagande majoritet av de jag talat med som var dar samtidigt att de bada haft hjalp av Sherpas och dessa personar ar langt mer trovardiga.

Vidare har det rapporterats och bekraftats att de utnyttjat talt som tillhort andra utan att fa deras tillstand. Ett fenomen som ar mycket vanligt pa 8000 berg men inte acceptabelt.

Nar det kommer till stlien de anvant for att komma upp pa berget kan barar en mamma vara ursaktande utan att sjalv inte uppvisa total respektloshet for berget.
 
Jag begriper ingenting

Bara så att ingen kan påsta att jag begriper fel.

På den gamla goda tiden, så har jag för mig att en engelsk expedition 'lånade' ett par syrgasflaskor som en schwezisk expedtion lämmnat kvar för senare bruk. 1953 var det tror, jag fast ett annat berg.

De tiderna var så bra att inga svenska förståsigpåare ens hade insett att de borde sätta upp regler och bestämma vem som var lämpad att få klättra eller inte.

I övrigt ber jag att få tacka alla inläggare för en mycket underhållande tråd :).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.