Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Gps

@ Nermander & graylingman


Pompe hade GPS med sig i sin Satellite telefon, fran nastan alla modeller kan man skicka exakt possition som ett SMS i en forprogramerad funktion.
 
Då är frågan om det finns någon position sparad någonstans, och om inte, varför används inte funktionen?

Jag är på inget sätt en expert inom det här fältet, och kan inte avgöra vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt. Men sättet som hela historian har hanterats har i alla fall fått mig att inte direkt se upp till Pompe...
 
Sant eller inte


Ja vad ska man säga. Jättetrist om det gått till så att de trodde att north var central. Men skönt att den biten verkar utredd.

Tycker ändå det hänger en skugga över bildbevisningen, hur kan man komma för sig att inte fotografera vägen upp mot det man tror är main summit. Jag har nog aldrig varit med om den typen av fotografering.

Och för att inte tala om filmen.

Tycker också det är konstigt om man inte läst in sig på berget innan och kikat på bilder hur själva toppkammen kommer att se ut. Det fanns ju ändå planer på att försöka forcera den.

Dessutom verkar det som om alla som följt expeditionen, både under och efter, har haft ett större intresse i att reda ut var de verkligen vände. Och det blev ingen samsyn förrän bevisningen var solklar i kubik.

Jag tycker inte att det hade behövt bli så här.

//Magnus
 
Ja, nu är det ju färdigutrett gällande var det var.

Jag tycker dock att det är skumt, precis som Magnus påpekar och som jag skrivit tidigare här i tråden, att man inte har haft en enda bild att visa på det de trodde var toppen, och skumt att de inte filmade den. Det är också skumt att man avser bestiga en av världens absolut högsta berg, på över 8 000 meter, och inte vet ett ögonblick om hur det ser ut dit man ska. Hade man vetat det hade detta misstag aldrig kunnat ske. Det låter ju skumt. Eller, ja, antingen är det något skumt, eller så, ursäkta mig, men så är de mer än lovligt korkade. Jo, jag vidhåller, avser man bestiga en 8000-are utan att veta ett ögonblick vad det är för berg man ger sig an, då är man i mina ögon korkad. I alla fall i det avseendet.

För det finns ju en viktig aspekt i detta: De hade som mål att ta sig upp på toppen, den riktiga topp-toppen alltså. De hade inte tagit reda på ett ögonblick vad det var de hade gett sig in på för då hade de ju utan tveksamheter vetat att de inte var toppen de såg bakom sig. De hade uppenbarligen ingen aning om hur det såg ut, hur vägen dit såg ut och vad som fodrades. De skulle ju inte bara upp för backen till Central summit, de hade ju haft för avsikt att ta sig förbi den kniviga kammen också. Hur i hela friden skulle de klara det hade de tänkt sig?

Det här visar att det verkligen är sant att fullständiga blåbär ger sig i kast med 8000-metarna. Och det är inte helt bra det. :cool:
 
Jag tycker dock att det är skumt, precis som Magnus påpekar och som jag skrivit tidigare här i tråden, att man inte har haft en enda bild att visa på det de trodde var toppen, och skumt att de inte filmade den.

Eller så har man fotat och fimat, men väljer att spara detta material till något annat. Ett tidningsreportage, en film, en föreläsningsserie, etc.
Inte säkert att man vill/väljer att posta bilder på t ex Utsidan, per automatik! Det måste inte anses som "skumt".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.