SULITJELMA: broar, svåra vad och snöpassager

23072011-_DSC0438ritad.jpg


Bild på broarnas placering och möjliga färdvägar. Jag och min kompis gick över den första bron, sedan gick jag över snöfältet medan min kompis även gick över den andra bron. Utsikt från fåtöljen i Sorjoshyttan :) (bilden är från 23:e juli i år)
 
23072011-_DSC0438ritad.jpg


Bild på broarnas placering och möjliga färdvägar. Jag och min kompis gick över den första bron, sedan gick jag över snöfältet medan min kompis även gick över den andra bron.

Med "första bron" menar du bron närmast stugan? Ni gick mot Sulitjemla alltså? Att gå öster om jokkens utlopp ur snöfältet är inte tillrådligt vilket framgår på ett utmärkt sätt av din bild.
 
"Vid utloppet av den lilla korvformade sjön söder om Bajit Sorjosjavri har man byggt en bro men i början av augusti i år hade man inte fått dit trappstegen upp till broplanet. Tanken är att man korsar jokken där så att man slipper snöfältet före stugan."


Ska detta förstås som att man man inte kan använda den 1. bron, när trappstegen inte finns, men att man derimot måsta passera snöfältet? Och, tror ni at det finns risker att det finns farliga och djupa sprickar i isen, som man kann ramla ner i? Jag ska börja vandringen från Sulitjelma nu på lördag.

tack,

Lisa
 
på kartan är det 2 snöfälter. en som är ungefär 100 meter ifrån Sorjos hytta och en innan(när man går ifrån Sulitjelma) 1 km från Sorjoshytta, som ser större ut än den andra. âr det den "stora" vi pratar om? Den andra är inget at prata om eller?

Och såg just nu på Smhi att det ska börja snöa dom nästa dagarna. ajabaja, skulle det göra vandringen här mycket svårare? Har inte snö-ykse eller piggar eller annat sånt. Bara en stav...
 
Ska detta förstås som att man man inte kan använda den 1. bron, när trappstegen inte finns, men att man derimot måsta passera snöfältet? Och, tror ni at det finns risker att det finns farliga och djupa sprickar i isen, som man kann ramla ner i?

Om trappstegen fortfarande saknas är det en nivåskillnat på cirka 1 meter att klättra upp på brokonstruktionen, inget oöverstigligt problem alltså. De sprickor som jag nämnde finns till vänster på Diderots bild ovanför toaletten alldeles där det börjar bli brant. Men där kommer du ju inte att gå!
 
okej, det låter bra med bron i alla fall. Men ifölja bilden kommer jag fortfarande at skulla passera en bit av snöfältet, och väl fortfarende ochså det andra snöfältet på kartan? är det anbefalingsvärdigt att ha på sig ispiggar under stövlarna eller borde det gå bra med en stav i lungt tempo?

Tack
 
Men ifölja bilden kommer jag fortfarande at skulla passera en bit av snöfältet, och väl fortfarende ochså det andra snöfältet på kartan? är det anbefalingsvärdigt att ha på sig ispiggar under stövlarna eller borde det gå bra med en stav i lungt tempo?

Vi gick med mesh-skor med ganska mjuk sula. En vandringsstav i trä hade vi i handen. Det var inga problem att gå utför snöfälten trots att det inte gick att sparka fäste med de mjuka skorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 10
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Moa89 Änonjalme/Vaisaluokta till Sulitjelma, eller annan likvärdig vandring? Fjällvandring 7
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
Vonsan Ny-Sulitjelma-Låmihytte-Pieskehaure Fjällvandring 4
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
t_andersen Padjelanta-Ny Sulitjelma Fjällvandring 6
Vonsan Kvikkjokk-Tarrekaise-Vaimok-Ny Sulitjelma-Sårjos-Stalo-Vaisaluokta. Fjällvandring 5
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
wvdoorne Padjelanta - Sulitjelma: some questions Fjällvandring 13
BrittMarie Ny-Sulitjelma - Sårjåsjávvre Fjällvandring 5
Bamba Sulitjelma, parkeringsplats Fjällvandring 8
pårte Tips om Sulitjelma-Saltoulokta Fjällvandring 6
kgh Vandring till/från Sulitjelma i Norge. Fjällvandring 7
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
segelod Sulitjelma Fjällvandring 7
PJE Saltoloukta-Sulitjelma Fjällvandring 2
nilsbo Vad vid Sulitjelma-Sårjåsjaure Fjällvandring 7
eric Hur tar jag mig till/från Sulitjelma? Fjällvandring 5
Tur Sulitjelma-Sarek-Rago Fjällvandring 3
Noceur Kungsledens broar med mera? Fjällvandring 13
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Rapps Broar Sarek Fjällvandring 2
Bandersson Gamla broar, jåkkar och "ömdöme" Fjällvandring 22
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
quid Vem inspekterar & river broar i fjällvärlden? Fjällvandring 5
claesf Snö, vatten och broar i Sarek? Fjällvandring 17
avslutat080903 Sarek, info om snöläge och broar Fjällvandring 11
avslut1008 Vatten och broar Fjällvandring 2
svartöra Broar i Norrbottensfjällen Fjällvandring 3
1145 Broar längs ledsystemet i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
gismokvack Farliga broar rivs i fjällen Fjällvandring 5
Trasiga broar i Kebnekaiseområdet! Fjällvandring 1
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Vinthund Svåra vad Vakkotavare-Nikkaluokta? Fjällvandring 3
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
Gunnar81 Svåra vad vid Nallostugan (vandring Abisko-Kebnekaise)? Fjällvandring 2
emmis135 Det svåra valet ;) Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.