Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk

Hej!
Tänkte ta mig en tur till Sarek i slutet av juli. Har fjällvandrat mycket förr, men aldrig tagit mig till Sarek.
Kikar på rutter och tips, och kom fram till att Sulitjelma i Norge verkar vara en spännande (och ekonomisk - tåg från Gbg för 300 spänn) startpunkt. Som slutpunkt verkar Saltoluokta eller Kvikkjokk logiskt. Jag vill gärna klämma in "klassiska Sarek-syner" som Rapadalen.

http://maps.google.se/maps?saddr=Su...SKLFyB0UDJg&mra=ls&dirflg=w&doflg=ptm&t=h&z=8

Någon som gjort samma/liknande rutt eller har tips till en förstagångsbesökare i området? Är det en bra/genomförbar/fin rutt?
Ser ut som drygt 10 mil fågelvägen, så på sisådär 10 dagar ska man väl hinna gott och väl tänker jag. Men jag har inte skaffat kartor än, så jag är ju medveten om att min snabbkoll på Google är en klen grund att planera efter ;)

Tack på förhand för tips! Ska ta tag i planerandet på allvar efter stundande Skottlandstur.
 
Fin tur :)

Hejsan,

Att gå från Sulitelma till Kvikkjokk eller Saltoluokta är en mycket fin tur. Gick en liknande tur nu i påskas, med den skillnaden att vi startade med att gå genom Rago istället för Sulitelma.

Personligen hade jag valt att starta med att ta mig rakt norrut och följa leden till Sårsajaurestugorna. Det trevligaste alternativet är väl egentligen att ta taxi upp på vägen förbi Ny-Sultitelma så långt det går, men det rimmar å andra sidan illa med att det ska vara ekonomiskt :)

Från Sårsajaure hade jag forsatt åt nordost fram till Staloloukta för att sen vika rakt österut till Sarvesvagges eller Akkavagge. Vilken av dessa som man bör välja beror till viss del på hur lång tid man har kvar och del på vad man vill se. Att gå Sarvesvagge ner till Rapadalen är en helt magisk tur i fint väder, men man hamnar på fel sida av Rapaälven som enbart är vadbar vid Tielmavadet och dessutom bara då förhållanderna är de rätta. Så går man den vägen bör man ha en dag i reserv om man skulle tvingas gå upp via Skarja. Alternativet är förståss att gå söderut via Luohttolako och vidare ner till Kvikkjokk, men även det är en tur som man helst gör i lite bättre väder.

Har man väl tagit sig till Pielaslätten kan man antingen gå österut genom Bastavagge eller åt nordost och ta sig till Salto via Slugga. Det första alternativet kräver dock att man fixar båttjuts vid Rinim.

/ Stefan
 
Tack for tipsen! Ska kika vidare pa de turforslagen.

Vad galler tagen sa ar det norska NSB (nsb.no) som har lojligt billiga tag, om man far tag pa deras minipris-biljetter. Brukar finnas att kopa ganska tatt inpa avgang, typ en vecka eller tva, men i god tid ar ju som alltid sakrast.
Forra sommaren gjorde jag Lofoten, med start i Goteborg, for en spottstyver. Tag till Bodo, bilfarjan darifran, talt och vaskan packad med svenskkopt mat :)

David
 
Tack för tipset! Verkligen billigt :)
Ska man ta bilfärja från Bodö? Det går ju en bilväg landvägen hela vägen till Sulitelma...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sarektips Fjällvandring 1
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 7
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Moa89 Änonjalme/Vaisaluokta till Sulitjelma, eller annan likvärdig vandring? Fjällvandring 7
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
Vonsan Ny-Sulitjelma-Låmihytte-Pieskehaure Fjällvandring 4
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
82-barn SULITJELMA: broar, svåra vad och snöpassager Fjällvandring 20
t_andersen Padjelanta-Ny Sulitjelma Fjällvandring 6
Vonsan Kvikkjokk-Tarrekaise-Vaimok-Ny Sulitjelma-Sårjos-Stalo-Vaisaluokta. Fjällvandring 5
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
wvdoorne Padjelanta - Sulitjelma: some questions Fjällvandring 13
BrittMarie Ny-Sulitjelma - Sårjåsjávvre Fjällvandring 5
Bamba Sulitjelma, parkeringsplats Fjällvandring 8
pårte Tips om Sulitjelma-Saltoulokta Fjällvandring 6
kgh Vandring till/från Sulitjelma i Norge. Fjällvandring 7
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
segelod Sulitjelma Fjällvandring 7
PJE Saltoloukta-Sulitjelma Fjällvandring 2
nilsbo Vad vid Sulitjelma-Sårjåsjaure Fjällvandring 7
eric Hur tar jag mig till/från Sulitjelma? Fjällvandring 5
Tur Sulitjelma-Sarek-Rago Fjällvandring 3
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 0
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 13
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 73
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.