Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Visar ett par till där jag mixat lite med fotofärgerna i photoshop. Är inte bra på det men man lär sig :)
Tycker det ser bra ut. Jag brukar inte laborera allt för mycket med mina bilder, mestadels för att jag saknar lämpliga program. Bra resultat på bakgrunden!

Snygga Randalls! Det är något visst med deras linjer.

~Paul~
 
Tycker det ser bra ut. Jag brukar inte laborera allt för mycket med mina bilder, mestadels för att jag saknar lämpliga program. Bra resultat på bakgrunden!

Snygga Randalls! Det är något visst med deras linjer.

~Paul~

Härligt med alla fina bilder på Randalls!

Paul
De där Mr Itou är bara för mycket!
Otroligt fina!

Måste fråga vad Kobeco R2 är för stål?

Mikael
 
Härligt med alla fina bilder på Randalls!

Paul
De där Mr Itou är bara för mycket!
Otroligt fina!

Måste fråga vad Kobeco R2 är för stål?

Mikael
Tackar! Jo de är riktigt snygga. Han kan det där med estetik den gode Mr Itou.

Kobeco står för Kobe Company. Stålet kemiska sammansättning är en väl bevarad hemlighet men i praktiska jämförelser med andra superstål som Cowry X, Cowry Y och ZDP-189 så sopade R2 golvet med dem både i fråga om slitstyrka och slagseghet. Det är inte lika hårt som de andra tre, bara runt 62-64 HRC men det räcker tydligen.

Det är vad jag känner till endast två custom-byggare som kör på R2 och det är Hiroo Itou och Kazuyuki Tanaka. Priserna är därför därefter. Jag köpte mina pjäser på den tiden när Mr Itou fortfarande inte hade gjort sig ett namn inom knivindustrin. Av den anledningen så fick jag dem rätt "billligt" trots att de var rätt dyra ;).

~Paul~
 
Ett tag sedan fick jag hem två blad av David Casström mod 10 av deras kniv. De här två bladena är i 12c27 sandvikstål. De här stålet finns inte än i deras modell. Jag tänkte att det måste få ett trädslag med mycket karaktär att skicka tillbaks:) Hade sen länge en bit mycket fint rotad björk med alla möjliga mönster jag använde till denna:) Ville också att det skulle vara scandinaviskt enkelhet. Loveless bultar.

tre-2107_zpsb398093b.jpg

Jösses... Helt enkelt en galet vacker kniv! Gillar verkligen att du dragit fram greppet lite jämfört originalet. Planerar att göra detsamma på några av mina Enzo knivar.
 
Det är en trevlig hobby att pilla till en kniv lite efter eget huvud.
Kul när det gillas av er!

Nu behöver man ju inte jobba med de dyraste materialen för att det ska bli ett bra resultat.
Här är ett av de nya Mora no.311 bladen i sin tilltänkta stil med rosenkrans i hjorthorn och aluminium bolster.
Hornet betingade 15 pund från Highland Horn i Scotland, bladet en hundralapp och metallen från skrotlådan.

Som synes har jag börjat korta ner ricassot ,som är onödigt långt på denna modell.
Bladstilen verkar Mora ha hämtat från den klassiska Green River kniven,som var mycket populär bland USA's pälsjägare under "Mountain Man" eran.
Moran är en halvtum kortare,men det gör inget tycker jag.
Orginalet var dessutom fulltånge, men hornet kommer att ge ett starkt handtag.

Bultade träskaft kommer det att bli på något av de andra bladen.
Det är som Kimmo och Paul säger, att dessa skaft tål en hel del innan de ger upp.

Mikael

Trevligt med en kniv inspirerad från den tiden. Green river kniven användes till det mesta från slakt o flåning till att äta med o personligt försvar.

Seved
 
När jag kollade fakta om Mountain Man eran , så stämmer det inte riktigt att det var Green River kniven som användes.
Produktionen var inte igång på allvar förrän efter det sista Rendez-Vous mötet,
Dvs runt 1840.
Green River kniven blev klassikern bland nybyggare,buffeljägare och många andra kolonisatörer efter 1840.

Mikael

Jaha slutatde mötena så tidigt, när började dom tro, hm känner att jag måste plugga på lite, känner du till några bra böcker i ämnet.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.