Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Måste bara slå sak i saken som det heter för loveless bultar eller corby. Precis som Mikael skriver så blir det faan i mig en otroligt bra hållbarhet med dessa och strong epoxy som kardemumma på kakan.
Har som användare misshandlat knivar med denna konstruktion o aldrig fått skalor som lossnat i handen eller så. Menar inte att det är fort knox säkert för det är inget om det inte är gjort i solid titan och även det gåra tt förstöra med rätt metoder men ni fattar vad jag menar. Mest troligt är att bladet går av så det är viktigt vad det är för stål och hrc osv......
 
Måste bara slå sak i saken som det heter för loveless bultar eller corby. Precis som Mikael skriver så blir det faan i mig en otroligt bra hållbarhet med dessa och strong epoxy som kardemumma på kakan.
Har som användare misshandlat knivar med denna konstruktion o aldrig fått skalor som lossnat i handen eller så. Menar inte att det är fort knox säkert för det är inget om det inte är gjort i solid titan och även det gåra tt förstöra med rätt metoder men ni fattar vad jag menar. Mest troligt är att bladet går av så det är viktigt vad det är för stål och hrc osv......
Ja, precis. Det blir de facto en laminatkonstruktion lik den som man finner i vissa knivblad. Fast med andra material förstås ;).

~Paul~
 
Oj va fint. Det kommer bli kanon‼ Bra jobbat!

~Paul~

MAW
Den var ju inte ful så det gjorde ont den där, Mikael...
Vansinnigt snyggt tror jag är rätt ord!

Ursprungligen postat av kimmolilja Visa inlägg
Måste bara slå sak i saken som det heter för loveless bultar eller corby. Precis som Mikael skriver så blir det faan i mig en otroligt bra hållbarhet med dessa och strong epoxy som kardemumma på kakan.
Har som användare misshandlat knivar med denna konstruktion o aldrig fått skalor som lossnat i handen eller så. Menar inte att det är fort knox säkert för det är inget om det inte är gjort i solid titan och även det gåra tt förstöra med rätt metoder men ni fattar vad jag menar. Mest troligt är att bladet går av så det är viktigt vad det är för stål och hrc osv......

Ja, precis. Det blir de facto en laminatkonstruktion lik den som man finner i vissa knivblad. Fast med andra material förstås .

~Paul~

Det är en trevlig hobby att pilla till en kniv lite efter eget huvud.
Kul när det gillas av er!

Nu behöver man ju inte jobba med de dyraste materialen för att det ska bli ett bra resultat.
Här är ett av de nya Mora no.311 bladen i sin tilltänkta stil med rosenkrans i hjorthorn och aluminium bolster.
Hornet betingade 15 pund från Highland Horn i Scotland, bladet en hundralapp och metallen från skrotlådan.

Som synes har jag börjat korta ner ricassot ,som är onödigt långt på denna modell.
Bladstilen verkar Mora ha hämtat från den klassiska Green River kniven,som var mycket populär bland USA's pälsjägare under "Mountain Man" eran.
Moran är en halvtum kortare,men det gör inget tycker jag.
Orginalet var dessutom fulltånge, men hornet kommer att ge ett starkt handtag.

Bultade träskaft kommer det att bli på något av de andra bladen.
Det är som Kimmo och Paul säger, att dessa skaft tål en hel del innan de ger upp.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5081.JPG
    IMGP5081.JPG
    147.5 KB · Visningar: 839
Bladstilen verkar Mora ha hämtat från den klassiska Green River kniven,som var mycket populär bland USA's pälsjägare under "Mountain Man" eran.
Moran är en halvtum kortare,men det gör inget tycker jag.
Orginalet var dessutom fulltånge, men hornet kommer att ge ett starkt handtag.

Mikael

När jag kollade fakta om Mountain Man eran , så stämmer det inte riktigt att det var Green River kniven som användes.
Produktionen var inte igång på allvar förrän efter det sista Rendez-Vous mötet,
Dvs runt 1840.
Green River kniven blev klassikern bland nybyggare,buffeljägare och många andra kolonisatörer efter 1840.

Mikael
 
re

Det där blir hur fint som helst. Enda nackdelen som jag upplevt med just hjort horn är det tråkiga märgen som finns inne i det. I ditt fall spelar det ingen roll då du använder den naturlig.
Snyggt blir det o vill gärna se en bild på den sen.
mvh Kimmo
 
Det där blir hur fint som helst. Enda nackdelen som jag upplevt med just hjort horn är det tråkiga märgen som finns inne i det. I ditt fall spelar det ingen roll då du använder den naturlig.
Snyggt blir det o vill gärna se en bild på den sen.
mvh Kimmo

Märgen kan vara ett problem och det är ett av skälen att använda Sambar hjortens horn.
Sambar horn har förhållandevis mindre märg och tjockare hornväggar.
Om man ser hornet som ett rör och fyller det med epoxy + filler istället för den porösa märgen, blir det hela mkt svårt att få isär.
Det kräver grovt våld för att knäcka ett Sambar horn fyllt med epoxy, knivens tånge och en armerande filler typ bomullsflock.

Rätt använt är hjorhorn ett magiskt material som höjer knivens kvalitet med många steg.
Se bara på alla fina Randalls du skämmer bort oss med!
Det får du gärna fortsätta med.


Mikael
 
re

Precis som du skriver Mikael. Sambar stag är ju ett mycket solidare material som du skriver.
Det funkar med vanlig hjorthorn också om man gör så att man gröper ut lite märg osv.. O använder man det naturligt med epoxy osv blir det en säker konstruktion som du skriver. Menar bara att som jag många gånger formar fram horn skaft så måste det vara solid horn :) Älghorns kransar och renhorn är riktigt fina solida inhemska horn vi har om man ska forma fram hornskaft. Har haft turen att få mer eller mindre gratis en massa renhorn och älghorn :)
 
Ja rosenkrans av Älghorn är solitt och bra!
Fina bitar av renhorn är också utmärkt.
Det bästa är att välja varje bit för sig.
När man hittar rätt,ger sig det hela nästan av sig själv.

Nu har jag slipat till ricassot på bandslipen och det blev jämnare.
Lite återstår men nu är eggen betydligt närmare kraftcentrum när man täljer.
Bolstret ska bli betydligt mindre i färdigt skick.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5088.JPG
    IMGP5088.JPG
    150.3 KB · Visningar: 740
Ja rosenkrans av Älghorn är solitt och bra!
Fina bitar av renhorn är också utmärkt.
Det bästa är att välja varje bit för sig.
När man hittar rätt,ger sig det hela nästan av sig själv.

Nu har jag slipat till ricassot på bandslipen och det blev jämnare.
Lite återstår men nu är eggen betydligt närmare kraftcentrum när man täljer.
Bolstret ska bli betydligt mindre i färdigt skick.

Mikael
Mycket bra! Det faktum att du tagit bort i stort sett hela ricasson eleverar designen till till en helt annan nivå ;).

~Paul~
 
Mycket bra! Det faktum att du tagit bort i stort sett hela ricasson eleverar designen till till en helt annan nivå ;).

~Paul~
Ha,ha, förstår att du tycker så!
Du har naturligtvis helt rätt och det här är tänkt som en praktisk vardagskniv i trevlig förpackning.
Därav valet av lam. Arne bladet istället för Mora Black bladet.

Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.