Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Fast jag menar att det hade varit bra att kunna köpa olika slipfaser i vilken affär som helst, likt andra märken.


~Paul~

Då skulle lagerhållningen i Boden bli näst intill ohanterlig,med ytterligare prishöjningar som följd.

Här blir investeringen i en bandslip för hemmabruk mer försvarbar och det är inte fel att kunna fixa sina egna omprofileringar.
Om man nu inte har såna möjligheter,blir det nog billigast att prata med Erik och be honom om hjälp med slipning.

Mikael
 
Då skulle lagerhållningen i Boden bli näst intill ohanterlig,med ytterligare prishöjningar som följd.

Här blir investeringen i en bandslip för hemmabruk mer försvarbar och det är inte fel att kunna fixa sina egna omprofileringar.

Mikael
Fast jag kan tänka mig att den extra kostnaden i samband med lagerhållning täcks gott och väl av ökade försäljningssiffror ;).

~Paul~
 
Fast jag kan tänka mig att den extra kostnaden i samband med lagerhållning täcks gott och väl av ökade försäljningssiffror ;).

~Paul~
Se min redigering ovan.

Nej, det är nog en mkt blygsam ökning i såfall!
Ta F1 som exempel med alla varianter den redan finns i.
Lägg till 3 varianter på eggen och multiplicera!
Ta sedan det övriga sortimentet och räkna på detta.

Betänk att FK redan som det är håller stora lager för snabb leverans till vilken världsdel som helst.
Tredubbla detta och det hela skulle binda upp omöjliga summor för Fällkniven.

Mikael
 
Jag kom att tänka på en professionell jägare i England,som lät flatslipa sin F1.
Efter att ha jämfört med en standard F1 under en tid, var hans slutsats att Peter inte har tänkt så fel i allafall.
Med tiden såg han värdet i originalutförandet.

Mikael
 
Jag kom att tänka på en proffessionell jägare i England,som lät flatslipa sin F1.
Efter att ha jämfört med en standard F1 under en tid, var hans slutsats att Peter inte har tänkt så fel i allafall.
Med tiden såg han värdet i originalutförandet.

Mikael
Fast originalutförande är just flatslipning :).

Jag tror trots allt att den mest populära kniven runtom i världen skulle bli ännu populärare om man hade val till olika slipfaser. T ex tror jag att jänkarna skulle uppskatta en (usch) skålslipning.

~Paul~
 
Fast originalutförande är just flatslipning :).

Jag tror trots allt att den mest populära kniven runtom i världen skulle bli ännu populärare om man hade val till olika slipfaser. T ex tror jag att jänkarna skulle uppskatta en (usch) skålslipning.

~Paul~

Det må så vara, men om jag har förstått Peter rätt så ger han högaktningsfullt ---- i om jänkarna vill ha skålslipning eller ej!:):):)
Han gör det han tror är bäst!
Personligen håller jag med och om jag inte skulle göra det,så slipar jag fram min egen lösning.

Den nya GP t.ex. tycker jag vinner på en egen egg.
Originalet var väl grovt för min smak.


Mikael
 
Det må så vara, men om jag har förstått Peter rätt så ger han högaktningsfullt ---- i om jänkarna vill ha skålslipning eller ej!:):):)
Han gör det han tror är bäst!
Personligen håller jag med och om jag inte skulle göra det,så slipar jag fram min egen lösning.


Mikael
Självklart. Dock hade Fällkniven säkert tjänat en hacka. Tyvärr är inte alla lika proficienta i slipning som du och många andra på den här sektionen. Jag tror därför att gemene man hade uppskattat fler alternativ. Åtminstone när det gäller F-knivens mest populära modell :).

~Paul~
 
Självklart. Dock hade Fällkniven säkert tjänat en hacka. Tyvärr är inte alla lika proficienta i slipning som du och många andra på den här sektionen. Jag tror därför att gemene man hade uppskattat fler alternativ. Åtminstone när det gäller F-knivens mest populära modell :).

~Paul~

Säkert,men det kostar som sagt!

Att lära sig slipa sin kniv är ju grundläggande för att kunna tillgodogöra sig egenskaperna hos en lite finare produktionskniv.
Det är i mitt tycke aldrig fel att ha några billiga Mora eller Hultafors att öva slipning på.
Jag gör det efter mer än 50 år av knivanvändande och jag lär mig fortfarande...

Mikael
 
Absolut. Det är dock skillnad på en vanlig slipning/bryning och en seriös omprofilering.

Som sagt, gemene man är knappast beredd att flatslipa ett konvexslipat blad med allt vad det innebär. Eller skålslipa för den delen ;).

~Paul~
 
Absolut. Det är dock skillnad på en vanlig slipning/bryning och en seriös omprofilering.

Som sagt, gemene man är knappast beredd att flatslipa ett konvexslipat blad med allt vad det innebär. Eller skålslipa för den delen ;).

~Paul~

Nej så är det nog.

Behöver man en trävass egg så blir det billigast att köpa en laminerad Mora 80mm Carver på Bauhaus.
De kostar numera 119:-.
Det är billigare än en omprofilering på ett sliperi eller hos FK.


Mikael
 
Ja, precis. Det är en mycket fin kniv. Jag har den plastskaftade versionen. Den duger. Föredrar dock träskaft eftersom den varianten saknar fingerskydd.

~Paul~
 
Ja, precis. Det är en mycket fin kniv. Jag har den plastskaftade versionen. Den duger. Föredrar dock träskaft eftersom den varianten saknar fingerskydd.

~Paul~

Ja, en fantastiskt användbar liten Mora för nästan inga pengar alls!

Appropå slipa hemma så kommer här en liten uppdatering på mitt Fällkniven PHK bygge.
Jag har gjort en tapering av spetsen "distal taper" som det heter på utrikiska.
Ricassot är ändrat och så även Choilen.

Hela bladet är slipat för att ta bort små ojämnheter här o. där.
Alla delar är inpassade men limning och finputsning + polering återstår.
Det får ta sin tid för det är mkt jobb.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5076.JPG
    IMGP5076.JPG
    149.2 KB · Visningar: 529
  • IMGP5080.JPG
    IMGP5080.JPG
    144 KB · Visningar: 551

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.