Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hejsan på er. Jag blev tipsad om den här tråden av dePaul och tänker sätta mig och läsa i den (det kommer ta sin tid med tanke på omfånget). Jag letar lite information på hur jag ska göra med ett grepp till en Tamahagane 3Ply SAN skalkniv 15 cm. Originalgreppet har spruckit på grund av fru som vägrar lära sig att man inte låter kniven ligga blött. Nu undersöker jag lite hur jag kan byta ut det.

Mycket trevlig tråd det här.
 
Hejsan på er. Jag blev tipsad om den här tråden av dePaul och tänker sätta mig och läsa i den (det kommer ta sin tid med tanke på omfånget). Jag letar lite information på hur jag ska göra med ett grepp till en Tamahagane 3Ply SAN skalkniv 15 cm. Originalgreppet har spruckit på grund av fru som vägrar lära sig att man inte låter kniven ligga blött. Nu undersöker jag lite hur jag kan byta ut det.

Mycket trevlig tråd det här.
Hej och välkommen! Hoppas att det löser sig. Det finns ju trots allt en och annan duktig knivbyggare här ;).

~Paul~
 
Hejsan på er. Jag blev tipsad om den här tråden av dePaul och tänker sätta mig och läsa i den (det kommer ta sin tid med tanke på omfånget). Jag letar lite information på hur jag ska göra med ett grepp till en Tamahagane 3Ply SAN skalkniv 15 cm. Originalgreppet har spruckit på grund av fru som vägrar lära sig att man inte låter kniven ligga blött. Nu undersöker jag lite hur jag kan byta ut det.

Mycket trevlig tråd det här.

Hej

Materialet kallas för Dymondwood och finns att köpa hos knivmaterial företag typ Nordellknives,Brisa och Mixfishing.

Jag tror att ett byte av material från trä till Micarta eller G10 vore välbetänkt eftersom dessa material tål fukt mkt bättre än Dymondwood.
Att låta kniven ligga i blöt måste undvikas oavsett val av material,där finns inget att välja på för finare knivar.
Går inte det hos er, är det nog modeller med plastskaft som gäller typ Mora,IKEA el. OBH Nordica.


Mikael
 
Hej

Materialet kallas för Dymondwood och finns att köpa hos knivmaterial företag typ Nordellknives,Brisa och Mixfishing.

Jag tror att ett byte av material från trä till Micarta eller G10 vore välbetänkt eftersom dessa material tål fukt mkt bättre än Dymondwood.
Att låta kniven ligga i blöt måste undvikas oavsett val av material,där finns inget att välja på för finare knivar.
Går inte det hos er, är det nog modeller med plastskaft som gäller typ Mora,IKEA el. OBH Nordica.


Mikael

Nej men det är klart att det ska gå att sköta sig men nu är skadan redan skedd. Jag gillar kniven och använder den relativt mycket. Mitt knivintresse är inte stort men däremot mitt matlagningsintresse så jag använder mina knivar massor och vill ändå ha bra grejer.
 
Nej men det är klart att det ska gå att sköta sig men nu är skadan redan skedd. Jag gillar kniven och använder den relativt mycket. Mitt knivintresse är inte stort men däremot mitt matlagningsintresse så jag använder mina knivar massor och vill ändå ha bra grejer.

Ja det har hänt hos oss också.
Numera har vi ett särskilt fack för knivar som måste diskas och torkas direkt efter användning.
Det funkar efter en tids inkörning hos alla.

Mikael
 
re

Vacker horn serie o den ska du var stolt över. Jag skulle lätt kunna finna köpare till den där serien för en bra peng men jag vet att de är dina o inget annat;-) Snygga är dem o tack för att du visar dem.
 
Vacker horn serie o den ska du var stolt över. Jag skulle lätt kunna finna köpare till den där serien för en bra peng men jag vet att de är dina o inget annat;-) Snygga är dem o tack för att du visar dem.

Tack,serien ska inte säljas men KSF har fortfarande gott om Northwoods Utility med små Sambar horn.
Det finns än så länge både rosenkrans och taperade horn.
Annars verkar rosenkrans modeller vara ganska svåra att bli av med för detaljisterna.
De sitter ofta uppe länge på sajterna.

Bark River är nog en av de få tillverkare som med någorlunda regelbundenhet erbjuder fina Sambar skaft.


Mikael
 
Kul tråd med mycket kunskap och fina bilder!

Tagit bort rost, färg och skog från min gamla yxa idag.
Finns det nåt roligare/stiligare jag kan göra med den nu istället för att bara måla den igen?

kb2ey9.jpg

o6wqvq.jpg
 
Kul tråd med mycket kunskap och fina bilder!

Tagit bort rost, färg och skog från min gamla yxa idag.
Finns det nåt roligare/stiligare jag kan göra med den nu istället för att bara måla den igen?

Fin!
Försvarets gamla yxor lär vara väldigt bra har jag hört.
Har ingen själv men varför måla?
Lite paraffinolja som skydd mot rost är väl inte fel.

Mikael
 
Hej, ja satt å kika på lite knivar å hitta den här http://www.staafknives.se/10.htm
Den är ju snarlik ray mears bushcraft knivar men till ett mer rimligt pris.
Jag har ingen erfarenhet av varken staaf knivar eller Uddeholm 2140 kolstål.

Va säger ni?

//Johan
Fint stål, samma som i laminerade Frostmoror. Retar mig som vanligt på den onödiga ricasson och den lilla "hälsporren" som trots allt finns där, dvs samma irritationsmoment som jag känner i samband med min Casström nr 10.

Har ingen egen erfarenhet av dessa knivar.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.