Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej,
Är det någon som känner till det nya bladmaterialet "SM 100"? Har läst om det lite varstans och det verkar minst sagt ha extrema egenskaper, men ingen verkar veta vad det är. Går att härda till närmare 65. Helt korrosionsbeständigt. Väger hälften av stål ...
 
Sakta i backarna, Nickel och Titan är i och försig inget märkligt. Legeringen SM100 är omagnetisk, väger ca80% av motsvarande kropp i stål och rostar inte. Men vem behöver en kniv för 8000?
Att producenten vill sälja är ju solklart men till vad behövs produkten?

Jo det är klart att Paul vill ha nr 1, men den har nog redan gått, tyvärr.
 
Vad jag vet så har Strider gått in i samarbete med den här firman. För mig är detta material tämligen ointressant eftersom det är för dyrt och för sällsynt, dvs det finns alldeles för få som vill ge sig i kast med att tillverka blad i detta material. Förmodligen inte det lättaste.

På tal om gammalt och nytt. Jag har nyligen ropat in en Frosts kockkniv med 210 mm långt blad och jakaranda-grepp. Det första som slår en är att stålet är avsevärt hårdare än i dagens knivar.

Kniven anlände som vanligt helt slö så den första åtgärden var att lägga på en grundegg på 17 g sammanlagt och därefter en liten mikroegg på 30 g sammanlagt. Varje svep på brynet resulterade i ett högt plingande ljud. Ett bevis på ett hårt stål.

Jag har provskurit varierande ingredienser och råvaror och eggen är efter ca 40 minuters arbete ungefär lika vass som i början, dvs den rakar armhåren. Imponerande. det klarar inte mina kontemporära MoS-kockknivar. Den är dessutom lättare och har bättre balans och bekvämare grepp.

Kniven levererades som sagt slarvigt slipad, något urflisad (se bild) och till och med nedkletad med matrester. Bladet är repigt men förutom dessa detaljer så är den i rätt bra skick. T o m spetsen är hel. Med tiden kommer mikro-urflisningen att försvinna så jag bryr mig inte om att slipa bort det just nu.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Frosts 4216 kockkniv av äldre datum.jpg
    Min Frosts 4216 kockkniv av äldre datum.jpg
    31.6 KB · Visningar: 532
  • Min Frosts 4216 kockkniv av äldre datum, logo.jpg
    Min Frosts 4216 kockkniv av äldre datum, logo.jpg
    28.8 KB · Visningar: 522
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 536

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.