Stort knivintresse - välj din favoritkniv

På tal om gammalt och nytt. Jag har nyligen ropat in en Frosts kockkniv med 210 mm långt blad och jakaranda-grepp. Det första som slår en är att stålet är avsevärt hårdare än i dagens knivar.

Kniven anlände som vanligt helt slö så den första åtgärden var att lägga på en grundegg på 17 g sammanlagt och därefter en liten mikroegg på 30 g sammanlagt. Varje svep på brynet resulterade i ett högt plingande ljud. Ett bevis på ett hårt stål.

Jag har provskurit varierande ingredienser och råvaror och eggen är efter ca 40 minuters arbete ungefär lika vass som i början, dvs den rakar armhåren. Imponerande. det klarar inte mina kontemporära MoS-kockknivar. Den är dessutom lättare och har bättre balans och bekvämare grepp.

Kniven levererades som sagt slarvigt slipad, något urflisad (se bild) och till och med nedkletad med matrester. Bladet är repigt men förutom dessa detaljer så är den i rätt bra skick. T o m spetsen är hel. Med tiden kommer mikro-urflisningen att försvinna så jag bryr mig inte om att slipa bort det just nu.

~Paul~

Oj! Det var min första riktiga kockkniv som jag köpte som student för ~200kr tror jag eftersom min föräldrar hade en likan hemma som jag gillade. Var en stor investering för mig runt 1998 :). Den är än mer repig än din efter mina tidiga misslyckade slipförsök. Är numer donerad till föräldrarnas sommarstugan. Skall attackera den med Sharpmakern nästa gång vi kommer dit så att den kan få det den förtjänar.

Den har väl inget samlarvärde egentligen? 80kr på loppis?

/Andreas
 
Oj! Det var min första riktiga kockkniv som jag köpte som student för ~200kr tror jag eftersom min föräldrar hade en likan hemma som jag gillade. Var en stor investering för mig runt 1998 :). Den är än mer repig än din efter mina tidiga misslyckade slipförsök. Är numer donerad till föräldrarnas sommarstugan. Skall attackera den med Sharpmakern nästa gång vi kommer dit så att den kan få det den förtjänar.

Den har väl inget samlarvärde egentligen? 80kr på loppis?

/Andreas
Va kul Andreas. Nej, den har inget samlarvärde. Jag köpte kniven för att använda den. Jag har ju sjuttioelva andra kockknivar men det kan aldrig bli för många eller hur? ;).

Jag gav tillsammans med frakt lite drygt hundra kronor för kniven. Det är den värd.

Stålet tål lägre vinklar än de som S-makern ger. Jag lade på en 17 g grundvinkel/primärvinkel med en liten mikroegg på 30 g.

~Paul~
 
Nä, men vad jag förstår har man hittills haft svårt att använda titan i blad som går att få tillräckligt hårda. Sen tror jag inte att kniven måste kosta 8000, blir väl billigare med tiden. Själv skulle jag gärna ha en kniv med högt RC, låg vikt och immunitet mot rost.

Sakta i backarna, Nickel och Titan är i och försig inget märkligt. Legeringen SM100 är omagnetisk, väger ca80% av motsvarande kropp i stål och rostar inte. Men vem behöver en kniv för 8000?
Att producenten vill sälja är ju solklart men till vad behövs produkten?

Jo det är klart att Paul vill ha nr 1, men den har nog redan gått, tyvärr.
 
Det beror på vilken typ av mikroegg jag är ute efter. Vill jag ha den lite "taggig" så kör jag några drag med ett diamantbryne på ca 350 i strävhet. I vanliga fall så kör jag dock ett antal svep med ett keramiskt bryne på 1200, dvs Spydercos vita stavar. Det gör jag dock först efter att jag satt dit en polerad grundegg.

Metoden är således: Skapa en grundegg med grovt, medelgrovt, fint och ultrafint bryne. Strigla sedan ända ned till submikronnivå så att man erhåller en polerad egg. Dra sedan ett antal svep på större vinkel med valbart bryne för att skapa mikroegg.

~Paul~

Jag har funderat lite på det du skriver. Vad är poängen med att skapa en polerad egg innan du anlägger microeggen?
Det bör inte krävas många svep på brynet innan microeggens storlek vida överskrider de ojämnheter som säg ett bryne på 1200 lämnar

/ Morgan
 
Jag har funderat lite på det du skriver. Vad är poängen med att skapa en polerad egg innan du anlägger microeggen?
Det bör inte krävas många svep på brynet innan microeggens storlek vida överskrider de ojämnheter som säg ett bryne på 1200 lämnar

/ Morgan
Alltså poängen är att kniven lättare passerar genom bl a organiskt material, dvs så lite friktion som möjligt. Materialet kommer ju först i kontakt med mikroeggen, vilken s a s sågar sig igenom ytstrukturen, därefter passerar grundeggen igenom det redan separerade materialet med så lite friktion som möjligt.

Vet inte om det låter begripligt?

~Paul~
 
Alltså poängen är att kniven lättare passerar genom bl a organiskt material, dvs så lite friktion som möjligt. Materialet kommer ju först i kontakt med mikroeggen, vilken s a s sågar sig igenom ytstrukturen, därefter passerar grundeggen igenom det redan separerade materialet med så lite friktion som möjligt.

Vet inte om det låter begripligt?

~Paul~

Jo, för mig verkar det som att du har hittat en repeterbar metod att alltid hitta rätt skärpa.
Du förklarar det hela väldigt enkelt egentligen och det är inte helt lätt.

Jag jobbar enbart på fri hand och har ingen koll på vinklar o.dyl.
Skär eggen dåligt slipar jag lite mer, tills det verkar rätt.

Mikael
 
Jo, för mig verkar det som att du har hittat en repeterbar metod att alltid hitta rätt skärpa.
Du förklarar det hela väldigt enkelt egentligen och det är inte helt lätt.

Jag jobbar enbart på fri hand och har ingen koll på vinklar o.dyl.
Skär eggen dåligt slipar jag lite mer, tills det verkar rätt.

Mikael
Ja, det är egentligen den bästa metoden. Man slipper stressa upp sig ;). Jag kan ibland bli riktigt inne i vinklar och stål och glömmer att man faktiskt skall ta slipning som en form av terapi.

~Paul~

PS Tack!
 
Alltså poängen är att kniven lättare passerar genom bl a organiskt material, dvs så lite friktion som möjligt. Materialet kommer ju först i kontakt med mikroeggen, vilken s a s sågar sig igenom ytstrukturen, därefter passerar grundeggen igenom det redan separerade materialet med så lite friktion som möjligt.

Vet inte om det låter begripligt?

~Paul~

Låter mycket begripligt :) Förstår hur du resonerar.
Har du märkt någon effekt av att polera eggen innan du anlägger mikroeggen jämfört med att inte polera den utan nöja sig när du kommit till det fina eller ultrafina brynet och sen anlägga mikroegg?

/ Morgan
 
Låter mycket begripligt :) Förstår hur du resonerar.
Har du märkt någon effekt av att polera eggen innan du anlägger mikroeggen jämfört med att inte polera den utan nöja sig när du kommit till det fina eller ultrafina brynet och sen anlägga mikroegg?

/ Morgan
I samband med snäva eggvinklar så är skillnaden uppenbar. Jag märker det bl a när jag kör brunoise på hårda rotfrukter som rotselleri, morötter palsternacka osv. I stället för att bända upp grönsakerna så glider kniven igenom utom det minsta motstånd.

På en del material märker man inget. Som sagt så har det mycket med materialet som man skär i att göra. Framför allt i köket märks det med andra ord.

Ibland leker jag med tre eller t o m fyra eggvinklar. Dvs primär-, sekundär-, tertiär och mikro. Idén bakom är att profilen i slutändan skall se ut som en kantig variant på konvexegg.

~Paul~
 
Bark River Bravo 1.5

God morgon!

Vad tycker ni om den rubricerade kniven? Vad tycker ni det hade varit värt att betala för en ny sådan? Jämför t ex med en A1 avseende potentiell prestanda, ståltyp etc. Aktuellt stål S35VN. Hade varit skoj med era synpunkter, som jag vet alltid är bra!
 
God morgon!

Vad tycker ni om den rubricerade kniven? Vad tycker ni det hade varit värt att betala för en ny sådan? Jämför t ex med en A1 avseende potentiell prestanda, ståltyp etc. Aktuellt stål S35VN. Hade varit skoj med era synpunkter, som jag vet alltid är bra!
Jag har ärligt talat lite svårt att se behovet av den här typen av knivar.

Den är för lätt och har för kortbladig för att vara en effektiv huggare och den är för tung och tjockbladig för att vara en effektiv allroundkniv. Den har så att säga hamnat mellan två sitsar. Stålet är dock alldeles utmärkt. Det är en förbättring av S30V med tillsatt Niobium.

Syftet är att ge stålet ett ännu mer väldistribuerat och fint korn, dvs förmågan att vid HRC runt 60 grader kunna slipa fram en tunn och hållbar egg eftersom elasticiteten/slagsegheten har ökat en del. Slitstyrkan är ca den samma som S30V. Som bekant så har ju S30V fått en del kritik. Eggar har gärna rullat/vikit av och efter att man rätat upp dem så har de helt enkelt gått av. Detta är i stort sett eliminerat tack vare Niobiumet.

Men. Det handlar trots allt om ett rostfritt stål. Dvs, ett stål som i första hand är tänkt att skära med och inte så mycket att banka in i diverse stubbar. Så hela syftet med kniven är att det skall vara ett skärverktyg. Frågan är dock varför man satt dit en kort sabelslipfas (något konvex) på ett blad som är hela 5,5 mm tjock?? Det är som en yxa i närmare betraktande. Samma vinkel som min Gränsforsare, i det närmaste.

I ärlighetens namn så har jag aldrig hållit i de här modellen. 1-an har jag dock fått känna på. Balansen har varit OK. I den här pjäsen kan jag tänka mig är balansen förlagd långt fram på bladet. Kan bli tröttsamt att tälja med en sådan kniv.

På plussidan:
  • Kvaliteten
  • Stålet
  • Utseendet

På minussidan:
  • Tveksam bladgeometri i kombination med fel typ av stål
  • För dyr
  • Diffust användningsområde
  • För tung och klumpig

~Paul~
 
Fint Paul!

Jag tycker 6" mestadels är en bra allroundlängd för mina behov. Bladgeometrin med sabelslipning borde göra den till en bra klyvare, just vad jag uppskattar. Jag håller med dig överlag. Det jag kan tycka är lite irriterande är den exponerade tången, komfortmässigt.
Om du fick välja mellan den här och A1 då?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.