Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Som jag tidigare skrivit här tycker jag inte man ska stirra sig blind på om eggen slutar ända inne vid skaftet eller inte, dvs om om det finns en ricasso eller inte, utan det som är relevant att tänka på i praktiken är avståndet mellan eggens början och pekfingrets placering. Att inte ha en ricasso är inget självändamål enligt min åsikt utan kan snarare vara en nackdel i vissa fall.
Tittar man på Enzo Elver så gör handtagets utformning att handen kommer nära eggens början. Jämför man med en hypotetisk A1:a utan ricasso så gör handtaget på A1:an att handen hamnar längre ifrån eller i alla fall lika långt ifrån eggens början som på Enzo, trots att Enzon har en ricasso. Detsamma gäller t.ex. de flesta Mora-modeller utom Classic-modellerna med träskaft.
Jag tycker inte att man ska avfärda en kniv bara för att den har en ricasso utan ta tanken ett steg längre och se till vilken betydelse i praktiken den har.

/ Morgan
Håller fullständigt med om ditt resonemang. Dock har jag sett bilder på den här modellen där ricasson har varit löjligt stor, medan det på andra har varit en liten ricasso med ett grepp som sträckt sig över själva ricasson och därmed eliminerat dess nackdel.

Så jag antar att det hela hänger på hur knivmakaren får till det.

~Paul~
 
Håller fullständigt med om ditt resonemang. Dock har jag sett bilder på den här modellen där ricasson har varit löjligt stor, medan det på andra har varit en liten ricasso med ett grepp som sträckt sig över själva ricasson och därmed eliminerat dess nackdel.

Så jag antar att det hela hänger på hur knivmakaren får till det.

~Paul~

Tolkar jag dig rätt i att du sett andra knivar gjorda på samma blad som har haft större eller mindre ricasso?
Det jag menar är att hur stora skollor man sätter på bladet inte spelar någon större roll, utan att det är bladets utformning som är avgörande. Framförallt är det fingerskyddets form och avståndet från dess början till eggens början som är avgörande.
Om sen skollorna slutar precis där fingerskyddet börjar med en gigantisk ricasso som följd, eller slutar precis där eggen börjar med ingen ricasso som följd, det spelar enligt mitt resonemang ingen som helst roll.

/ Morgan
 
Som jag tidigare skrivit här tycker jag inte man ska stirra sig blind på om eggen slutar ända inne vid skaftet eller inte, dvs om om det finns en ricasso eller inte, utan det som är relevant att tänka på i praktiken är avståndet mellan eggens början och pekfingrets placering. Att inte ha en ricasso är inget självändamål enligt min åsikt utan kan snarare vara en nackdel i vissa fall.
Tittar man på Enzo Elver så gör handtagets utformning att handen kommer nära eggens början. Jämför man med en hypotetisk A1:a utan ricasso så gör handtaget på A1:an att handen hamnar längre ifrån eller i alla fall lika långt ifrån eggens början som på Enzo, trots att Enzon har en ricasso. Detsamma gäller t.ex. de flesta Mora-modeller utom Classic-modellerna med träskaft.
Jag tycker inte att man ska avfärda en kniv bara för att den har en ricasso utan ta tanken ett steg längre och se till vilken betydelse i praktiken den har.

/ Morgan

Ja greppet är avgörande för funktionen.

Ricasso eller ej,det brukar lösa sig när man har använt kniven ett tag.
Vissa modeller skulle onekligen funka bättre för svensk användning, om de inte hade ricasso.
Andra knivar funkar utmärkt även med ricasso.

Då är skaftets design mer avgörande för funktionen.
Titta på Hultafors hantverkar modeller!
HVK och GK har tjocka fingerskydd, som menligt inverkar på ett vettigt grepp.
Det gäller även Mora 511 och jag kapar alltid fingerskyddet på dessa knivar.
Utan fingerskyddet blir 511,HVK och GK klart bättre ur ergonomisk synpunkt.
Slidorna måste bytas ut efter en dylik modifiering,men det är det värt.

Vissa Amerikanska jakt modeller har mycket stora ricasson och det känns konstigt för mig.
Nu jagar jag inte,så det är väl bäst att välja andra design stilar.


Mikael
 
Tolkar jag dig rätt i att du sett andra knivar gjorda på samma blad som har haft större eller mindre ricasso?
Det jag menar är att hur stora skollor man sätter på bladet inte spelar någon större roll, utan att det är bladets utformning som är avgörande. Framförallt är det fingerskyddets form och avståndet från dess början till eggens början som är avgörande.
Om sen skollorna slutar precis där fingerskyddet börjar med en gigantisk ricasso som följd, eller slutar precis där eggen börjar med ingen ricasso som följd, det spelar enligt mitt resonemang ingen som helst roll.

/ Morgan
Förstår precis vad du menar. Här är vad jag menar:

http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/tornakbushcraft/full12767410_a.jpg

~Paul~
 
Funderar på att göra min första fulltånge-kniv nu, dock vet jag inte vilken ståltyp jag skall använda, och vart jag skall köpa.

Tittat lite på RWL-34 i olika tjocklekar, 3.5 eller 4mm som verkar vara ett bra stål. Paul och ni andra som är mästare på stål, jag vet att ni oftast vill veta användningsområde osv, men denna kniven blir den andra kniven i bältet från min andra kniv.

Vad finns det för andra stålsorter och vart kan jag köpa dessa?
 
Som jag tidigare skrivit här tycker jag inte man ska stirra sig blind på om eggen slutar ända inne vid skaftet eller inte, dvs om om det finns en ricasso eller inte, utan det som är relevant att tänka på i praktiken är avståndet mellan eggens början och pekfingrets placering. Att inte ha en ricasso är inget självändamål enligt min åsikt utan kan snarare vara en nackdel i vissa fall.
Tittar man på Enzo Elver så gör handtagets utformning att handen kommer nära eggens början. Jämför man med en hypotetisk A1:a utan ricasso så gör handtaget på A1:an att handen hamnar längre ifrån eller i alla fall lika långt ifrån eggens början som på Enzo, trots att Enzon har en ricasso. Detsamma gäller t.ex. de flesta Mora-modeller utom Classic-modellerna med träskaft.
Jag tycker inte att man ska avfärda en kniv bara för att den har en ricasso utan ta tanken ett steg längre och se till vilken betydelse i praktiken den har.

/ Morgan

Visste inte att de kallades ricasso.. det är som du säger morgan ang avståndet mellan pekfinget och eggen, och på mindre knivar är de enligt min mening bara fördelar med att komma så nära eggen som möjligt.
som på tillexempel den kniv Paul visade http://www.knivesshipfree.com/product_info.php?cPath=465_497&products_id=17433
den har ju också en ricasso men de kvittar ju för man kommer ju ända fram till eggen.

Men hur menar du att de kan vara till en nackdel att inte ha en ricasso?
 
Funderar på att göra min första fulltånge-kniv nu, dock vet jag inte vilken ståltyp jag skall använda, och vart jag skall köpa.

Tittat lite på RWL-34 i olika tjocklekar, 3.5 eller 4mm som verkar vara ett bra stål. Paul och ni andra som är mästare på stål, jag vet att ni oftast vill veta användningsområde osv, men denna kniven blir den andra kniven i bältet från min andra kniv.

Vad finns det för andra stålsorter och vart kan jag köpa dessa?

Prova Elmax från http://www.si-knives.se/
Har självköpt en bit och har lämnat in bladen till härdning då jag inte har
såna möjligheter själv.

Kjell
 

Bilagor

  • _DSF0426.jpg
    _DSF0426.jpg
    38.1 KB · Visningar: 502
Funderar på att göra min första fulltånge-kniv nu, dock vet jag inte vilken ståltyp jag skall använda, och vart jag skall köpa.

Tittat lite på RWL-34 i olika tjocklekar, 3.5 eller 4mm som verkar vara ett bra stål. Paul och ni andra som är mästare på stål, jag vet att ni oftast vill veta användningsområde osv, men denna kniven blir den andra kniven i bältet från min andra kniv.

Vad finns det för andra stålsorter och vart kan jag köpa dessa?
Alltså det enklaste är ju att använda ett tämligen simpelt kolstål som t ex 1080 eller 1070. Om du funderar på att värmebehandla själv så är dessa två avsevärt enklare att få till än t ex 1095.

När det gäller rostfritt så bör du undvika de hårdaste och mest legerade stålsorterna. RWL-34 kan i det sammanhanget kanske vara lite väl jobbigt. Tänk på att hårda och hårt legerade ståltyper frestar på din utrustning och tar längre tid att behandla.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.