Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hur är hålet för tången genom resten av skaftet?
När jag läst böcker, tidningsartiklar, hemsidor mm om knivtillverkning och även sett en del på TV har jag lärt mig att det finns fyra metoder som oftast rekomenderas.

Den jag använder, borra två hål med samma diameter som tångens tjocklek och avstånd så att utterkanterna är samma som tångens bredd. Sedan borra ett hål i mitten om det är en bred tånge och därefter fila. Enklare på korta bitar, svårt på skaft i ett stycke.

Nästa metod är att göra ett parerskydd eller kort främre bit enligt ovan och sedan borra genom skaftet med samma diameter som tångens bredd. Ta en rundstav med samma diameter som hålet, klyva på två ställen så att mittbiten får tångens tjocklek och fylla tomrummet med de yttre rundstavshalvorna.

Nästa är samma som metod två, men skippa rundstaven och fylla med epoxi. Jag är tveksam till hur de håller att använda, men har aldrig provat.

Den fjärde är att borra och fila grovt som i första, men mindre än tången. Sedan rödglödga tången och trycka in den utan klister. Jag är tveksam till bladets härdning där.
Det varierar från modell till modell men i det aktuella fallet så tror jag att det handlar om exempel nr 1. Dock har jag aldrig haft isär just den här modellen så helt säker är jag ej.

~Paul~
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Hultafors vanliga brukskniv, orange.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Hultafors grovkniv, grön. Grövre, större än brukskniven.
Kostar 80 kronor på lokala järnaffären, köps in via jobbet.
OK, tack för listan. Hultorna är helt OK. AUS-8 i de rostfria och SK-5 i kolstålsvarianterna. Det vill säga ganska lika mororna men i japansk tappning med hänsyn till stålvalet. AUS-8 motsvarar i grova drag AISI 440B. På pappret så föredrar jag dock trots allt Sandvik 12C27/13C26.

Kolstålet är i princip identiskt med AISI 1080 eller Uddeholm UHB 15LM.

~Paul~
 
re

Hej vänner.
Efter mycket experimenterande med ett w2 stål så lyckades jag till slut med en hamon. Gjorde det på mitt sätt lite rustikt men det går att göra helblankt med olika grånyanser från etsning.
Förstörde 3 blad innan jag lyckades...puhh Trixande med eld fast lera osv...
fick hrc till ca 62-63 på den härdade delen och ca 58 på ryggdelen så det är jag kanon nöjd med

fem-111_zps18f4cf05.jpg
 
Hej vänner.
Efter mycket experimenterande med ett w2 stål så lyckades jag till slut med en hamon. Gjorde det på mitt sätt lite rustikt men det går att göra helblankt med olika grånyanser från etsning.
Förstörde 3 blad innan jag lyckades...puhh Trixande med eld fast lera osv...
fick hrc till ca 62-63 på den härdade delen och ca 58 på ryggdelen så det är jag kanon nöjd med
En diskret hamon och en mycket fin kniv! Gillar att du har slimmat ner ricasson ;)

Synd att du trashade tre blad innan du lyckades men det är kanske oundvikligt i sammanhanget.

~Paul~
 
re

Heh heh...inte mycket riccasso som du skriver :)
Håller med att det gick lite stål åt helv... men det gör inte så mycket:) Lärde mig massor påvägen o det är oersättligt :)
Har lite flyt nu då jag har fått en hälsning av min bror att det finns 6mm tjockt 2090 stål en ca 6 meter att hämta hos honom :) Sånt gillar jag :)
 
Fick hem den här nyligen (Kit Carson). Enkel, inte överdrivet perfekt inpassning. Men vilken välgjord linerlock!
 

Bilagor

  • 80D057A8-59DA-42D1-83A5-41B13B326999-888-00000160E853A83E.jpg
    80D057A8-59DA-42D1-83A5-41B13B326999-888-00000160E853A83E.jpg
    55.1 KB · Visningar: 498
Har lite flyt nu då jag har fått en hälsning av min bror att det finns 6mm tjockt 2090 stål en ca 6 meter att hämta hos honom :)
Kul. Då blir det kanske några stora huggare eller till och med mini-yxhuvuden?

Som du säkert vet så är det här stålet kanske inte det bästa ur slitstyrkesynpunkt. Däremot är det duktigt slagsegt/elastiskt. Den vanliga hårdheten ligger runt 50 RC om jag minns rätt.

~Paul~
 
re

2090 är bra till lite större knivar men funkar även till blad. Inga problem att få hrc till 58-60:)
Har flera knivmakarvänner som gjort fina blad av detta stål o hrc.
Rätt högt anlöpningstemp är det till stålet men med rätt härdtemp ca 850 grader o släckning i olja blir kanon hårdhet beroende på vilken temp du anlöpningstempererar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.