Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack. Jo den börjar få form.. Sydd nu. Ska bara låta den torka ett par dgr innan jag vaxar den. Klämmer till med en bild då!
 
Ja den känns verkligen som en liten pansarvagn men ändå graciös på ett vis. Har som sagt inte provat den ännu av lite olika skäl, men på lördag får jag hoppas det blir ändring på det.
Jag gillar verkligen slipningen spontant. Om den är så användbar som jag inbillar mig så önskar jag att FK gjorde en kniv i enlighet med H1:s bladprofil och inte minst grepp, men med några cm längre blad.
 
Rekond

Så här blev resultatet Paul ! Körde sandpapper upp till 2000 därefter autosol :) lite onödigt kanske men ja kan spegla mig i den nu ! Tog ca 1 timme per sida... Men hadde jag bara velat ha den som de är när man köper dom i affären så skulle ja säga en halvtimme !! Så här är den före och efter !
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    44.5 KB · Visningar: 531
Klar förbättring. Många tycker det är snyggt med knivar som ser slitna ut, inte jag.
Att det var en A1:a tror jag nog dom flesta kan gissa sig till.:)

Fredrik
 
Klar förbättring. Många tycker det är snyggt med knivar som ser slitna ut, inte jag.
Att det var en A1:a tror jag nog dom flesta kan gissa sig till.:)

Fredrik


Håller med, dock ser den större å vassare ut nu? Ser nästan lite farlig ut :( men man vänjer väl sig...
Känns dock som att den kommer skära bättre och att den blir kanske lättare att hålla ren!

Jo de tror jag med, men man vet ju aldrig :)
 
Har inte tänkt på det men du har rätt. Det finns en symmetrisk glipa i inpassningen mellan bladet och handtaget/parerskyddet.

I mitt fall spelar det som sagt ingen roll eftersom kniven inte används. Skulle jag däremot använda kniven så hade jag fyllt mellanrummet med elastisk epoxy, t ex Flex Coat.

Hur är hålet för tången genom resten av skaftet?
När jag läst böcker, tidningsartiklar, hemsidor mm om knivtillverkning och även sett en del på TV har jag lärt mig att det finns fyra metoder som oftast rekomenderas.

Den jag använder, borra två hål med samma diameter som tångens tjocklek och avstånd så att utterkanterna är samma som tångens bredd. Sedan borra ett hål i mitten om det är en bred tånge och därefter fila. Enklare på korta bitar, svårt på skaft i ett stycke.

Nästa metod är att göra ett parerskydd eller kort främre bit enligt ovan och sedan borra genom skaftet med samma diameter som tångens bredd. Ta en rundstav med samma diameter som hålet, klyva på två ställen så att mittbiten får tångens tjocklek och fylla tomrummet med de yttre rundstavshalvorna.

Nästa är samma som metod två, men skippa rundstaven och fylla med epoxi. Jag är tveksam till hur de håller att använda, men har aldrig provat.

Den fjärde är att borra och fila grovt som i första, men mindre än tången. Sedan rödglödga tången och trycka in den utan klister. Jag är tveksam till bladets härdning där.
 
@OmeT
klar förbättring!! Hade den svart blad från början? Coating är i min värld ett otyg, ett sätt att dölja nåt som inte vill ska synas. Dessutom slits det inte snyggt.

Jag gillar gerjer som ser använda ut, dock ser använda, coatde blad inte bra ut.

//Per
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?
Hultafors vanliga brukskniv, orange.

2. Vilken kniv använder du där ute?
Hultafors grovkniv, grön. Grövre, större än brukskniven.
Kostar 80 kronor på lokala järnaffären, köps in via jobbet.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Ingen.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Fiskars knivset.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Vet ej.
 
Så här blev resultatet Paul ! Körde sandpapper upp till 2000 därefter autosol :) lite onödigt kanske men ja kan spegla mig i den nu ! Tog ca 1 timme per sida... Men hadde jag bara velat ha den som de är när man köper dom i affären så skulle ja säga en halvtimme !! Så här är den före och efter !
Det blev ju riktigt bra! Kul att du lyckades. Och så sparade du 200:- ;).

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.