Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag köpte en Gränsfors Timmerbila utan skaft när jag skulle timra en stuga, sen var det bara att gå ut i skogen och välja ut en Björkgren med lämplig böj på. Den ska se ut så i det här fallet, så att det finns plats för fingrarnas knogar när man yxar till stockarna. Det här var -91 och skaftet är fortfarande i bra skick, så Björk kan nog vara ett alternativ till en vanlig yxskaftning og.

Stefan
 
Jag köpte en Gränsfors Timmerbila utan skaft när jag skulle timra en stuga, sen var det bara att gå ut i skogen och välja ut en Björkgren med lämplig böj på. Den ska se ut så i det här fallet, så att det finns plats för fingrarnas knogar när man yxar till stockarna. Det här var -91 och skaftet är fortfarande i bra skick, så Björk kan nog vara ett alternativ till en vanlig yxskaftning og.

Stefan

Försökte du länka en bild? Det syns ingen.

Om man skulle ut i skogen och leta björk, hur ska man gå till väga för att torka det innan det används?
 
Försökte du länka en bild? Det syns ingen.

Om man skulle ut i skogen och leta björk, hur ska man gå till väga för att torka det innan det används?

Man sågar upp det till plank och travar det med läkt emellan plankorna, så luften kommer åt.
Ett tak skyddar mot regn,väder o vind men fukten kan krypa ur träet.
Processen kallas att lufttorka,men det tar flera år.
Istället har man ångtorkar,som gör virket torrt på två veckor.
Inte lika bra som lufttorkat,men vad ska man göra om man behöver virket snabbt.

Ask är ett långfibrigt och segt trä,med hårdhet ungefär som ek.
Jag gjorde ett hammarskaft av ask för 35 år sedan och det håller än.
Vikingarna gjorde sina spjutskaft av ask,just för segheten i träet.

Mikael
 
Jag tog helt enkelt en gren och lät den ligga o torka, var och hur kommer jag inte ihåg, men så himla vetenskapligt är det inte med ett yxskaft. Jag har däremot jobbat på ett stamblockssågverk i 29 år , och där är det vädigt noga med torkningen, så det är rätt. Torka virke är en stor vetenskap......

Mvh Stefan.


nej , någon bild skickade jag inte med, jag fick det nog bara att låta lite tokigt
 
Denna fick jag färdig idag, måste själv säga att jag blev riktigt nöjd en av dom stilrenaste jag gjort. Bladet är av egen design med eget märke på stålet är 440C och skaftet i Gabon ebenholts och mässing. Kniven är 220mm lång varav skaftet är 100mm,bladhöjd 26mm. Slida kommer snart.
http://jeknives.blogspot.fi/
 

Bilagor

  • Wirkkala ny 002.jpg
    Wirkkala ny 002.jpg
    79.4 KB · Visningar: 629
  • Wirkkala ny 005.jpg
    Wirkkala ny 005.jpg
    75.5 KB · Visningar: 617
  • Wirkkala ny 006.jpg
    Wirkkala ny 006.jpg
    76.7 KB · Visningar: 648
  • Wirkkala ny 004.jpg
    Wirkkala ny 004.jpg
    67.2 KB · Visningar: 635
K2bDjcK.jpg


Min skapelse! Jag ska fortfarande finslipa lite och justera passformen lite på rörande delarna samt stabilisera benen lite(jag blev lat...) :D

Men den är funktionell i nuvarande skick!
 
Tack för de snälla orden!

Jag är fortfarande lite kluven gällande sitsen. En plywoodskiva skulle funka, men jag har en gammal sån här:
vibrant-tractor-seat-and-chrome-stool-by-flash-furniture-lf214apinkgg.jpg


i källaren som jag skulle vilja göra något kreativt med, frågan är hur jag lättast fäster den! :D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.