Stort knivintresse - välj din favoritkniv

pBrUw.jpg


deaTc.jpg


Lite before and after bilder, men jag har rätt så mycket jobb kvar att göra på huvudet innan jag tänker göra något med det. Än så länge har jag borstat lite med stålborste och dränkt den i ättika.
 
Opisarna ger mycket valuta för pengarna, grattis! Vilken storlek och ståltyp? Jag tycker nog att nr 9 är den mest användbara storleken, trots att de flesta prisar nr 8.


~Paul~

Det blev 4 stycken i olika smaker: No 12 INOX, No 8 Trädgårdskniv INOX, No 8 Kolstål, No 7 INOX Plommonröd.

7:an är väl favoriten så här långt. Mycket behändigt format och efter några minuter med Sharpmakern så blev den riktigt bra. Den kommer att ha ungefär samma roll som mina EKA 88:eek:r (kontorskniv, frukt och annat vardagsjox) men tar mindre plats i byxfickan trots några mm längre blad. En 8:a i kolstål måste man väl bara ha om man ska prova Opisar. :) Trädgårdskniven har en riktigt grym spets och är väl lite av en miniatyr "bushcrafter". 12:an är nästan lite rolig för den blir så sjukt stor när man fäller ur den. Tänkte ha den när jag grillar och för annan matprepp i det fria.

PÅ tal om Opisar så måste jag bara tipsa om det här videoklippet. En lätt galen man som testar en Opinel No 13. Måste nog ha en sån också... ;) http://www.youtube.com/watch?v=Mz6KHl5HbNk
 

Bilagor

  • DSC_1109.jpg
    DSC_1109.jpg
    32.8 KB · Visningar: 767
  • DSC_1111.jpg
    DSC_1111.jpg
    39.7 KB · Visningar: 720
deaTc.jpg


Lite before and after bilder, men jag har rätt så mycket jobb kvar att göra på huvudet innan jag tänker göra något med det. Än så länge har jag borstat lite med stålborste och dränkt den i ättika.

Vackert! Lycka till med fortsättningen.

Försök att prova så många olika yxor som du kan innan du börjar med skaftet. Vilken typ av skaft man gillar är ju väldigt personligt. Jag hade nog haft ett ganska rakt och "slimmat" skaft till den yxan och kanske runt 45-50 cm långt.

Hmm.. Vi kanske får starta en stor "yxmodifieringstråd" snart! :)
 
Det blev 4 stycken i olika smaker: No 12 INOX, No 8 Trädgårdskniv INOX, No 8 Kolstål, No 7 INOX Plommonröd.

7:an är väl favoriten så här långt. Mycket behändigt format och efter några minuter med Sharpmakern så blev den riktigt bra. Den kommer att ha ungefär samma roll som mina EKA 88:eek:r (kontorskniv, frukt och annat vardagsjox) men tar mindre plats i byxfickan trots några mm längre blad. En 8:a i kolstål måste man väl bara ha om man ska prova Opisar. :) Trädgårdskniven har en riktigt grym spets och är väl lite av en miniatyr "bushcrafter". 12:an är nästan lite rolig för den blir så sjukt stor när man fäller ur den. Tänkte ha den när jag grillar och för annan matprepp i det fria.

Opinel är ett måste, men jag har bara en No. 9.
Den är lagom för mig.

Mikael
 
Det blev 4 stycken i olika smaker: No 12 INOX, No 8 Trädgårdskniv INOX, No 8 Kolstål, No 7 INOX Plommonröd.

7:an är väl favoriten så här långt. Mycket behändigt format och efter några minuter med Sharpmakern så blev den riktigt bra. Den kommer att ha ungefär samma roll som mina EKA 88:eek:r (kontorskniv, frukt och annat vardagsjox) men tar mindre plats i byxfickan trots några mm längre blad. En 8:a i kolstål måste man väl bara ha om man ska prova Opisar. :) Trädgårdskniven har en riktigt grym spets och är väl lite av en miniatyr "bushcrafter". 12:an är nästan lite rolig för den blir så sjukt stor när man fäller ur den. Tänkte ha den när jag grillar och för annan matprepp i det fria.

PÅ tal om Opisar så måste jag bara tipsa om det här videoklippet. En lätt galen man som testar en Opinel No 13. Måste nog ha en sån också... ;) http://www.youtube.com/watch?v=Mz6KHl5HbNk

Dom är fina! Jag har bara en No8 i rostfritt som jag köpte för många år sedan utan att veta vilken klassiker jag snubblade över. Köpte den mest för att den var söt och med stil, men det är verkligen en kniv som fungerar att använda. Alla mina knivar är till för att användas och den har brännmärken i eggen efter att skurit tapet runt en borttagen elkontakt, med strömmen på...

Finns det något bra trick så att dom fungerar bättre i köket, det är ju obehandlat trä inuti där, fisk, lök och diskvatten inte bör hamna? En No12 som kock-kniv när man är på resa hade ju suttit fint!

/Andreas
 
Det blev 4 stycken i olika smaker

efter några minuter med Sharpmakern så blev den riktigt bra. Den kommer att ha ungefär samma roll som mina EKA 88:eek:r (kontorskniv, frukt och annat vardagsjox) men tar mindre plats i byxfickan trots några mm längre blad. En 8:a i kolstål måste man väl bara ha om man ska prova Opisar. :) Trädgårdskniven har en riktigt grym spets och är väl lite av en miniatyr "bushcrafter". 12:an är nästan lite rolig för den blir så sjukt stor när man fäller ur den. Tänkte ha den när jag grillar och för annan matprepp i det fria.

PÅ tal om Opisar så måste jag bara tipsa om det här videoklippet. En lätt galen man som testar en Opinel No 13. Måste nog ha en sån också... ;) http://www.youtube.com/watch?v=Mz6KHl5HbNk
Grattis till 4 mycket fina knivar. Bladet har tack vare sin profil en mycket bra förmåga att få fram extrem egg på. Observera, man kan läsa på många ställen att de rostfria är tillverkade i Sandvik 12C27. Det är nästan sant. Det rör sig nämligen om M-varianten (12C27M), dvs den modifierade som KJ körde på ända fram till sammanslagningen med Frosts.

De i kolstål är i ett franskt XC90. Det är ett stål som ligger mellan 1080 och 1095 i hänsyn till den kemiska kompositionen, dvs med en kolhalt på mellan 0,80 - 0,94 räknat på matrisens viktvolym i procent.

12:an är säkert kanon till matprepp men man behöver då någon typ av jämnt underlag att skära på.

Klippet med tysken har jag sett tidigare. Riktigt dråpligt :).

Det finns olika sätt att behandla området runt pivotskruven. Den enklaste är att dränka greppet i lämplig reagent eller att täcka det med någon typ av epoxy. Det senare kräver att man filar ner tjockleken på insidan något, annars får man inte in bladet igen. Flex Coat borde funka också i det här fallet.

~Paul~
 
re

Fina opinell. Yxan blir bra ser jag:) Bra skaft till o det blir kanon.

Håller själv på med något helt nytt för mig. Försöker att ¨få fram ett blad med hamon osv.... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.