Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Paul, den där kniven gillar jag . :) Ser ut som en arbetshäst:) Patinan som blir när man använder tycker jag bara är snyggt :)

Kniven som ni visar bear grylls kanske har något med att göra har en riktigt fint stål må¨ste man säga men fattar inte den löjliga serrateringen på eggen......
 
re

En kniv jag gjort med brett blad. Gjorde bladet av stålet jag gillar mycket o1 stål :) 4mm tjockt o 33mm brett blad:) Blad längden är ca 9.7 cm o hela ca 20.7 cm långt. Skaftet gjorde jag av behandlat flamm björk med loveless bolts. Hoppas ni gillar

sex-78_zps1d99dc23.jpg

fem-111_zps814dbffe.jpg

sjy-28_zps3e6c5cca.jpg
 
Den ser rejäl ut, borde bli bra med Din egen egg!


Mikael
Ja, kniven har helt klart potential! En sak till som jag glömde nämna. Själva parerskyddets nedre del/häl är rejält vass i kanterna. Jag kommer att fila ned den för att få ett bekvämare grepp och inte riskera skära upp fingrarna på den.

~Paul~
 
Kunde trots allt inte låta bli.

Casström nr 10 "Svensk Skogskniv",

Greppet är i gröna Canvas Micarta.

Grattis! Den var väldigt fin. Jag är ju mycket nöjd med min. Måste kanske köpa en grön nu också... ;)

Din är nog av senare tillverkning än min då man på dom nyare har rundat av "spetsen" vid ricasson mer. Min hade ingen som helst antydan till microegg men var betydligt mer konvex än vad jag trodde att den skulle vara. Inte så att det är ett problem, tvärtom, men jag blev lite förvånad. Som du skriver så är det riktigt mycket kniv för pengarna.

Har förresten ett paket från samma leverantör att hämta ut idag när jag kommer hem. Lite franskt "godis" i fyra olika smaker. Bilder kommer! ;-)
 
En kniv jag gjort med brett blad. Gjorde bladet av stålet jag gillar mycket o1 stål :) 4mm tjockt o 33mm brett blad:) Blad längden är ca 9.7 cm o hela ca 20.7 cm långt. Skaftet gjorde jag av behandlat flamm björk med loveless bolts. Hoppas ni gillar

Jo den är fin!
Designen känns som en större modell av Bark River's Woodland?

Mikael
 
re

Tackar Paul.
Här en metod hur man kan säkra kniven i slidan ordentligt. En ide jag klurade på ett tag o fick till bra tycker jag :) Gjorde två hål i upphängaren på sidan mot skaftet och trädde igenom läder snöre med en fast hållare jag köpt någon gång som bra att ha o det var det. Metall hållare kommer inte i kontakt mot skaftet o kan repa den då läder snöret är i vägen för det. Med detta sätt är det aldrig någon risk att kniven tappas från slidan. Hoppas detta kan hjälpa en del av er att få fast kniven säkert i slidan :)

ett-2080_zps90bae230.jpg
 
1. Måste kanske köpa en grön nu också... ;)

2. Din är nog av senare tillverkning än min då man på dom nyare har rundat av "spetsen" vid ricasson mer.

3. Min hade ingen som helst antydan till microegg men var betydligt mer konvex än vad jag trodde att den skulle vara.

4. Som du skriver så är det riktigt mycket kniv för pengarna.

5. Har förresten ett paket från samma leverantör att hämta ut idag när jag kommer hem. Lite franskt "godis" i fyra olika smaker.
1. Haha, ja den är rätt snygg.

2. OK, trots det så tycker jag att kanten är rätt vass.

3. Fast i ärlighetens namn så är också mitt blad rejält konvexat. Det är på inga vägar så flatslipat som man nämner i presentationen på Casströms hemsida. Konstigt dock att din kniv inte hade en mikroegg‼

4. Ja, verkligen. En motsvarande kniv kostar på andra ställen ca 30% mer.

5. Ahh. Kan det eventuellt vara några Opisar?
▬▬▬▬▬▬▬
Här är mitt andra inköp från samma ställe:
 

Bilagor

  • Min EKA Nordic A10, Bubinga, Scandi Grind, 12C27.jpg
    Min EKA Nordic A10, Bubinga, Scandi Grind, 12C27.jpg
    17.6 KB · Visningar: 614
  • Min EKA Nordic A10, Bubinga, Scandi Grind, 12C27, 3.jpg
    Min EKA Nordic A10, Bubinga, Scandi Grind, 12C27, 3.jpg
    18.7 KB · Visningar: 549
  • Min EKA Nordic A10, Bubinga, Scandi Grind, 12C27, slida.jpg
    Min EKA Nordic A10, Bubinga, Scandi Grind, 12C27, slida.jpg
    25.2 KB · Visningar: 647
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 618
Tackar Paul.
Här en metod hur man kan säkra kniven i slidan ordentligt. En ide jag klurade på ett tag o fick till bra tycker jag :) Gjorde två hål i upphängaren på sidan mot skaftet och trädde igenom läder snöre med en fast hållare jag köpt någon gång som bra att ha o det var det. Metall hållare kommer inte i kontakt mot skaftet o kan repa den då läder snöret är i vägen för det. Med detta sätt är det aldrig någon risk att kniven tappas från slidan. Hoppas detta kan hjälpa en del av er att få fast kniven säkert i slidan :)

Brukade också köra på en liknande metod men bytte till karbinhakemetoden eftersom åtkomsten är lite snabbare. Bra idé dock!

~Paul~
 
re

Hej Mikael, var tvungen att googla lite på modellen woodland du referrerade till:) Ser faktiskt lite ut som varandra förutom att jag har bredare blad på min o lite mer form på skaftet men jag förstår vad du menar. Svårt idag att rita upp en kniv o göra den för att senare se att någon har gjort något liknande men det gör ju inget:)
 
Hej Mikael, var tvungen att googla lite på modellen woodland du referrerade till:) Ser faktiskt lite ut som varandra förutom att jag har bredare blad på min o lite mer form på skaftet men jag förstår vad du menar. Svårt idag att rita upp en kniv o göra den för att senare se att någon har gjort något liknande men det gör ju inget:)

Nej,det gör inget alls och det är en bra modell för jakt och allround bruk.
Den är också lite lik bladet på Fällkniven Kolt.

Just Woodland har jag två st. av.
En i A2 och en i rostfritt pulverstål (CPS-HXP).
Pulverstålet gör verkligen skillnad här och jag gillar den skarpt!
Fulltången gör den lite baktung och jag funderar på att göra den till en sticktånge istället.
Risken är att Jänkarna får hicka då,eftersom den bara gjordes i en kort serie om 30 ex.
Det är nog bäst att låta den vara och i så fall köpa ett blad i RWL-34 eller Damasteel.

Mikael
 
1. Haha, ja den är rätt snygg.

2. OK, trots det så tycker jag att kanten är rätt vass.

3. Fast i ärlighetens namn så är också mitt blad rejält konvexat. Det är på inga vägar så flatslipat som man nämner i presentationen på Casströms hemsida. Konstigt dock att din kniv inte hade en mikroegg‼

4. Ja, verkligen. En motsvarande kniv kostar på andra ställen ca 30% mer.

5. Ahh. Kan det eventuellt vara några Opisar?
▬▬▬▬▬▬▬
Här är mitt andra inköp från samma ställe:

Ha, ha, ha! Ja du är helt rätt ute! Har ingen Opinel sen tidigare men fick helt plötsligt ett helt obetvingbart begär! ;)

Så där skulle A10:an ha sett ut från början! Den där kniven tror jag verkligen på. Mycket fin!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.