Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Är det någon som har något tips på hur man ska gå till väga för att få tag i några bitar trä som kan användas till yxskaft? Jag har googlat runt men hittar inte riktigt något. Mailade några företag som smider och säljer egna yxor men har inte fått några svar från dom.

Jag antar att de vanliga bygghandlarna har mest byggvirke osv som inte lämpar sig som skaft, men jag kanske har fel?

Tips mottages tacksamt!
 
Kunde trots allt inte låta bli.

Casström nr 10 "Svensk Skogskniv",

Lånar beskrivningen från Casströms sajt:

"Bladet är 10 cm långt och tillverkat i 3,5 mm tjockt O2 verktygsstål (Böhler K720) med hög kolhalt som värmebehandlas för att uppnå en hårdhet av 58-60 HRC. Knivarna är slipade med en platt skandinavisk slipning och har en sidenmatt finish.

Kniven levereras med ett rejält brunt knivfodral tillverkat i 3 mm tjockt vegetabiliskt garvat läder. Knivslidan har en extra bred bältesögla, en öppning i botten för vätska och ett hål för en förankringsrem."

Greppet är i gröna Canvas Micarta.
 

Bilagor

  • Min Casström nr 10 Swedish Forest Knife.jpg
    Min Casström nr 10 Swedish Forest Knife.jpg
    20.4 KB · Visningar: 943
  • Min Casström nr 10 Swedish Forest Knife, 2.jpg
    Min Casström nr 10 Swedish Forest Knife, 2.jpg
    18.4 KB · Visningar: 1,017
  • Min Casström nr 10 Swedish Forest Knife, 3.jpg
    Min Casström nr 10 Swedish Forest Knife, 3.jpg
    31.6 KB · Visningar: 963
  • Min Casström nr 10 Swedish Forest Knife, slida.jpg
    Min Casström nr 10 Swedish Forest Knife, slida.jpg
    20.9 KB · Visningar: 1,120
  • Min Casström nr 10 Swedish Forest Knife, slida, 2.jpg
    Min Casström nr 10 Swedish Forest Knife, slida, 2.jpg
    24.3 KB · Visningar: 1,018
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 881
Kunde trots allt inte låta bli.

Casström nr 10 "Svensk Skogskniv",

Lånar beskrivningen från Casströms sajt:

.

Hur lyder din beskrivning? ;)

Är det någon som vet vad Bear Grylls har för kniv (Nej, inte det orangea härket till LMF-kopia) såg ett inslag i går kväll och den såg rätt fin ut, full tånge o allt, men med en tveksam serration närmast skaftet.
 
Ja, än så länge. Jag har planer på att verkligen använda kniven hårt. Eftersom bladet är i kolstål så kommer självklart det estetiska att påverkas i negativ riktning bara efter några få skär ;). Det går nämligen inte att undvika missfärgning/patina.

Kniven anlände inte speciellt vass. Min första uppgift kommer bli att strigla kniven. Bladet har nämligen en liten mikroegg. Får se om det räcker med strigling eller om jag blir tvungen att ta fram S-makern.

Jag har ganska stora händer så greppet känns lite i underkant. För min del kunde det ha varit 1,5 cm längre och något kraftigare. Kniven har en helt OK finish och det gäller slidan också.

Den enda anmärkningen jag har är att slipfasen inte är helt symmetrisk, vilket resulterar i en spets som ser ut att luta åt ena hållet. Detta gäller således hela slipfasen, inte bara mikroeggen.

Bladet hade en svag beslöjning/ytfläckar pga oxidation (trots inoljning) som jag tog bort med Tormeks slippasta. Det funkade väl.

Slidan luktar lite lustigt, ungefär som Systembolagets påsar - dvs skogsbrand
Biglaugh.gif
. Jag hade gärna sett en säkring för kniven så att man inte riskerar att den ramlar ut. Tyvärr finns det ingen sådan. Kniven hålls på plats enbart med hjälp av den snäva inpassningen. Det blir således att säkra kniven medelst ett fångsnöre och karbinhake i bältet.

När det gäller själva designen så skulle jag förstås gärna varit utan den lilla ricasso med tillhörande häl. Men men, man kan inte få allt och kniven måste med hänsyn till priset (699:) anses vara ett riktigt bra köp, trots allt.

I samband med det här knivköpet så beställde jag dessutom tre andra knivar varav en är restnoterad. Bilderna kommer ;).

~Paul~
 
1. Hur lyder din beskrivning? ;)

2. Är det någon som vet vad Bear Grylls har för kniv (Nej, inte det orangea härket till LMF-kopia) såg ett inslag i går kväll och den såg rätt fin ut, full tånge o allt, men med en tveksam serration närmast skaftet.
1. Se min korta recension i förra inlägget :).

2. Vad jag vet så kör han på en löjligt Gerber med ihåligt skaft.

~Paul~
 
1. Tack, skall ta en funderare till köp.
2. http://www.bayleyknife.com/site/index.aspx Den här var det visst.
1. Kniven finns också med trägrepp i antingen ek eller bubinga. För de pengarna tycker jag kniven är rätt prisvärd.

2. OK. Frågan är hur mycket företaget vill vara involverat med herr Grylls med tanke på deras tillägg i objektbeskrivningen:: "Please note: the S4 is no longer made as the Bear Grylls endorsed signature version."

~Paul~
 
2. OK. Frågan är hur mycket företaget vill vara involverat med herr Grylls med tanke på deras tillägg i objektbeskrivningen:: "Please note: the S4 is no longer made as the Bear Grylls endorsed signature version."

~Paul~

Gerber har nog nåt med det att göra. . Kniven i sig ser rätt optimal ut.
 
Är det någon som har något tips på hur man ska gå till väga för att få tag i några bitar trä som kan användas till yxskaft? Jag har googlat runt men hittar inte riktigt något. Mailade några företag som smider och säljer egna yxor men har inte fått några svar från dom.

Jag antar att de vanliga bygghandlarna har mest byggvirke osv som inte lämpar sig som skaft, men jag kanske har fel?

Tips mottages tacksamt!

Bygghandeln säljer ofta lösa hickoryskaft i olika storlekar.
Det är vad jag köper om någon yxa behöver skaftas om.

Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.