Stort knivintresse - välj din favoritkniv

AEB-L rostfritt, UHB15LM Kolstål, dom har Nordellknives. Sleipner,2140, Vanadis, mm har Uddeholms återförsäljare.

1095,O1,diverse CPM,154CM, 440C, 5160 har jag.

Seved

Paul, tack för tipset om stålen. Vart hittar jag dessa 1070/1080-stålen?

Kan du ha något hemma Seved som du vill sälja till mig?

Vad jag förstår är detta med härdningen ett h***etes arbete. Man ser på youtube folk som gör egna knivar, stoppar ner i sin grill och har de där till de förlorar sin magnetiska förmåga. Detta känns ju inte så vetenskapligt. Hur gör jag annars om jag vill värma upp mitt stål till 800+ grader? Visst kan jag få det så varmt i min grill, hur mäter jag upp tempen på stålet?

Så i icke härdat format är vissa ståltyper extra hårda också? Som ni märker får ni ha översende med min totala okunskap om stål, jag har försökt läsa en del, förstår olika ståltyper, t ex kolstol/rostfritt/pulver men det är väl det. Jag är väldigt tacksam att ni pekar mig i rätt riktning.

Jag såg ståltyperna på SI-knives, men vad är detta för stål?


Seved, du verkar ju bara ha superstål hemma :) Vinkelslipar du bort material eller kör du med såg/bandsåg?

Fridens
Martin
 
Paul, tack för tipset om stålen. Vart hittar jag dessa 1070/1080-stålen?

Kan du ha något hemma Seved som du vill sälja till mig?

Vad jag förstår är detta med härdningen ett h***etes arbete. Man ser på youtube folk som gör egna knivar, stoppar ner i sin grill och har de där till de förlorar sin magnetiska förmåga. Detta känns ju inte så vetenskapligt. Hur gör jag annars om jag vill värma upp mitt stål till 800+ grader? Visst kan jag få det så varmt i min grill, hur mäter jag upp tempen på stålet?

Så i icke härdat format är vissa ståltyper extra hårda också? Som ni märker får ni ha översende med min totala okunskap om stål, jag har försökt läsa en del, förstår olika ståltyper, t ex kolstol/rostfritt/pulver men det är väl det. Jag är väldigt tacksam att ni pekar mig i rätt riktning.

Jag såg ståltyperna på SI-knives, men vad är detta för stål?


Seved, du verkar ju bara ha superstål hemma :) Vinkelslipar du bort material eller kör du med såg/bandsåg?

Fridens
Martin

Ja lite pyssel är det med härdning, Tempen är viktig, För att komma i temp bör du ha nån sorts fläkt, Koppla en fläkt till en kolgrill funkar bra, vet rätt många som provat det.
Bäst är att titta på färgen, ljust körsbärs röd är rätt temp för det mesta.

Vinkelslip funkar bra, jag har en metallsåg oxå.

Seved
 
re

Seved har en ordentlig härdugn med temperaturer o allt, det vet jag :)
MBengtsson, varför inte börja med o1 stålet på en gång. Bra att jobba med o det är ett bra kolstål.
 
Seved har en ordentlig härdugn med temperaturer o allt, det vet jag :)
MBengtsson, varför inte börja med o1 stålet på en gång. Bra att jobba med o det är ett bra kolstål.

Japp jag har en stor härdugn, som man kan ställa temp o tid på hur man vill. :) riktigt behändigt, men inte så billig i inköp tyvär :(

Seved
 
Seved, har du O1 hemma? Eller ett liknande stål som jag kan köpa av dig?

Det är väl lika bra att börja med O1 då.



Jag har en lövblås som borde fungera bra för att få upp tempen. Körsbärsröd, det lät lite svårt :)
 
re

Mycket bra val Bengtsson.:) Du kommer inte ångra o1 stål. PMa Seved så får du råd om hur du kan kolla färgerna o anlöpning. :)

Såhär långt har jag kommit med mitt 2090 stål 6mm tjockt. Blad längden blir ca 10 cm långt o 30 mm brett. Gjorde fulltapering för balansen o vikten skull. Mycket kvar men pågång:)

denn-1_zps8885217b.jpg
 
Som jag tidigare skrivit här tycker jag inte man ska stirra sig blind på om eggen slutar ända inne vid skaftet eller inte, dvs om om det finns en ricasso eller inte, utan det som är relevant att tänka på i praktiken är avståndet mellan eggens början och pekfingrets placering. Att inte ha en ricasso är inget självändamål enligt min åsikt utan kan snarare vara en nackdel i vissa fall.
Tittar man på Enzo Elver så gör handtagets utformning att handen kommer nära eggens början. Jämför man med en hypotetisk A1:a utan ricasso så gör handtaget på A1:an att handen hamnar längre ifrån eller i alla fall lika långt ifrån eggens början som på Enzo, trots att Enzon har en ricasso. Detsamma gäller t.ex. de flesta Mora-modeller utom Classic-modellerna med träskaft.
Jag tycker inte att man ska avfärda en kniv bara för att den har en ricasso utan ta tanken ett steg längre och se till vilken betydelse i praktiken den har.

/ Morgan

Jag håller med dig i det du skriver.

Jag avfärdade ganske länge Enzoknivarna (Elver, Trapper och Camper) därför att dom hade en ricasso och jag gillar normalt inte det på fastbladare. Jag stör mig dock inte ett skvatt på ricasson på Elver, Trapper eller Camper. Elver skulle jag, i och med dess övriga utforming och storlek, inte vilja ha utan den lilla ricasso som den har. På det sätt jag använder den så skulle fingrarna då hamna på eggen i vissa fall. Det är lite svårt att förklara hur jag menar men den här kniven använder jag ofta till finlir där man behöver något riktigt vasst. I och med att Elver inte har ett så högt blad så funkar den hyffsat bra till täljing också trots att den är flatslipad.

När det gäller Trapper och Camper så kommer jag att göra om mina då jag vill att greppet ska följa med ända fram dit man har pekfingret när man tar i med lite kraft. Men då är det ju greppets utformning som inte passar mig helt och inte ricassons fel.
 
Mycket bra val Bengtsson.:) Du kommer inte ångra o1 stål. PMa Seved så får du råd om hur du kan kolla färgerna o anlöpning. :)

Såhär långt har jag kommit med mitt 2090 stål 6mm tjockt. Blad längden blir ca 10 cm långt o 30 mm brett. Gjorde fulltapering för balansen o vikten skull. Mycket kvar men pågång:)

denn-1_zps8885217b.jpg

Jäklar du Kimmo den kommer att bli fin, Ett bra stål oxå :D

Seved
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.