Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det var en fint moddad fällis. D2 är bra stål.

Här en ett par bilder på 2 småttingar jag gjort. Kallar den för ying&yang:)
Hade lite små bitar o1 stål kvar så det blev det här paret. Buffelhorn och älghorn. Bladlängdena är bara ca 5.5 cm o hela ca 10.7 cm långa.Hoppas ni gillar O titta Paul, ingen riccasso heh heh..:)

Fantastiskt fina! Så skall det se ut. Fina material också!

D2 är ett knepigt stål om det är värmebehandlat på ett korrekt sätt. Den initiala skärpa brukar försvinna rätt fort men därefter har man en arbetsskärpa som sitter i evigheter. Det är därför ingen idé att ständigt försöka återfå den där hiskliga skärpan som man får efter nyslipning.

O1/2140-Arne är ett helt annat stål. Litet korn bäddar för en förmåga att ta riktigt små eggvinklar. Stålet är dessutom slagsegt så det brukar inte vara någon fara för plastisk deformation om man inte går ned i alldeles tokiga vinklar eller använder kniven till fel saker. Ett av mina favoritstål! Finns bland annat i den här mora S1:
 

Bilagor

  • Min Frosts Classic mora nr 1, laminerat stål.jpg
    Min Frosts Classic mora nr 1, laminerat stål.jpg
    14.5 KB · Visningar: 467
  • Min Frosts Classic mora nr 1, laminerat stål, 3.jpg
    Min Frosts Classic mora nr 1, laminerat stål, 3.jpg
    18.1 KB · Visningar: 459
  • Min Frosts Classic mora nr 1, laminerat stål, 4.jpg
    Min Frosts Classic mora nr 1, laminerat stål, 4.jpg
    41.1 KB · Visningar: 453
  • Min Frosts Classic mora nr 1, laminerat stål, i sin slida.jpg
    Min Frosts Classic mora nr 1, laminerat stål, i sin slida.jpg
    16.6 KB · Visningar: 451
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 503
re

Tackar.
Vi är riktigt överens om o1 stålet:) Ett av mina favorit stål också. Är man bara lite mer noga med att torka av bladet så är det inga problem. Patinan som blir rätt fort på detta stål är enligt mig bara vackert:)
 
Tackar.
Vi är riktigt överens om o1 stålet:) Ett av mina favorit stål också. Är man bara lite mer noga med att torka av bladet så är det inga problem. Patinan som blir rätt fort på detta stål är enligt mig bara vackert:)
Ja, O1 får en trevlig patina. Med lite citronsyra utspädd i vatten så kan man tvinga på stålet rätt fina mönster.

~Paul~
 
Snygg moddning! Ser riktig användbar ut. Ser ut som att du har dessutom flatslipat bladet?

~Paul~

Tack för kommentarerna. Jag känner mig lite modig som vågar visa mina alster bland alla ursnygga knivar som dyker upp här. Lite som amatörens afton.:)
Nej, bladet är konvex hela vägen, slutar nånstans vid ca 23grader. Stålet var så hårt att jag inte vågade ha eggen tunnare än så. Ser redan nu att det går små flisor trots det så nästa sliprunda får gen den en lite trubbigare egg.
Jag läser här om er mindre uppskattning av ricassos, och insåg att det borde ha gått att flytta
stopp-pinnen närmare rotationscentrum utan några större problem, och då kunna slippa, eller i alla fall minska ricasson. som det nu är jobbar stopp-pinnen precis där eggen tar slut.
 
1. känner mig lite modig som vågar visa mina alster bland alla ursnygga knivar som dyker upp här. Lite som amatörens afton.:)

2. Nej, bladet är konvex hela vägen, slutar nånstans vid ca 23grader.

3. Stålet var så hårt att jag inte vågade ha eggen tunnare än så. Ser redan nu att det går små flisor trots det så nästa sliprunda får gen den en lite trubbigare egg.

4. Jag läser här om er mindre uppskattning av ricassos, och insåg att det borde ha gått att flytta
stopp-pinnen närmare rotationscentrum utan några större problem, och då kunna slippa, eller i alla fall minska ricasson. som det nu är jobbar stopp-pinnen precis där eggen tar slut.
1. Du har absolut inget att skämmas för! Tvärtom‼

2. OK.

3. Tråkigt, du får väl öka vinkeln på primäreggen (det som jänkarna kallar för sekundäreggen. Terminologin skiljer sig lite på den här punkten). Jag menar själva apexen på eggen.

4. Ja, det borde funka.

~Paul~
 
Jag har en fråga om knivstål. Min lätt optimistiska tanke är att göra 'Kniven' precis som jag vill ha den. Och då kommer man till ämnet knivstål. Nånstans när jag surfat runt har jag kommit fram till att M390 är ju attans så bra. Då är frågan; är jag ute och seglar? finns det något annat alternativ? Och till sist, var får man tag på det? Jag har inga möjligheter att härda nånting själv. Resten löser jag.
Vad ska det då bli för kniv? Jo en helt vanlig 10cm blad-kniv med sticktang( för vikt och kyla) att användas till allt från täljning till smörkniv. Inte jakt.
Tycker att på mina moraknivar viker jag eggen hela tiden och på denna senaste så går det flisor. Jag gjorde ett försök i D2 men har beslutat att min syster ska få den. Hon bidrog med träet. Sen har jag en S1'a som jag trivs väldigt bra med. Men den är lite stor på fjället osv.
 

Bilagor

  • _DSF0079.jpg
    _DSF0079.jpg
    103.3 KB · Visningar: 456
More S1 var intressant, är den borsett från som Classic 3?

Skulle vilja ha en Mora med lite längre och gärna tjockare blad, men Classic 3 klickar det inte riktigt med.
 
Det var en fint moddad fällis. D2 är bra stål.

Här en ett par bilder på 2 småttingar jag gjort. Kallar den för ying&yang:)
Hade lite små bitar o1 stål kvar så det blev det här paret. Buffelhorn och älghorn. Bladlängdena är bara ca 5.5 cm o hela ca 10.7 cm långa.Hoppas ni gillar O titta Paul, ingen riccasso heh heh..:)

tre-1575_zpsd27c84a5.jpg

fyra-169_zps81181eb2.jpg

ett-1180_zps188217b6.jpg

Mycket fint att titta på idag, härliga småttingar det där!

Mikael
 
Bladet på filkniven jag gjorde är 30 mm brett:)
Öbergaren jag har nu är 3.58 cm brett men jag ska inte göra bladet så brett:)
Hov rasp har jag inte provat men har ett gärng gamla såna också jag fick av en gammal gubbe en gång som varit hovslagare en gång. Vet inte vem som gjort dessa raspar men en del av den ser ut som något en bysmed skulle gjort.

Hittade en sådan Öberg i botten på fil lådan!
350 mm lång, 35,8 mm bred och 7,75 mm tjock.

Är detta ett lämpligt stål för att smida fram en huggare t.ex. eller är det för hög kolhalt?

Mikael
 
re

Hej Mikael. Tackar
Vad jag förstått så är det perfekt. Kolhalten på dem är ca 1 procent. Kör hårt. :) Tänk bara på att härdningen ska bli bra :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.