Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Nånstans när jag surfat runt har jag kommit fram till att M390 är ju attans så bra. Då är frågan; är jag ute och seglar?

2. finns det något annat alternativ?

3. Och till sist, var får man tag på det? Jag har inga möjligheter att härda nånting själv. Resten löser jag.

4. Vad ska det då bli för kniv? Jo en helt vanlig 10cm blad-kniv med sticktang( för vikt och kyla) att användas till allt från täljning till smörkniv. Inte jakt.

5. Tycker att på mina moraknivar viker jag eggen hela tiden och på denna senaste så går det flisor.
1. Nej, du är inte ute och seglar. Det är ett av de bättre stålsorterna. Mycket slitstarkt, rosttrögt och lätt att få bra finish på. Det räknas till tredje generationens pulvermetallurgiska sintrade stålsorter. Det vill säga den senaste varianten.

2. Det finns alltid alternativ. Frågan är om det är värt pengarna eller om skillnaden är så stor att den ursäktar en rejäl prishöjning. Helt klart kan det här stålet, trots att det är mycket bra, inte mäta sig i slitstyrka med sådana ståltyper som Böhler/Uddeholm K294, K390 eller Crucible Supracor MPL-1, 10V, 15V, REX 121 eller S110V.

Som sagt så är det svårt att hitta den perfekta kombinationen mellan pris och kvalitet.

3. Det är nog en fråga som de knivbyggande killarna i den här tråden kan besvara ;).

4. Jag tycker nog att det är lite slöseri med resurserna att bygga en kniv i M390 för att tälja lite, samt till lättare arbeten. Till det räcker det med t ex O1/2140. Du eldar så att säga för kråkorna (om uttrycket tillåts).

5. Det verkar som att du lägger på allt för tunna eggar på dina knivar. Det är nog snarare det som är felet än stålet som sådant.

~Paul~
 
1. More S1 var intressant, är den borsett från som Classic 3?

2 Skulle vilja ha en Mora med lite längre och gärna tjockare blad, men Classic 3 klickar det inte riktigt med.
1. Den har lite mindre biffigt handtag. Bladet är 10 cm.

2. Mora Classic No. 1 har ett 10 cm långt blad, Mora Classic No. 2/0 har ett 75 mm långt blad, Mora Classic No. 3 har ett 150 cm långt blad, Mora Classic Original No.1 har ett 10 cm långt blad och obehandlat grepp, Mora Classic Original No.2 har ett 110 mm långt blad och obehandlat grepp. Dessa är de nya mororna. De gamla hade annan typbenämning.

~Paul~
 
Hej Mikael. Tackar
Vad jag förstått så är det perfekt. Kolhalten på dem är ca 1 procent. Kör hårt. :) Tänk bara på att härdningen ska bli bra :)
Kolhalten ligger faktiskt något högre Kimmo, rättare sagt mellan 1,2 - 1,5 % om filen tillverkades under 1947-1975. Hårdheten ligger på runt 61 RC.

Personligen skulle jag välja ett annat stål till en stor huggare. Öbergfilar var kända för att vara tämligen hårda och slitstarka men också spröda. Inte alls lika slagsega som dagens Bahco-filar.

~Paul~
 
Jag har en fråga om knivstål. Min lätt optimistiska tanke är att göra 'Kniven' precis som jag vill ha den. Och då kommer man till ämnet knivstål. Nånstans när jag surfat runt har jag kommit fram till att M390 är ju attans så bra. Då är frågan; är jag ute och seglar? finns det något annat alternativ? Och till sist, var får man tag på det? Jag har inga möjligheter att härda nånting själv. Resten löser jag.
Vad ska det då bli för kniv? Jo en helt vanlig 10cm blad-kniv med sticktang( för vikt och kyla) att användas till allt från täljning till smörkniv. Inte jakt.
Tycker att på mina moraknivar viker jag eggen hela tiden och på denna senaste så går det flisor. Jag gjorde ett försök i D2 men har beslutat att min syster ska få den. Hon bidrog med träet. Sen har jag en S1'a som jag trivs väldigt bra med. Men den är lite stor på fjället osv.

S1:an såg riktigt fin ut!

Elmax ska tydligen vara ett väldigt bra stål. Jag har inga erfarenheter av det själv men det går att köpa i lämpliga bitar från www.si-knives.se . Funderar själv på att köpa en bit och göra precis en sådan kniv som du beskriver. Visst är det som Paul skriver "overkill" med ett "super stål" i en sådan kniv men så är det ju med det mesta: Man vill ha större TV, mer hästkrafter, snabbare dator o.s.v. :)
 
1. S1:an såg riktigt fin ut!

2. Elmax ska tydligen vara ett väldigt bra stål.

3. Visst är det som Paul skriver "overkill" med ett "super stål" i en sådan kniv men så är det ju med det mesta
1. Tackar. Jag hade turen att få tag i ett gammalt lager med en låda full med 10 stycken intakta knivar i en tidigare affär. Dessa pjäser är förmodligen från 50-talet:
KartongtillminaMoraOriginalClassicnr1.jpg


MinaMoraOriginalClassicnr110stycken.jpg


MinMoraOriginalClassicnr1bild2.jpg


MinMoraOriginalClassicnr1isinslida.jpg


2. Fast visst vara det M390 belcanto undrade över? Elmax är dock också ett ypperligt stål.

3. Så är det. Men till täljning så är ett låglegerat kolstål trots allt lite bättre än M390. Det var framför allt därför jag tyckte det var overkill. Med andra ord M390 är inte ens lämpligast i sammanhanget så varför slösa på resurserna :).

~Paul~
 
re

Paul, om man gör en huggare av en öberg fil kan man ju lägga hrc lite lägre som typ 58. :)
Om du inte ska ha alla de mororna du har i lådan skulle jag gärna göra en custom av just en av dessa blad. Laminerat är mumma o skulle kunna bli en rätt cool custom på. Mora custom :) ;-)
 
1. Paul, om man gör en huggare av en öberg fil kan man ju lägga hrc lite lägre som typ 58. :)

2. Om du inte ska ha alla de mororna du har i lådan skulle jag gärna göra en custom av just en av dessa blad. Laminerat är mumma o skulle kunna bli en rätt cool custom på. Mora custom :) ;-)
1. Fast då har man slösat bort det här stålets potential. Då kan du lika gärna köra på vanligt 1075 ;). Poängen med ett fint stål är att utnyttja dess styrka. I det här fallet så är det ett slitstarkt verktygsstål det handlar om. Därför lämpar det sig till skärande uppgifter och inte så mycket till huggande dito.

2. Hade varit ett intressant projekt men poängen med tio likadana knivar i originallåda är att de faktiskt förblir intakta. Värdet är avsevärt högre på en obruten låda om tio stycken än för separata knivar som sådana. Sorry :).

Det bör dock inte vara några större problem att hitta ett lämpligt ämne. På Trattis kommer dessa knivar upp med jämna mellanrum. Om du vill så kan jag hålla utkik!

~Paul~
 
Intressanta svar om Öberg filen.

Den fungerar fortfarande som fil, så den får nog vara kvar i fil lådan.

Kimmo, Mixfishing ser ut att ha laminerade Mora blad för runt hundringen st.


Mikael
 
2. Fast visst vara det M390 belcanto undrade över? Elmax är dock också ett ypperligt stål.

3. Så är det. Men till täljning så är ett låglegerat kolstål trots allt lite bättre än M390. Det var framför allt därför jag tyckte det var overkill. Med andra ord M390 är inte ens lämpligast i sammanhanget så varför slösa på resurserna :).

~Paul~

Jo, men han frågade också efter alternativ och eftersom han inte hittade någonstans att köpa M390 så tänkte jag att Elmax kunde vara ett mycket gott alternativ.

Är helt med dig. Vad tror du om Elmax då? Det har ju onekligen några positiva egenskaper som ett låglegerat kolstål inte har.
 
1. Jo, men han frågade också efter alternativ och eftersom han inte hittade någonstans att köpa M390 så tänkte jag att Elmax kunde vara ett mycket gott alternativ.

Är helt med dig. Vad tror du om Elmax då? Det har ju onekligen några positiva egenskaper som ett låglegerat kolstål inte har.
1. Förstår. Sorry.

2. Jag har tyvärr ingen kniv i Elmax men med tanke på den kemiska kompositionen så bör de här 2 stålen vara snarlika i hur de uppför sig. M390 har lite mer kol i matrisen men Elmax har lite mer legerade ämnen. Dött lopp i slitstyrka med andra ord. Det är också rätt jämnt i fåga om rosttröghet och slagseghet.

Fördelen mot låglegerade kolstål är ju slagsegheten. Den är många gånger högre i legerade rostfria ståltyper än ett utpräglad kolstål. Det är just de hårda karbiderna (vanadinkarbider, molybdenkarbider, volframkarbider och kromkarbider) som bidrar till det. Om ett kolstål skall äga samma grad av slitstyrka så måste man höja dess hårdhet. Tyvärr medför detta steg att man då förlorar kolstålets största tillgång, nämligen slagsegheten. Kvar blir således ett sprött stål med dålig förmåga att vidstå väta och kemiska reagenter.

Det är som vanligt. Det gäller att tänka igenom noga vad man ämnar använda kniven till.

~Paul~
 
1. Nej, du är inte ute och seglar. Det är ett av de bättre stålsorterna. Mycket slitstarkt, rosttrögt och lätt att få bra finish på. Det räknas till tredje generationens pulvermetallurgiska sintrade stålsorter. Det vill säga den senaste varianten.

2. Det finns alltid alternativ. Frågan är om det är värt pengarna eller om skillnaden är så stor att den ursäktar en rejäl prishöjning. Helt klart kan det här stålet, trots att det är mycket bra, inte mäta sig i slitstyrka med sådana ståltyper som Böhler/Uddeholm K294, K390 eller Crucible Supracor MPL-1, 10V, 15V, REX 121 eller S110V.

Som sagt så är det svårt att hitta den perfekta kombinationen mellan pris och kvalitet.

3. Det är nog en fråga som de knivbyggande killarna i den här tråden kan besvara ;).

4. Jag tycker nog att det är lite slöseri med resurserna att bygga en kniv i M390 för att tälja lite, samt till lättare arbeten. Till det räcker det med t ex O1/2140. Du eldar så att säga för kråkorna (om uttrycket tillåts).

5. Det verkar som att du lägger på allt för tunna eggar på dina knivar. Det är nog snarare det som är felet än stålet som sådant.

~Paul~

1. Så långt så väl. Jag hittade den här nån gång
http://www.bucorp.com/files/buc_high-performance-steel-for-knives.pdf

2. Ja man undrar hur högt man ska sikta? Lite kommer det bero på vad som går att få tag på.

3. Jag hoppas lite på det. Finns det nån här som kan göra, eller härda en bit stål åt mig?

4. Jag trodde att elda för kråkorna var liksom hela grundidén på den här tråden:). Min mer eller mindre hållbara ursäkt är att när jag väl gjort 'Kniven' så behöver jag inte göra fler. Det är tillåtet att skratta nu.;)

5. Jo, så är det nog. På moraknivar slipar ni alltid en primäregg också, eller är det en samma egg hela vägen.

Kjell
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.