Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja det gör dom faktiskt.

Japp jag föredrar olja framför vatten, för det mesta. Men W1 är ett av stålen som funkar hyffsat att släcka i vatten, därav W i namnet. Det är ett vanligt stål när man vill göra hamon, för det det kommer fram bättre när man släcker i vatten :)

Seved
Ja, precis. Om man dock kör stålet lite högre så är det säkrare med olja. Risken för sprickor och deformation (warping) är mindre. Håller med om att hamon kommer fram bättre i samband med vatten dock :).

~Paul~
 
Öberg filen jag hittade är gammalt som dom är :) Avbrutet någon gång för länge sedan så jag vet inte längden på total. Som den är nu ¨å är den 30 cm långt o 7.75 mm tjockt på det tjockaste stället. Räcker kanske till 2 blad. :)

Den senaste filkniven ser riktigt fin ut Kimmo, jag gillar verkligen mönstret som blir :) . Har du provat hovrasp.

Seved
 
Ja, precis. Om man dock kör stålet lite högre så är det säkrare med olja. Risken för sprickor och deformation (warping) är mindre. Håller med om att hamon kommer fram bättre i samband med vatten dock :).

~Paul~

Ja ska man släcka i vatten så måste man ha kallare. Som du säger annars blir det lätt sprickor o det slår sej. Det blir riktigt våldsamt i vatten. Ha ha man känner det nästan i stålet.

Seved
 
re

Bladet på filkniven jag gjorde är 30 mm brett:)
Öbergaren jag har nu är 3.58 cm brett men jag ska inte göra bladet så brett:)
Hov rasp har jag inte provat men har ett gärng gamla såna också jag fick av en gammal gubbe en gång som varit hovslagare en gång. Vet inte vem som gjort dessa raspar men en del av den ser ut som något en bysmed skulle gjort.
 
Bladet på filkniven jag gjorde är 30 mm brett:)
Öbergaren jag har nu är 3.58 cm brett men jag ska inte göra bladet så brett:)
Hov rasp har jag inte provat men har ett gärng gamla såna också jag fick av en gammal gubbe en gång som varit hovslagare en gång. Vet inte vem som gjort dessa raspar men en del av den ser ut som något en bysmed skulle gjort.
Fantastiskt fina mått. Personligen hade jag satsat på något i den här vägen när det gäller bladform:
MinKJErikssonjaktknivmhundslida5.jpg


En härlig jaktkniv av det lite större formatet, tumramp och trailing point.

~Paul~
 
Bladet på filkniven jag gjorde är 30 mm brett:)
Öbergaren jag har nu är 3.58 cm brett men jag ska inte göra bladet så brett:)
Hov rasp har jag inte provat men har ett gärng gamla såna också jag fick av en gammal gubbe en gång som varit hovslagare en gång. Vet inte vem som gjort dessa raspar men en del av den ser ut som något en bysmed skulle gjort.

Prova, o gör några blad. Det blir fint mönster om man slipar ner topparna lite.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.