Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nu har jag bestämt mig för en Opinel no 8 i kolstål. Det fina med det är att jag får med en liten snapskåsa för rätt pengar oxå :)
Hade paketet varit till mig så hade jag gått på valnöten, men jag tror att svärfar gillar snapskåsan bättre, och han är lite mer "skaft som skaft"-typen...
 
Mycket trevlig kniv det där. Köpte 3 sådana för 69 kronor styck för några veckor sedan hos den lokala sportaffären. Handlaren såg lite lustig ut när jag köpte alla han hade. :)
Välkommen!

Haha, de flesta köpmän/grossister har inte en aning om vad de säljer. Grattis till ett gäng fina knivar! Du vet väl att det är kolstål och därmed rostar om man inte tar hand om det ;).

~Paul~
 
Nu har jag bestämt mig för en Opinel no 8 i kolstål. Det fina med det är att jag får med en liten snapskåsa för rätt pengar oxå :)
Hade paketet varit till mig så hade jag gått på valnöten, men jag tror att svärfar gillar snapskåsan bättre, och han är lite mer "skaft som skaft"-typen...
Låter som en bra deal! Din svärfar kommer säkert att vara nöjd.

~Paul~
 
Välkommen!

Haha, de flesta köpmän/grossister har inte en aning om vad de säljer. Grattis till ett gäng fina knivar! Du vet väl att det är kolstål och därmed rostar om man inte tar hand om det ;).

~Paul~

Ja så är det ibland. Som när dom står och försöker sälja Gerber Bear Grylls knivar och hävdar att det är jäääättebra grejer! :)

I lördags så köpte jag 3 st scoutknivarna (också Jönsson) av samma handlare. 79 kronor styck och så var det halva priset på det. Då var man rätt glad! :)

Jodå, det kan hända att jag vet ett och annat om knivar men jag tackar för omtanken! ;)
 
Jag har 5 Enzo-knivar: Birk 75 S30V FFG, Camper 125, Trapper 95 ScZ, Trapper 95 FFG, Elver 85 FFG. Jag är otroligt nöjd med knivarna och med servicen från Brisa.fi där jag har köpt dom. Mina Trappers och Elvern har jag satt ihop själv. Ett mycket trevligt pyssel som likt knivarna varmt kan rekommenderas.

Jag har precis gjort en Trapper i kolstål/grenadil till mig själv som prototyp och en Trapper damaskus med handtag i stabiliserad masur. Tror farsan kommer bli glad när han får den.
 
Trådstartarens ursprungliga frågor

Som nykomling på forumet bör jag väl svara på dePauls ursprungliga frågor. Lite hyffs må man ju ha! ;)

1. Vilken kniv använder du till vardags?
- Oj, det är många det! Till vardags i jeans eller "finbyxor" så blir det en fällkniv i varje ficka. Minst en av dom är alltid svensk. En vanlig kombination är en Spyderco Gayle Bradley i vänster ficka och en EKA Swede 88 i höger. När jag är ledig och har "arbetsbyxorna" så är det en slidkniv på höger höft och en fällis i vänster ficka. En vanlig kombo då är EKA W11 och Benchmade Griptilian 550.

2. Vilken kniv använder du där ute?
- Det har jag delvis svarat på ovan men jag måste nämna en ny favorit som jag har använt mycket den senaste tiden: Casström Swedish Forrest Knife! En mycket behändig bushcraftkniv. Mina Enzos används också flitigt.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
- Reser så sällan utomlands men senast så var det en Ontario Rat 1 och en EKA Swede 88 som fick följa med.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
- En Fujiwara Kanefusa 21 cm kockkniv.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
- Den rackarn har jag hållit på och ritat på i ett år nu men den otäckingen håller på och ändrar sig hela tiden! ;-) När det gäller produktionsknivar så är det nog en Fällkniven PXLim som jag suktar mest efter just nu. Fast imorgon kan det vara något annat! :)
 
Jag har precis gjort en Trapper i kolstål/grenadil till mig själv som prototyp och en Trapper damaskus med handtag i stabiliserad masur. Tror farsan kommer bli glad när han får den.

Grenadil har jag också i en av mina Trappers. Väldigt skönt grepp i det. Hur har du behandlat det?

Klart han blir glad! Mina barn gör bara teckningar till mig och jag blir glad för dom! Skulle något av dom göra en Trapper damaskus åt mig så skulle jag nog trilla av pinn! ;)
 
Kan bara hålla med, snyggaste EKA:n jag någonsin sett. Lejonet blev liksom pricken över i, kanske tycker det pga att jag är 1/4 finne ;):)

Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.