Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ojojoj, det är inte bra att ta semester från den här tråden, det tar alldeles för lång tid att komma tillbaka igen :)
Men efter en härlig långhelg hos föräldrarna är jag tillbaka igen. Och då tänkte jag passa på att ställa en fråga till de som känner sig manade att bistå med svar.

Jag ska införskaffa en julklapp till svärfar. Då han har det mesta så tänkte jag köpa en liten kniv till honom, det kan man ju inte få för många av :) Vi har en tradition där vi har satt ett ekonomiskt tak på ca 200 kr. Så jag skulle nu vilja ha bra tips och förslag på en fällkniv som fungerar att ha som edc, gissar på att den kommer att användas för kartonger, papper och diverse annat bara för att den finns till hands. Rent utseendemässigt så bör den nog ligga mer åt det traditionella hållet...

Väldigt tacksam för förslag!
__
Fredrik
 
Ja använder ibland min lilla E Jönssonkniv som EDC. Den är liten och behändig så de flesta jackfickor med lätthet klarar av att ackommodera den.
 

Bilagor

  • Min Erik Jönsson Fiskaren, 3.jpg
    Min Erik Jönsson Fiskaren, 3.jpg
    18.3 KB · Visningar: 608
  • Min Erik Jönsson Fiskaren, 2.jpg
    Min Erik Jönsson Fiskaren, 2.jpg
    17 KB · Visningar: 608
  • Min Erik Jönssonkniv, 2.jpg
    Min Erik Jönssonkniv, 2.jpg
    18.5 KB · Visningar: 696
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 639
Ojojoj, det är inte bra att ta semester från den här tråden, det tar alldeles för lång tid att komma tillbaka igen :)
Men efter en härlig långhelg hos föräldrarna är jag tillbaka igen. Och då tänkte jag passa på att ställa en fråga till de som känner sig manade att bistå med svar.

Jag ska införskaffa en julklapp till svärfar. Då han har det mesta så tänkte jag köpa en liten kniv till honom, det kan man ju inte få för många av :) Vi har en tradition där vi har satt ett ekonomiskt tak på ca 200 kr. Så jag skulle nu vilja ha bra tips och förslag på en fällkniv som fungerar att ha som edc, gissar på att den kommer att användas för kartonger, papper och diverse annat bara för att den finns till hands. Rent utseendemässigt så bör den nog ligga mer åt det traditionella hållet...

Väldigt tacksam för förslag!
__
Fredrik
Jag skulle nog kika på EKA och Opinel. Inte många som kan slå dessa två märken när det gäller pris/kvalitet-förhållande. Eventuell kan Victorinox blanda sig in i leken också ;).

Dock kostar en EKA Swede 88 någon hundralapp mer än de pengarna som du anger som pristak.

~Paul~
 
Ja använder ibland min lilla E Jönssonkniv som EDC. Den är liten och behändig så de flesta jackfickor med lätthet klarar av att ackommodera den.

Den såg ju rätt så trevlig ut. Synd att den verkar lite svår att få tag på, om man nu inte bor i Hudiksvall... :/ Eller vet du om det har hänt någonting på den fronten på senare år?
 
Jag skulle nog kika på EKA och Opinel. Inte många som kan slå dessa två märken när det gäller pris/kvalitet-förhållande. Eventuell kan Victorinox blanda sig in i leken också ;).

Dock kostar en EKA Swede 88 någon hundralapp mer än de pengarna som du anger som pristak.

~Paul~

Ja, jag kikade på en Opinel hos Casström, No 8 (http://www.casstrom.se/varumarken/o...stainless-steel-walnut-handle.html?grp=803523). Den verkar vara rätt så trevlig, gillar valnöten.
 
Ja, jag kikade på en Opinel hos Casström, No 8 (http://www.casstrom.se/varumarken/o...stainless-steel-walnut-handle.html?grp=803523). Den verkar vara rätt så trevlig, gillar valnöten.
Nr 8 är precis lagom stor för de flesta. Själv uppskattar jag nr 9 lite mer trots allt.

Stålet i de rostfria är 12C27M (Modified) och inte 12C27. De i kolstål är tillverkade i ett franskt XC90 (AISI 1084). Vilket stål man väljer har att göra med den förmodade användningen. Personligen valde jag den rostfria varianten eftersom jag allra oftast använder min Opinel till diverse matprepp.

Hur som helst. Du gör inget misstag om du väljer Opinel ;).

~Paul~
 
Den såg ju rätt så trevlig ut. Synd att den verkar lite svår att få tag på, om man nu inte bor i Hudiksvall... :/ Eller vet du om det har hänt någonting på den fronten på senare år?

Precis, den är inte helt lätt att hitta. Själv ropade jag in två stycken på Trattis. En var synbart begagnad, de andra var helt ny. Gav inte många kr för dem.

~Paul~
 
På tal om Casström så har de lite annat utbud på sin casstrom.co.uk-sida. Till exempel EKA Nordic S8. 2 gånger budget.

Men det finns också finska EnZo Birk och PK70. Ca 4 gånger budget.

Jag läste om EnZo fällknivar och tittade på några youtube-recensioner. EnZo verkar bra eller ...?
 
På tal om Casström så har de lite annat utbud på sin casstrom.co.uk-sida. Till exempel EKA Nordic S8. 2 gånger budget.

Men det finns också finska EnZo Birk och PK70. Ca 4 gånger budget.

Jag läste om EnZo fällknivar och tittade på några youtube-recensioner. EnZo verkar bra eller ...?
EnZo anses vara av hög kvalitet och moderata priser. Det jag gillar är att man kan välja mellan olika bladprofiler.

Tack för länken!

~Paul~
 
Ja använder ibland min lilla E Jönssonkniv som EDC. Den är liten och behändig så de flesta jackfickor med lätthet klarar av att ackommodera den.

Mycket trevlig kniv det där. Köpte 3 sådana för 69 kronor styck för några veckor sedan hos den lokala sportaffären. Handlaren såg lite lustig ut när jag köpte alla han hade. :)
 
Ja använder ibland min lilla E Jönssonkniv som EDC. Den är liten och behändig så de flesta jackfickor med lätthet klarar av att ackommodera den.

På tal om Casström så har de lite annat utbud på sin casstrom.co.uk-sida. Till exempel EKA Nordic S8. 2 gånger budget.

Men det finns också finska EnZo Birk och PK70. Ca 4 gånger budget.

Jag läste om EnZo fällknivar och tittade på några youtube-recensioner. EnZo verkar bra eller ...?

Jag har 5 Enzo-knivar: Birk 75 S30V FFG, Camper 125, Trapper 95 ScZ, Trapper 95 FFG, Elver 85 FFG. Jag är otroligt nöjd med knivarna och med servicen från Brisa.fi där jag har köpt dom. Mina Trappers och Elvern har jag satt ihop själv. Ett mycket trevligt pyssel som likt knivarna varmt kan rekommenderas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.