Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Grattis! Tråkigt att behöva vänta så länge men den som väntar på något gott...

Ja, det där med samlandet är inte alltid logiskt. Jag har också samlat på mig merparten av sådana knivar som jag ofta propagerar emot ;). M a o skålslipade blad, ricassoer och onödiga choils‼

~Paul~

Tack dePaul.

Jo, visst är det konstigt, jag vill ju inte ens betrakta mig som samlare, utan mer som en brukare av väl genomtänkta inköp...

Väntetiden är ju jobbig men det ger ju onekligen inköpet en helt annan karaktär, tänk så kul när den en vacker dag kommer!
 
Tack dePaul.

Jo, visst är det konstigt, jag vill ju inte ens betrakta mig som samlare, utan mer som en brukare av väl genomtänkta inköp...

Väntetiden är ju jobbig men det ger ju onekligen inköpet en helt annan karaktär, tänk så kul när den en vacker dag kommer!
I värsta fall kan man stilla sitt sinne genom att köpa en begagnad Randall :).

~Paul~
 
Ja, eller en ny genom diverse återfösäljare.

Som jag har förstått det så får vissa knivnasare köpa upp sig på en batch då och då.
Dessa säljer dom sedan till ockerpriser till folk som inte vill vänta.

Jag hade nog lagt pengarna för en sådan om det gick att hitta med mina specifikationer, men det ser inte ut så.

En Randall Cattleman begagnad eller genom återförsäljare kanske det får bli om abstinensen blir för svår!

http://www.google.se/imgres?hl=sv&sa=X&tbo=d&biw=1279&bih=705&tbm=isch&tbnid=I3ktpWM25TuJ0M:&imgrefurl=http://www.arizonacustomknives.com/Cattleman-by-Randall.aspx&docid=6y7I9EnRRXIueM&imgurl=http://www.arizonacustomknives.com/uploads/images/products/13120a.jpg&w=720&h=528&ei=8LXMUI-RMauQ4gTn84GwCw&zoom=1&iact=hc&vpx=89&vpy=279&dur=448&hovh=192&hovw=262&tx=190&ty=106&sig=108501766203655665632&page=1&tbnh=151&tbnw=200&start=0&ndsp=27&ved=1t:429,r:7,s:0,i:108
 
Ja, eller en ny genom diverse återfösäljare.

Som jag har förstått det så får vissa knivnasare köpa upp sig på en batch då och då.
Dessa säljer dom sedan till ockerpriser till folk som inte vill vänta.

Jag hade nog lagt pengarna för en sådan om det gick att hitta med mina specifikationer, men det ser inte ut så.

En Randall Cattleman begagnad eller genom återförsäljare kanske det får bli om abstinensen blir för svår!
Jo, det vill gärna bli dyrt. Cattleman ser mysig ut. Undrar vad dess planerade anv. område är. Cattle betyder ju boskap. Som sådan har jag svårt att se dess syfte??

~Paul~
 
Dom är riktigt fina Classic Mororna.

Har en Nr 2 själv, och har bara gott att säga om den, dock så nöp jag av den allra nedersta spetsen utav slidan för dräneringens skull, det är ju en kolstålskniv.

Cattlemankniven ser väl mest ut att vara inspirerad av en gammal sjömanskniv tycker jag, tror att den fick sitt namn uteslutande utav imageskäl, cowboys och grejer du vet... Men fin är den.
 
kniv-vård: produkter?

Intressant att höra! Varför använder du inte rå linolja? Märker att många kör med kokt. Molekylerna är betydligt mindre i rå och det blir därmed bättre inträngning än med kokt. Torkar iofs långsammare....

Jag läste lite olika sidor i ämnet och det råder tydligen inte konsensus. (Förutom att man kan ha olika syfte med behandling och olika estetiska preferenser).

Men har ni någon åsikt om det spelar roll vilket fabrikat/kvalitet osv. Eller duger den linolja/terpentin man hittar på bygg-stormarknad eller liknande?

Tru-oil nämndes även som alternativ. Dyrt per ml.

Produkt-frågeställning #2.)

Jag letade även efter ett preparat "Tuf-glide"för att smörja fällknivs-mekanism.
91060_400.jpg

Fördelen med denna produkt skulle vara att den inte absorberar smuts pss som smörj-olja. Någon som har en åsikt?
Jag hittade en liten flaska på svensk web-shop för ca 80:-, men med tillägg för diverse (order för litet belopp+frakt+hantering) saker skulle det totalt bli ca 400:-

Ni som använt det: Var köps det till rimligt totalpris?

(ebay så klart men där var diverse andra administrativa krångligheter mm)
 
Senast ändrad:
Jag har länge velat ha en kniv som håller måttet, men ändå är rejäl, billig och något man inte behöver vara för rädd om. Classic 3 är exakt en sån kniv. Inga krusiduller alls, bara en kniv, och en helyllesvensk design.
 
Jag läste lite olika sidor i ämnet och det råder tydligen inte konsensus. (Förutom att man kan ha olika syfte med behandling och olika estetiska preferenser).

Men har ni någon åsikt om det spelar roll vilket fabrikat/kvalitet osv. Eller duger den linolja/terpentin man hittar på bygg-stormarknad eller liknande?

Tru-oil nämndes även som alternativ. Dyrt per ml.

Produkt-frågeställning #2.)

Jag letade även efter ett preparat "Tuf-glide"för att smörja fällknivs-mekanism.
91060_400.jpg

Fördelen med denna produkt skulle vara att den inte absorberar smuts pss som smörj-olja. Någon som har en åsikt?
Jag hittade en liten flaska på svensk web-shop för ca 80:-, men med tillägg för diverse (order för litet belopp+frakt+hantering) saker skulle det totalt bli ca 400:-

Ni som använt det: Var köps det till rimligt totalpris?

(ebay så klart men där var diverse andra administrativa krångligheter mm)

Angående linolja så ska enligt de lärde filtreringsprocessen spela viss roll för kvaliteten. dvs, vissa är smutsiga och kan innehålla skräp (läs t ex mögelsporer) som följer med in i träet och ställer till h*vete med lite otur. Det gäller nog ffa den råa oljan. Därför kan det säkert vara värt att välja någon av lite högre kvalitet? Själv har jag rå kallpressad från Bostället. Kulturhantverkarna verkar ha väl genomtänkta produkter för träbehandling, kolla in deras olja för impregnering? Terpentin vet jag inte så mycket om, har en Nitor från Jula. Spelar mindre roll? Men balsamterpentin ska det vara iaf. Mina kunskaper är mer teoretiska än praktiska, har bara behandlat lite yxskaft och någon enstaka kniv.

Angående Tuff-glide så köpte jag en sådan i mitten-slutet av 90-talet, jag har fortfarande kvar :) Så dryg det är den. Tycker även den smörjer superbra i fällisar och jag använder den med deras Tuff-cloth till att skydda blad som ligger och vilar. När jag köpte den så fattade jag inte hur lite som krävdes, så jag köpte även en 224ml påfyllnadsflaska haha. PM:a mig så ska jag skicka dig en lagom volym om du vill. Det enda du behöver är en pipett/spruta eller dylikt till applikation då.

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.