Stort knivintresse - välj din favoritkniv

"Dessutom. Om man är rädd att det skall bli repor i själva handtagsdelen i samband med slipning och därför argumenterar för en ricasso - så varför bara inte sluta med slipningen en bit ifrån handtaget när kniven saknar ricasso? . "

Men om man slutar slipningen innan skaftet så försvinner det lilla momentet du skriver om eller?? Då spelar väl en liten riccasso ingen roll isåfall??
nääee,, jag ska sluta argumentera;-) Man kan nog hitta förtydligande i oändlighet om man vill heh heh..
God kommande jul vänner o det har varit kul att läsa , se härliga bilder och dra ett par argument :)
Nu drar jag till sävsjö ett par dagar i småland o firar lite lill jul med svärfar o svärmor.
Ha de gött
Jo men med min metod så kan du välja hur långt ifrån greppet du slutar slipa. Med en ricasso så har du inte det valet. Där är det ricassons storlek som avgör den detaljen. Jag kan pricka in ett avstånd på en halv mm om jag vill.

Dessutom är det så att de flesta inte vill repa ricasson heller! Därför slutar de med slipfasen en bit framför den ;).

~Paul~

PS God Jul på dig Kimmo! Ha det gott i Sävsjö!
 
Ahh, nej kniven är inte min! Sorry att jag inte var tydligare. Bilden har jag "lånat" på nätet och photoshopat för att beskriva vad jag menar.

Sorry än en gång!

~Paul~

Inga sura miner, men min kommentar gäller ändå. Har t.o.m funderat på att köpa en till (av den uppdaterade varianten) som reserv om den nuvarande skulle få för sig att "lägga av".

Har inga problem med en riccasso (visste inte att det hette så) som är så liten som denna, brukar vara allergisk mot dom i vanliga fall.
 
Inga sura miner, men min kommentar gäller ändå. Har t.o.m funderat på att köpa en till (av den uppdaterade varianten) som reserv om den nuvarande skulle få för sig att "lägga av".

Har inga problem med en riccasso (visste inte att det hette så) som är så liten som denna, brukar vara allergisk mot dom i vanliga fall.
OK. Jag brukar också köpa minst två likadana. Den ena brukar jag använda och den andra går in i samlingen.

Visst är ricasson liten men den finns trots allt där och förskjuter momentet framåt bladspetsen om än så lite :).

Ärligt talat. Om du hade haft chansen att välja mellan dessa två alternativ (en helt utan ricasso och en med en liten ricasso som på din kniv) - vilken kniv hade du valt? ;)

~Paul~
 
OK. Jag brukar också köpa minst två likadana. Den ena brukar jag använda och den andra går in i samlingen.

Visst är ricasson liten men den finns trots allt där och förskjuter momentet framåt bladspetsen om än så lite :).

Ärligt talat. Om du hade haft chansen att välja mellan dessa två alternativ (en helt utan ricasso och en med en liten ricasso som på din kniv) - vilken kniv hade du valt? ;)

~Paul~

Då hade jag valt den utan, men en (köpt) kniv är alltid en kompromiss. I detta fallet väger övriga fördelar (som kanske inte syns på bilden) upp. Framför allt har den ett grymt bett när man täljer.
Gör jag slag i saken så är ju fördelen att det är en custom så man kan designa om den helt utan.
 
@Paul

Det är en imponerande samling du har, på flera sätt. Visst är den lite spretig som ngn skrev men det blir gärna så :)

Min samling är inte i närheten antalsmässigt, ligger någonstans runt hundratalet och det stora flertalet är från Fällkniven som är huvudsyftet med samlingen, men så dyker det upp ngt annat som ser intressant ut av ngn anledning och så har man ytterliggare en kniv som sticker ut. Har oxå oerhört svårt att göra mig av med knivar, har jag väl köpt dom så blir dom gärna kvar. Sålde av ett gäng FK som jag hade trippletter av för att finansiera andra knivinköp men annars säljs det inte mycket.

Det måste väl finnas fler som samlar? Skulle vara roligt att veta vad ni har för inriktning och vad ni har i skåpen.

Så här såg FK samlingen ut för ngt år sen men har nog växt lite sen dess.
img4049.jpg


Fredrik
 
Samling

Intressant att få höra om samlingar. För egen del hamnar jag nog på runt 50 knivar. Mestadels customfällknivar från USA. Har också en del fabriksknivar och av dem gillar jag mest mina Randalls och Reeves. Har ingen linje alls i samlandet, men lever efter principen att alla inköp ska kunna användas (med något undantag.)
 
Har ingen linje alls i samlandet, men lever efter principen att alla inköp ska kunna användas (med något undantag.)
Menar du ska användas eller ska kunna användas?

Köpa fabriksnya knivar med superstål för att samla och inte använda är ett säreget beteende. (Liksom att köpa gamla knivar som man fotograferar i naturmiljö och publicerar på internet).
 
Fina samlingar gubbs‼

Nog är vi lite kufiska, trots allt. Å andra sidan så föredrar jag att samla på knivar framför firmärken eller fjärilar ;).

~Paul~
 
Skulle tro att många försöker visa sig för att de vill sälja en eller fler, jag kände en gång en knivsmed, jo han är borta nu. Han berättade om amatörer som ville köpa 500 blad, likadana.
Sen finns givetvis storsamlarna hade en annan bekant som samlade Lugerpistoler, auktionen efter honom tog 3 eller 4 dagar.
Vi som brukar, tycker och förkastar är nog en liten minoritet, men det är klart att det blir en och annan i brukadelådan. Några kanske kallar det samlande andra kanske säger kan vara bra att ha.
Mormonerna har ju några praktiskt kloka levnadsregler när det gäller pinaler.
Just nu är jag förtjust i min lilla Sprydeco Dragonfly, den klarar det mesta som behövs. Besvärliga plastförpackningar, tejp och snören, skala en apelsin etc.
Men till skogsliv vill jag ha en längre grej och upp mot fjällskogen kanske en riktigt stor en.
Behovet styr, köket har sina och snickarboa sina.
Mora no 1 o 3 klarar det mesta, YMMV.
 
Beställde just en Randall No 1 med lite detaljer:

6" kolstålsblad

Commando handle (Läderlameller)

Square single hilt(mässing)

Flanged smooth butt cap(mässing) med hål för fånglina

Namngravyr

Väntetiden är för närvarande fem år(!) så den som överlever får se...

Finns denna tråden kvar då så utlovas bilder!

Även jag kan störa mig på en överdriven ricasso, varvid valet kan verka egendomligt. Det är det också - helt ologiskt faktiskt - men jag tänker försöker lära mig att utnyttja den detaljen som det är tänkt och avsett.
 
Grattis! Tråkigt att behöva vänta så länge men den som väntar på något gott...

Ja, det där med samlandet är inte alltid logiskt. Jag har också samlat på mig merparten av sådana knivar som jag ofta propagerar emot ;). M a o skålslipade blad, ricassoer och onödiga choils‼

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.