Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har varit och hämtat knivarna på posten och kan säga att jag blev mycket imponerad av GP. I mitt tycke en närmast perfekt fällkniv i mellanklassen. Som vanligt är FoF mycket bra. TK3:an är ingen ny kniv för mig men jag var intresserad av sjödränkta eken som är i skaftet. Min är ljusare än jag förväntat mig och skimrar mer i guldbrunt med svarta inslag och som vanligt går det inte riktigt att fånga det på bild.

revolver001.jpg


Fredrik

Det blir nog en GP så småningom,den ser mäkta fin ut!
Din GP ser lite annorlunda ut än på FK's bilder,till det bättre faktiskt!

Mikael
 
Jäkligt fina de där Fredrik. Hur är tyngden på dessa i näven? Gillar själv om det ä'r lite robust.:)

Då är vi lika på den fronten, gillar oxå lite tyngd. Dom är såklart inte jätte tunga men har ändå den där känslan man vill åt. Skulle gissa att dom väger ganska lika då GP är öppen i skaftryggen.

Fredrik
 
Det blir nog en GP så småningom,den ser mäkta fin ut!
Din GP ser lite annorlunda ut än på FK's bilder,till det bättre faktiskt!

Mikael

Klart du ska ha dig en GP:)
Tycker att deras bilder ofta kan vara lite livlösa och att man ofta blir positivt överraskad när man får hem ngt nytt. Lite omvänt mot hur det annars brukar vara.

Fredrik
 
Frosts fiskekniv

Hittade en sån här frost kniv i stallet fint gömt bakom gammla plankor. Någon tidigare boende i huset länge sedan måste ha tappat bort den där. Paul kanske vet vad det är:)

frost_zps8dc3101d.jpg

Hej Kimmo!

Här är en variant.

En kniv som åkt många, många mil i handskfacket på mina bilar.
Den är dock dålig när man ska breda smör på smörgåsar så jag ska nog ersätta den med en Mora 2000.
.
 

Bilagor

  • Frost.jpg
    Frost.jpg
    52.2 KB · Visningar: 987
Många fina knivar som visas upp! GP-n ser trevlig ut men det är lite synd att det skall vara en så pass stor ricasso på den. Men nu är jag petig förstås. I övrigt gillar jag allt.

Frostkniven som Kimmo visar upp är mycket riktigt en junior-fiskekniv med fjällare på bladryggen. Har själv ett gäng liknande varianter, både med plastskaft och trä, bl a några sådana som Mellban visar på sin bild.

Det är trevliga knivar i 12C27 som egentligen är mer allroundinriktade än dedicerade fiskeknivar eftersom de flesta har skandinavisk slipfas. Personligen föredrar jag de med flatslipade blad och plastgrepp med någon typ av microblästrad yta.

~Paul~
 
Har varit och hämtat knivarna på posten och kan säga att jag blev mycket imponerad av GP. I mitt tycke en närmast perfekt fällkniv i mellanklassen. Som vanligt är FoF mycket bra. TK3:an är ingen ny kniv för mig men jag var intresserad av sjödränkta eken som är i skaftet. Min är ljusare än jag förväntat mig och skimrar mer i guldbrunt med svarta inslag och som vanligt går det inte riktigt att fånga det på bild.

revolver001.jpg


Fredrik

Har du fler blider på GP:an. Vore jättekul att se.
 
Tur man är precis 190.5cm då! :)

Jomen visst!
Huvudsaken är att man känner sig bekväm att använda och bära sina redskap.

Jag har prövat NL1 Tor och Bark River Golok (bladlängd 27 cm) i bältet.
Båda två är mycket bra huggare,men jag trivs bättre med en NL2 eller motsvarande om jag ska ha den i bältet.

Viktmässigt hamnar 25 cm huggare ofta i närheten av en halvkilos handyxa.
Väljer man en yxa med 38 cm skaftlängd typ Hultafors handsmidda,får man väldigt mycket mer huggkapacitet för samma vikt och format.
Därav att jag väljer den kortare och lättare kniven.
Måste jag hugga mycket,väljer jag yxan.
Valet av slidkniv blir då mellan 100-130 mm bladlängd.

Numera blir det oftast bara fiskekniven + en Leatherman,som får följa med ut och ingen yxa eller huggare,men visst är en stor kniv kul att använda ibland.


Mikael
 
Jag är snarare 190 cm på bredden :). Trots det kör jag gärna med alla typer av knivar, även de större pjäserna. Mitt val av lämplig kniv baserar sig på den planerade användningen.

På våren blir det en del fiske och därför blir det naturliga valet en kniv som klarar diverse uppgifter där fukt kan förekomma men där också ett visst lägerliv ingår. Det blir därför gärna min Gerber A475 som följer med. Den har visserligen ett blad i M2 med förkromningen skyddar bladet väl.

På sommaren är det allra oftast en vanlig mora nr 1 i laminerat kolstål som är favoriten.

På hösten blir det diverse svampknivar som hamnar i fickan. Bilden i slutet på inlägget visar en beskärningskniv/svampkniv som jag nyligen ropade in på Trattis. Det är en Knivbolaget Eskilstuna med ett kolstålblad och valnötsgrepp:

Nu på vintern kör jag gärna med EKA 88, lätt och bekväm med ett "varmt" grepp.
 

Bilagor

  • Min Knivbolaget Eskilstuna beskärningskniv, 2.jpg
    Min Knivbolaget Eskilstuna beskärningskniv, 2.jpg
    16.8 KB · Visningar: 881
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 675

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.