Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tror inte att vulcanfiber funkar bra om det ligger, som du beskriver det, öppet. Har iofs aldrig provat men tror att det med väta och nötning inte håller särskilt länge. Skulle nog satsa på ett annat material.

Sitter och vaktar brevlådan, väntar på en GP och en TK3oak från Fällkniven.

Fredrik
 
Här är en liten snapshot från skrivbordsverkstaden nu på fm. En Cold Steel Boarhunter som jag plockat ut bladet ur. Jag ska försöka göra om en produktions S1 efterhand, baka in den antingen i micarta eller trä. Det här bladet blir övningssubjekt inför S1-projektet.. Bladet på Boarhuntern satt lite löst förankrat och skramlade när man ruckade på det.....Skräll på en CS made in Taiwan...;)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    34.7 KB · Visningar: 1,336
Tror inte att vulcanfiber funkar bra om det ligger, som du beskriver det, öppet. Har iofs aldrig provat men tror att det med väta och nötning inte håller särskilt länge. Skulle nog satsa på ett annat material.

Sitter och vaktar brevlådan, väntar på en GP och en TK3oak från Fällkniven.

Fredrik

Tack för svaret Fredrik. Blir nog till att köra g-10 helt enkelt. Härlig väntan där du! Såg de säljer PXLec nu, fodral till PXL, köpte du inget sådant?
 
Nej, ett fodral till PXL behöver jag inte. Har den sitter i clipet i byxfickan konstant och retar mig mer på att behöva ta ur det ur dom lite trånga fodralen. Enda gången jag använder fodral till fällknivar är vid jakt då jag brukar ha en P sitta horizontalt i bältet i svanken.

Ska bli intressant att se dina projekt.

Fredrik
 
Är själv sugen på ett fodral till min PXLWH. Den åker runt lite väl i benfickan på brallorna så jag hade velat ha den på plats i bältet. Clip är jag inget jättefan av på stora fällisar, då de trycker lite i handflatan. Men smaken är som bekannt olika :)
 
Visst är det olika:)
Clipet på PXL stör mig inte alls då det är ganska kort och endast pekfingret kommer i kontakt med det och nästan bara ökar greppet. WH har jag ligger i verktygslådan till jobbet och används mest när jag reser med flyg och en kniv i fickan inte funkar i säkerhetskontrollen.

Fredrik
 
Har varit och hämtat knivarna på posten och kan säga att jag blev mycket imponerad av GP. I mitt tycke en närmast perfekt fällkniv i mellanklassen. Som vanligt är FoF mycket bra. TK3:an är ingen ny kniv för mig men jag var intresserad av sjödränkta eken som är i skaftet. Min är ljusare än jag förväntat mig och skimrar mer i guldbrunt med svarta inslag och som vanligt går det inte riktigt att fånga det på bild.

revolver001.jpg


Fredrik
 
re

Jäkligt fina de där Fredrik. Hur är tyngden på dessa i näven? Gillar själv om det ä'r lite robust.:)

Här en kniv jag gjort av 1095 stål o impregnerat giraffben. :) bladlängden ca 8.2 cm

sex-77.jpg

fyra-166.jpg

tre-2320.jpg
 
Jo, jag tror den kan bli bra. Skulle dock vilja bryta med en röd liner som sagt. Jag tror jag kan få hem en tunn en i g-10 från usa. Jag funderar annars på vulkanfiber, men jag har ingen erfarenhet av det. Hur pass tåligt är det? Grejen är ju att det kommer ligga delvis blottat mot omgivningen som spacer på Swede 82, och jag funderar på hur det håller. Är väl någon form av behandlad cellulosa...pallar det nötande och väta? Någon som vet?

Fredrik har rätt,Vulcanfiber sväller när det blir blött!
Det används som topplockspackningar och av Rörläggare till tätningar i rörskarvar.
Om det används som liners i knivskaft är det fulltångeblad med Corby skruv eller Loveless skruv som gäller alt. som mellanlägg i laminerade skaft.

Som spacers på ett skaft med dold tånge,fungerar det utmärkt,om det finns en mutter i änden att dra åt vid krympning,eller lossa om det sväller.

Mikael
 
+1. Jag slår åter ett slag för Ontario Gen II knivar. Bladet på min är nog närmare 25 än 20 cm. Men när man klyver tjocka vedkubbbar så är det inte fel. 20 cm hade dock räckt väl, och varit något mer portabelt.

Ja,20 cm räcker gott om man vill bära kniven någorlunda comfortabelt i bältet.
Jag kan inte säga att jag någonsin har känt att 20cm har varit för kort ute i skogen.

Det här är ju ändå högst individuellt och storvuxet folk,typ längre än 190cm kan säkert känna sig bekväma även med 25cm bladlängd i bältet.

Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.