Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fin kniv som alltid Jan-Erik. Gillar.

Malus domestica är ett äppelträd:) Fick en stock av det från en arbets kompis som hade haft det i boden några år. Meningen var att han skulle slöjda något av det men hade aldrig tid så han gav det till mig. Var mycket snygga ådringar i det så jag tvärsågade några block av det och använde som skalor. Stenhårt o perfect som knivskaft om man hittar fina bitar:) Trät är behandlat med olje mix 60/40 kokt linolja o balsamterpentin. vikrigt att låta skaftet torka ordentligt en ca vecka. Då har olje mixen härdat o blivit hårt i skaftet. På detta sättet blir skaftet bra motståndskraftigt mot fukt o väta.
Balsam terpen´tinet i mixen hjälper oljan att härda och penetrera djupare i trät. Hoppas att det var bra info:)
mvh Kimmo

Intressant att höra! Varför använder du inte rå linolja? Märker att många kör med kokt. Molekylerna är betydligt mindre i rå och det blir därmed bättre inträngning än med kokt. Torkar iofs långsammare....
 
re

Rå linoja tar typ 100 år innan det härdar i skaft därför använder man koktlinolja. Enda man ska tänka på är att kokt linolja färgar lite så att det blir brun akti´gt men det är bara snyggt i de flesta trädsorter o tar fram ådringen fint. Balsam terpentinet hjälper oljan att tränga in i skaftet
 
Haha, någon användarvänlig pjäs är det då inte direkt. Rätt snygg ur estetisk synpunkt dock :).

Om jag räknat rätt så rör det sig om 185 000:- kronor. Det är mer än jag gett för min bil‼

~Paul~
 
Och den här får Du 120 000:- för om Du har en sån i byrålådan.
Jag menar naturligtvis 120 000 dollar!
En Will&Fink California Bowie från c:a 1850.
Något av det finaste jänkarna har gjort!

Mikael
 

Bilagor

  • sandiegooct2012042.jpg
    sandiegooct2012042.jpg
    61.2 KB · Visningar: 605
Och den här får Du 120 000:- för om Du har en sån i byrålådan.
Jag menar naturligtvis 120 000 dollar!
En Will&Fink California Bowie från c:a 1850.
Något av det finaste jänkarna har gjort!

Mikael
Fin slida. Synd att inte själva kniven syns. Personligen föredrar jag trots allt Lovelesskniven ;).

~Paul~
 
Intressant kniv trots allt. Inte i min smak dock. Lite för prålig.

Självklart har Bob Loveless-ättlingar sett till att få en del av kakan.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.