Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Riktigt fint Jan-Erik! Hur går det med din Swede 82? Har själv skalor på väg hem, 3.2 mm grön g-10 med greppvänlig textur ( samma som återfinns på t ex spyderco pm2). Beroende på känslan så blir det ev en tunn röd spacer också.

Tack! Jo det är under planering med Ekan,har just fått hem lite skollor från USA men väntar på ytterligare mera.Troligtvis blir det stabbat Box elder i båaktig nyans,skall även fälla in en äkta silver detalj i träet för att göra den riktigt unik. Men det blir nog ett projekt efter julen,har lite mycket med andra knivar just nu. Din variant blir riktigt snygg med dom färgerna kan jag tro.
 
skapligt korkad!! Får väl be admin ta bort det inlägget för hederns skull.

Allmänbildning vet du...
Nej, jag tyckte bara att det verkade bekant, men jag var tvungen att googla.
Fast jag vet faktiskt vad äpple heter på grekiska och det är antagligen språkligt besläktat
μήλο (milo)
 
Tack! Jo det är under planering med Ekan,har just fått hem lite skollor från USA men väntar på ytterligare mera.Troligtvis blir det stabbat Box elder i båaktig nyans,skall även fälla in en äkta silver detalj i träet för att göra den riktigt unik. Men det blir nog ett projekt efter julen,har lite mycket med andra knivar just nu. Din variant blir riktigt snygg med dom färgerna kan jag tro.

Ska bli spännande att se resultatet! Boxelder är riktigt snyggt. Har själv lite skalor i redwood, buckeye, cocobolo och lite annat på väg snart. Dock icke-stabbat. Gillar att pyssla med träet märker jag. Ska göra S1 och antagligen rita och beställa några mindre blad.
Min EKa är också planerat efter jul någon gång.
 
re

Fin kniv som alltid Jan-Erik. Gillar.

Malus domestica är ett äppelträd:) Fick en stock av det från en arbets kompis som hade haft det i boden några år. Meningen var att han skulle slöjda något av det men hade aldrig tid så han gav det till mig. Var mycket snygga ådringar i det så jag tvärsågade några block av det och använde som skalor. Stenhårt o perfect som knivskaft om man hittar fina bitar:) Trät är behandlat med olje mix 60/40 kokt linolja o balsamterpentin. vikrigt att låta skaftet torka ordentligt en ca vecka. Då har olje mixen härdat o blivit hårt i skaftet. På detta sättet blir skaftet bra motståndskraftigt mot fukt o väta.
Balsam terpen´tinet i mixen hjälper oljan att härda och penetrera djupare i trät. Hoppas att det var bra info:)
mvh Kimmo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.