Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det är bara att instämma,WM1 är en pärla i alla sammanhang!
Den erbjuds ju dessutom i flera versioner och prisklasser.
Vill man ha en personlig version,så går det också bra via fulltångebladet eller Thermorun modellen om tången ska vara dold.

MAW,ska Du använda Buckeye modellen eller hör den till samlingen?

Mikael

Jodå buckeyen ska jag använda. Avsikten med den var just att få en WM1 med lite kraftigare grepp, skönare i näven. Alternativt blir det en present till svågern som precis tagit jägarexamen.
Är också sugen på att göra en WM1 med dold tånge och en liten liten bolster i mässing...något för framtiden kanske.
En fråga när jag ändå skriver: om man vill slipa ner några mm på en härdad tånge, på t ex S1b, vad är bäst att arbeta med? Slipstift eller papper? Annat?
 
En fråga när jag ändå skriver: om man vill slipa ner några mm på en härdad tånge, på t ex S1b, vad är bäst att arbeta med? Slipstift eller papper? Annat?

Jag använder bandslip + en skål med vatten för kylning.
Det tar evigheter att göra utan maskinslip.

Black&Decker har en elektrisk fil med 13mm bandbredd/diameter.
Den är perfekt för radien på undersidan av bolstret/parerskyddet.

Det går också att slipa kanten av skaftstålet med en sådan om man sätter apparaten i fast montage på arbetsbänken (läs skruvstycket).

Mikael
 
Skräpar och skräpar,meh!:)
Bilder vore trevligt!
Visste inte att Du också har en African Trade Knife.

Mikael
Skulle ha varit lite tydligare. Min kniv ser lite annorlunda ut trots allt. Tyvärr kan det vara en övermäktig uppgift att hitta den. Knivar som jag inte använder lägger jag i diverse kartonger.

~Paul~
 
Jag använder bandslip + en skål med vatten för kylning.
Det tar evigheter att göra utan maskinslip.

Black&Decker har en elektrisk fil med 13mm bandbredd/diameter.
Den är perfekt för radien på undersidan av bolstret/parerskyddet.

Det går också att slipa kanten av skaftstålet med en sådan om man sätter apparaten i fast montage på arbetsbänken (läs skruvstycket).

Mikael

Tack! Vad tror du om cylindriska slippapper 13mm till en Dremel, alternativt deras runda slipstift?
 
Tack! Vad tror du om cylindriska slippapper 13mm till en Dremel, alternativt deras runda slipstift?

Jag har prövat det också,men jag får inte den styrsel och precision som man får med slipfingret från B&D.
Nu är jag van att använda slipfingret se'n mer än 20 år,så det kanske påverkar mitt svar,men det är ett kanonverktyg!

Mikael
 
En fråga när jag ändå skriver: om man vill slipa ner några mm på en härdad tånge, på t ex S1b, vad är bäst att arbeta med? Slipstift eller papper? Annat?

Annat.
Detta är vad jag använde när jag gjorde sticktånge på några H1:eek:r, finns att köpa i välsorterade järnaffärer ;)

h1a.jpg


Skämt åsido så är nog Mikaels förslag bäst men se till att det verkligen inte blir varmt.

Fredrik
 
Annat.
Detta är vad jag använde när jag gjorde sticktånge på några H1:eek:r, finns att köpa i välsorterade järnaffärer ;)

Fredrik

Jag har inte råd att handla i sådana "Järnaffärer"!:)
Grymt fin maskin är det i allafall!

Kan inte minnas att jag har sett det färdiga resultatet?
Har Du bilder?


Mikael
 
Tyvärr har jag inte bilder på den men kan fixa ett par. Gjorde en kopia av FK:s H1:a i björk och horn men la till lite silverinlägg oxå. Gav bort den till svågern när han fyllde 50år. Den blev riktigt fin och har ett blad till ligger och väntar på att få samma skaftning men den tänker jag behålla själv. Tycker att H1:an är en riktigt fin skogs/jaktkniv.

Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.