Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Hej Fredrik o tackar för bra information. Alltid bra med lite mer fakta så att man slipper bli lurad.:)
En sak som kanske inte är så bra är om de här skumma typerna som håller på med sånt här skit är att de läser trådar som denna o får tips om hur de kan göra sina kopior ännu bättre.
 
re

Här en liten kniv jag gjort av uhb20c stål. 3.5 mm tjockt. Bladet är bara 5.2 cm långt o hela ca 11 cm långt. Blir en halsbands kniv man kan använda till små lir eller öppna upp något små vilt med. Gjorde skaftet av stabbat buck eye burl o formen teardrop på den o lite filework:)

tre-1692.jpg

tvaring-5.jpg

fyra-162.jpg
 
Hej Fredrik o tackar för bra information. Alltid bra med lite mer fakta så att man slipper bli lurad.:)
En sak som kanske inte är så bra är om de här skumma typerna som håller på med sånt här skit är att de läser trådar som denna o får tips om hur de kan göra sina kopior ännu bättre.

Tror inte att det ligger ekonomi i att göra dom så mycket bättre. Laminering är ju knappast ngt dom kommer att göra tex men visst om dom färglägger loggan så är det ju lättare att bli lurad. Har varit med om att få bilder skickade på en riktig F1:a då jag velat ha bättre bilder pga av att dom som legat på Trattis varit för dåliga för att avgöra om det varit en kopia eller inte. Finns även ett exempel på en "seriös" webshop som sålt två st kopior, dom betalade dock snabbt tillbaka pengarna när köparna hörde av sig.

Fredrik
 
Liten behändig sak där Kimmo:)
Har du börjat märka dina blad nu eller har du gjort det förut med, har inte lagt märke till det förut?
Hur gör du med dina fileworks, fyller du ut med epoxy eller låter du det vara?

Fredrik
 
re

Tackar Oreb.
Joo, jag brukar märka mina blad men det är det sista året jag börjat med hela mitt namn kimmo i skrivstil:)
Fileworken som blir i skaftet fylls ut med svart strong epoxy. :)
 
Tror inte att det ligger ekonomi i att göra dom så mycket bättre. Laminering är ju knappast ngt dom kommer att göra tex men visst om dom färglägger loggan så är det ju lättare att bli lurad. Har varit med om att få bilder skickade på en riktig F1:a då jag velat ha bättre bilder pga av att dom som legat på Trattis varit för dåliga för att avgöra om det varit en kopia eller inte. Finns även ett exempel på en "seriös" webshop som sålt två st kopior, dom betalade dock snabbt tillbaka pengarna när köparna hörde av sig.

Fredrik

Det verkar helt klart finnas ekonomi i handeln med piratkopior. Kanske inte så mycket för tillverkaren som för den som importerar och säljer kopiorna. Har flera gånger stött på kopior på F1:eek:r som är ruskigt billiga. T.ex. följande länk:

http://www.aliexpress.com/item/Fall...ardness-survival-knife-leather/620526460.html

16.60 $ inkl. frakt
 
Det verkar helt klart finnas ekonomi i handeln med piratkopior. Kanske inte så mycket för tillverkaren som för den som importerar och säljer kopiorna. Har flera gånger stött på kopior på F1:eek:r som är ruskigt billiga. T.ex. följande länk:

http://www.aliexpress.com/item/Fall...ardness-survival-knife-leather/620526460.html

16.60 $ inkl. frakt

Det är klart att det finns ekonomi i handeln med piratkopior, ingen som påstått ngt annat. Dessa tjuvar vill bara sälja billigaste smörja dom kan göra till så stor vinst som möjligt. Det jag menade var att dom inte vill göra mer än nödvändigt för att kunna lura tillräckligt många att köpa deras skräp. Tror att kopiorna är tillräckligt bra som dom är för att lura dom som aldrig upplevt vad bra kvalitet i en kniv innebär. Att sen vissa tycker att det är försumbart med invändningen att dom som köper dessa kopior iallafall aldrig skulle köpa en riktig F1:a pga priset har jag inte mycket för. Peter och Eric har lagt ner massor av jobb för att komma dit dom är idag och att då några pirater snor deras goda rykte för att tjäna pengar är så lågt att det inte går att beskriva. Hoppas verkligen att dom hittar dom som står bakom detta.

Fredrik
 
Nån som skulle kunna utveckla lite på denna situation?:

Min Sage var fresh off the Wicked Edge, hur vass som helst, glider genom toapapper, armhår bara poppar bort utan att man knappt rör vid armen. Attackerade en papplåda lite, behövde formas om för att passa någonting mindre, efter ca 10st skärningar ca 1-2dm styck så gick det inte ens att skrapa bort hår från armen, den skär dock fortfarande hur lätt som helst.

Striglade den några sekunder på 0.5um strigeln och den glider åter igen rakt genom toapapp osv, men rakar bara en gnutta bättre, inte särskilt skonsam rakning d.v.s..

Hur kommer detta sig? Jag tycker det känns som att det brukar vara lättare att få fram en hyggligt bra egg för rakning (inte för att jag använder dom till det, men jag använder det lite som benchmark) än det är att kunna skära väldigt väldigt tunna material som hushållspapp osv.

Ursäkta om jag inte uttryckt mig särskilt bra... jag kan försöka förklara bättre om det är något som är oklart :D
 
@pialia
Det du upplever är skillnaden på bruks-egg och ny egg som precis brynts. Alla knivar jag har erfarenhet tappar den där hårpoppande eggen väldigt snabbt. Det man ska bry sig om är hur länge brukseggen håller. Med det fina stålet i din Sage lär den hålla länge.
 
@pialia
Det du upplever är skillnaden på bruks-egg och ny egg som precis brynts. Alla knivar jag har erfarenhet tappar den där hårpoppande eggen väldigt snabbt. Det man ska bry sig om är hur länge brukseggen håller. Med det fina stålet i din Sage lär den hålla länge.

Det förstår jag, men brukar man inte använda just en strigel om man använder en rakkniv för att få tillbaka den där hårpoppande eggen? Ingen vill väl raka sig med en bruksegg? ;) Jag tycker samma princip borde gälla för fällknivar av bra stål, no?

Hade jag flått en get och haft isär en soffa med kniven så förstår jag att lite strigling kanske inte riktigt gör susen, men nu är den ju knappt använd? :/
 
Hade jag flått en get och haft isär en soffa med kniven så förstår jag att lite strigling kanske inte riktigt gör susen, men nu är den ju knappt använd? :/
Jag är så gott som säker på att du misstar råegg för skärpa. När eggen på din kniv kändes så där riktigt vass så var det de facto en tunn flik, brynt till en mycket tunn profil. När du sedan började använda kniven så deformerades denna råegg och den initiala skärpan försvann snabbt.

I samband med strigling så försvinner råeggen och det känns som att skärpan på sätt och vis försvunnit. I det läget gäller det dock att fortsätta med striglingen tills man återigen får upp den där riktiga skärpan. Det gäller således att inte ge upp och vara koncis med vinkeln.

~Paul~
 
Jag är så gott som säker på att du misstar råegg för skärpa. När eggen på din kniv kändes så där riktigt vass så var det de facto en tunn flik, brynt till en mycket tunn profil. När du sedan började använda kniven så deformerades denna råegg och den initiala skärpan försvann snabbt.

I samband med strigling så försvinner råeggen och det känns som att skärpan på sätt och vis försvunnit. I det läget gäller det dock att fortsätta med striglingen tills man återigen får upp den där riktiga skärpan. Det gäller således att inte ge upp och vara koncis med vinkeln.

~Paul~

Jag striglar ca 3-5 minuter med varje grovlek 5um, 3.5um, 1um och 0.5um på alla knivarna som sitter i Wicked Edgen, så det är garanterat ingen råegg kvar. Kanske borde testa strigla lite med fixerad vinkel i WE:n och se om jag får annat resultat än frihand med eggens nuvarande skärpa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.