Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Tackar Mikael:)
Bordet blev riktigt bra även om jag själv säger det. Brukar variera lite grann vad jag har i den då jag tycker det är roligt med omväxling på vad man ser:)
fällkniven knivarna gick till en yrkesmilitär som skulle ha dem i tjänsten.
 
Här Paul har jag gjort ett kaffe bord som kniv display. Monterade in spotlights.

Här en kniv av lignum vitae jag vet du gillar Paul :)
Fin monter men tyvärr så får man inte plats med allt för många knivar i den. Den ser dock genomarbetad ut!

Ja, den där lignum-kniven är jäkligt fin. Den som jag gillar bäst!

Fantastisk finish på Fällknivarna!

~Paul~
 
re

Heh heh , det skulle funka förstås men vet inte om jag hinner det då jag ska in på operation snart :)
Jäkla snyggt du har fått till end butten med skårorna som matchar hornet
 
Heh heh , det skulle funka förstås men vet inte om jag hinner det då jag ska in på operation snart :)
Jäkla snyggt du har fått till end butten med skårorna som matchar hornet

Jag tror det var Randall,som började med det på -90 talet?
Dold under nickelsilver plåten finns det en gängad tånge och mutter.
Av viktskäl är bakre delen av tången kapad och ersatt med en m6 skruv,som är nitad till tången.
På så vis blev det både balans i kniven och mekanisk hopsättning av skaftet,förutom epoxy.
Iden kommer från Steve Culver, en av ABS mästersmeder.


Mikael
 
RJ Martin

Här kommer två relativa nyförvärv från RJ Martin. Stora (Q-36) har ett kullagrat spegelpolerat blad av 110V. För den som gillar flippers är den inte helt fel. Lilla är en Zing som Kershaw gjort en bra variant av.
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    24.6 KB · Visningar: 638
Kinakopierade F1

Lägger upp lite bilder på dom två olika varianter av kopierade F1:eek:r som jag har sett.
Mer att läsa om dom finns på Fällknivens hemsida.

Ni får ursäkta att några av bilderna saknar skärpa men jag tror det går att se skillnaderna ändå.

Den första kopian är den understa och den är riktigt dålig medans den i mitten är den senaste och den kan nog lura ngn som aldrig sett en riktig irl. Finishen på bladen är mycket sämre och är gråare samt att dom är tunnare över ryggen.
revolver003.jpg


Den graverade loggan på kopiorna är ej svart vilket är det enklaste sättet att se att det är en kopia.
picture257pt.jpg


Dom är inte heller konvexslipade och den sämre kopian saknar lamineringslinjen medan den bättre har en graverad linje som ska föreställa lamineringen.
revolver006.jpg


Zytelslidan ser ganska OK ut men som vi skrev tidigare så är nylonbandet nitat på insidan på kopian när orginalet har den nitad på baksidan.
"Läderslidan" som den första kopian kom med är av ngt konstmaterial, känns mest som kraftigare papper.
revolver012.jpg


Kartongen är den som dom lyckats bäst med och enda skillnaden jag hittar är att kopian är vit även på insidan.
revolver010.jpg


Hoppas detta hjälper ngn från att inte köpa en kopia.

Fredrik
 
Ett par bilder till.

På dom första så var hålet för fångstlinan riktigt dålig, är på dom nyare så pass bra att det är svårt att se skillnad.
revolver007n.jpg


En sista bild på baksidan av slidorna.
revolver013.jpg


Fredrik
 
Tack för arbetet Oreb. Ruggiga kopior, nästan så man ryser. Återigen ett skäl att alltid vända sig till pålitliga, gärna lokala, återförsäljare och inte vara girig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.