Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Smaken är som baken, delad! ;)

Får man något gratis så tackar jag inte nej! Och snälla lillebror brukar ge mig diverse knivar i varierande priser och kvaliter... Och då tackar och bockar jag! :)

Nvh troswe
Absolut. Det var ingen kritik, snarare en kommentar gällande själva kniven :). Är den dessutom gratis, så hade även undertecknad grabbat den med glädje‼ Det är ju trots allt en kniv (om man nu är generös med bedömningen ;)).

~Paul~
 
Den var inte alls dum den där flatslipade KJ-kniven dePaul! Tack för bilden. Den främre delen av bladet kanske är farfar till M2K?

Black landade i lådan idag! Tog en del bilder som jag skulle vilja visa men kanske är det bättre att starta en egen tråd?

IMG_2632.jpg
 
re

Att tillverka en scandi grind eller flat grind är skillnad i tid. Flat grind är mycket lättare att göra om ni frågar mig då jag har ryggen som linje att hålla mig efter. Scandi grind så måste jag få båda eggsidorna att löpa perfekt med varandra i linje o därför blir lite mer klurigt. Inget svårt det heller med övning men flat grind är lättare att göra.

några tankar
mvh Kimmo
 
Har tagit en ny ögonblicksbild.

Den modellen var verkligen trevlig!
Jakaranda är både tåligt och snyggt.

Den uppåtsvängda spetsen skulle nog fungera bra även som Sjömanskniv.

För fiske gillar jag mer och mer tunna profiler med en tydlig spets.
Min fiskekompis Olle föredrar en enkel,böjlig file'kniv till all fisk,men jag gillar Fällkniven F2 med 4,5 mm bladrygg.
Inga problem att vare sig ta ur,filea och flå en gädda.
Det måste dock erkännas att Olle kan rensa fisk, medan jag försöker rensa fisk:)

Mikael
 

Bilagor

  • Fishing-008.jpg
    Fishing-008.jpg
    152.7 KB · Visningar: 430
  • IMAG0166.jpg
    IMAG0166.jpg
    269.9 KB · Visningar: 447

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.