Stort knivintresse - välj din favoritkniv

En kär kniv jag haft mer än 30+ år, fick denna av snälla Mor i födelsedagspresent i ung ålder.

Kanske dax att putsa upp 30+ års patina...
Som Mikael säger - en klassiker! Jag har tre stycken. Två av dem är i nyskick så dem använder jag inte. En bra kniv. Dock har jag aldrig kommit underfund med greppet till hundra procent. Trots den fina utformningen så känns det lite osäkert och blir gärna lite för halt.

MinBahcojaktknivbild3.jpg


MinBahcojaktknivbild2.jpg


MinBahcojaktkniv.jpg


MinBahcojaktknivbild4.jpg


~Paul~
 
1. Helt säkert.

2. Samma här. F2 är nära idealet. Jag hade dock föredragit ett fullt flatslipat blad.

3. Känner igen det. Jag har i ca 25 år kört med Marttiinis filékniv till allt som haft med fiske att göra.

~Paul~

PS Kanonfin kniv!

Tack Paul!
Jag har ju den gamla Eskilstuna rostfria kökskniven som ett alternativ till F2:an,men fiske är fritid i naturen och F2:an är svår att släppa.

Finnarna har ju alltid varit duktiga på fiskeknivar och Martiini,Rapala och andra är säkert bra.
Jag läste på olika fiskeforum och många rekommenderade Rapala så jag köpte en sådan.
Men,men..läser just nu på bladet..meh,det ÄR ju Martiini som gjort den!:)
Kanske dags att pröva den då.

Mikael
 
Tack Paul!
Jag har ju den gamla Eskilstuna rostfria kökskniven som ett alternativ till F2:an,men fiske är fritid i naturen och F2:an är svår att släppa.

Finnarna har ju alltid varit duktiga på fiskeknivar och Martiini,Rapala och andra är säkert bra.
Jag läste på olika fiskeforum och många rekommenderade Rapala så jag köpte en sådan.
Men,men..läser just nu på bladet..meh,det ÄR ju Martiini som gjort den!:)
Kanske dags att pröva den då.

Mikael
Haha. Ja, Marttiini har genom åren tillverkat en och annan kniv för Rapala. Idag ingår som bekant Marttiini i Rapala VMC Group tillsammans med Normark (sedan 2005).

~Paul~
 
Kvällens knivbild från mig. Ingen fiskekniv, men till något som bor i havet i varje fall. Wüsthof. Fulltånge, flatslipning och spearpoint så klart :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    58.5 KB · Visningar: 540
Haha. Brukar köra med en skvätt citron oftast. Men är de riktigt fina så kan jag absolut föredra att köra rätt upp och ner också!
 
Haha. Brukar köra med en skvätt citron oftast. Men är de riktigt fina så kan jag absolut föredra att köra rätt upp och ner också!
OK :). Jag gillar dem både som de är och som gratinerade med persilja, citronzest, vitlök och äkta smör. Ost över alltsamman förstås. Det funkar med olika ostar, allt från parmesan till Edamer.

~Paul~
 
Ja du gratinerat är riktigt fint det också, och varför inte skölja ner med en Chablis eller torr Riesling!
Ännu mer OT det här :) Men det sitter faktiskt ett litet KNIVblad i min vinöppnare så jag tror jag är safe!
 
Ja du gratinerat är riktigt fint det också, och varför inte skölja ner med en Chablis eller torr Riesling!
Ännu mer OT det här :) Men det sitter faktiskt ett litet KNIVblad i min vinöppnare så jag tror jag är safe!
Absolut! :).

Jag hade tyvärr ingen Chablis eller ostron för den delen, endast hempulade pommes och kycklingbröst i vitvinssås. Det fick duga som middag. Vinet öppnades med min Laguiole-vinöppnare där det också sitter en liten kniv ;).

~Paul~
 
Fin H8. Trevlig model. Enda jag funderar på är den där lilla utbuktningen på greppets undersida som finns på andra modeller också. Fint trä i ditt ex.

Grepp är utmärkt.

Kan bara erkänna att jag dragits med i den allmänna spontana knivhandlar-beteendet i denna diskussion. Jag vet inte vad jag praktiskt ska med dessa knivar till.

För praktisk användning är jag helt nöjd med Swede 38 i kolstål, en vanlig Mora (bryr mig inte ens om vad modellerna heter) helst i kolstål men de som finns hemma nu är rostfria, en Mora Kockkniv och en mindre grönsakskniv i köket.

EKA Swede 38 tycker jag är den perfekta kniven om man bara får äga en kniv.

Jag tog del av Mora-inläggen senaste dagar. Tidigare har jag inte haft "någon känslomässig bindning" till mora-knivar, till skillnad från EKA. Fast positiva användarkomentarer från olika delar av världen påverkar och presenterade Bushcraft Black ser både snygg och användbar ut.

Jag läser om EKA H8 hos handlare och forum. Det är en jakt-kniv. Jag jagar inte. Någon kanske kan berätta om det är en bra till det. Eller annan användning.

Jag har tittat på flera youtube-vids från http://www.youtube.com/user/virtuovice
Jag läste föresten att han är hjärt-kirurg! Numera kirurg på helgerna och hjort-jägare till vardags. Han konvexar alla sina knivar med argumentation att konvex-rundningen ska göra att kniven glider mot ben isället för att haka i. Senast såg jag när han är ute och fiskar i en ström. Filear och delar fisken i bitar. Sen är det klart för lite såser och en sötvattens-sushi är klar att ätas. (inälvsparasiter?)
 
Jag läser om EKA H8 hos handlare och forum. Det är en jakt-kniv. Jag jagar inte. Någon kanske kan berätta om det är en bra till det. Eller annan användning.

Jag måste instämma att jag var på XXL och klämde på H8 när de sålde dem för 399kr, men trots en vacker och välgjord kniv till ett mycket bra pris slog jag inte till. Fel eller inte, det får andra sia om, men som sportfiskare och ej jägare eller samlare ansåg jag bladformen inte tilltalade mig. Hade den varit lite smalare i bladet och spetsigare hade jag definitivt köpt en.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.