Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Puh, skönt att veta. Blev lite orolig där när jag såg hur slipfasen såg ut :).

Synd att folk misshandlar knivar på det viset. Det avslöjar dock att de inte har en aning om den kvalitet som dessa knivar trots allt äger.

Sjömännen har av hävd haft knivar som saknat parerskydd och diverse andra lyxattiraljer. Jag antar att 2K påminner något om den typen av knivar.

En typisk sjömanskniv:


Jätteintressant bild där! Tack! Du har rätt i 2K påminner om kniven på bilden. Angående slipning så är ju tjusningen med skandinaviska slipfasen just att det inte är så noga om man snabbt vill ha en hyffsad egg. Jag tycker det viktigaste är ATT man slipar.
http://www.youtube.com/watch?v=YRGiRmcHdUY&feature=relmfu
 
Puh, skönt att veta. Blev lite orolig där när jag såg hur slipfasen såg ut :).

Synd att folk misshandlar knivar på det viset. Det avslöjar dock att de inte har en aning om den kvalitet som dessa knivar trots allt äger.

Sjömännen har av hävd haft knivar som saknat parerskydd och diverse andra lyxattiraljer. Jag antar att 2K påminner något om den typen av knivar.

En typisk sjömanskniv:

Sjömansknivar funderar jag en hel del på.

Jag skulle gärna se en Bergo i modernt Mora utförande,med 2,5 mm rostfritt blad och fulltånge.
Bergo kniven går att tälja med,men vilken rostfri Mora som helst är bättre.

Bild 1 är en Bergo,Triflex Mora späntkniv med ena handtaget avkapat och en Mora nr2.

Bild 2 är min Force+ svärfars gamla Mora knivar nr2 och hans Hellberg campingkniv.

Bild 3 är gamla och nya Mora 760 + 510.
Den nerslitna LUNA 510:an började som en 511,men blev mycket bättre utan fingerskydd.
Den är min vardagskniv i verktygslådan på jobbet.

Bild 4 är den nya Mora Black i mitten, omgiven av Mora nr2 och Mora Robust.
Dessa nya modeller är bra mkt kraftigare än förr.

Det var måhända överord att beskriva Mora Black som i första hand en favorit för militärt bruk.
Naturligtvis kommer många "civilister" att köpa den.
Och med rätta,det är ett nytt kapitel i Mora's historia.
Det blir intressant att se hur den kommer att sälja.

I likhet med Monokrom's flickvän,gillar jag Mora Robust för grövre ting på jobbet.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP4947.JPG
    IMGP4947.JPG
    155.1 KB · Visningar: 1,400
  • IMGP4946.JPG
    IMGP4946.JPG
    142.9 KB · Visningar: 1,318
  • IMGP4948.JPG
    IMGP4948.JPG
    149.3 KB · Visningar: 1,067
  • IMGP4949.JPG
    IMGP4949.JPG
    150.4 KB · Visningar: 1,295
Fina bilder Mikael. Kul att se sjömansknivarna och de gamla mororna. Det ser ut som om även din svärfar tyckte att hans friluftskniv skulle ha större säkerhetsmarginal.

Jag fattade inte förräns nu att du moddat ihop en Force med en Idun. Mycket fin! Kanske skulle det där skaftet gifta sig ännu bättre med Black? ;)

Förövrigt alltid kul att höra dina synpunkter då du ju också använder knivar i jobbet. Verkligen många här i tråden som kan mycket. Själv ber jag om ert tålamod då jag skriver snabbt med tangentbord vilket ibland utmynnar i något långrandiga inlägg. Men detta är väl rätta platsen?

Lång utläggning ang. Mora:
IMO har Mora sedan några år tillbaka lyckats åstadkomma bättre kvalitet. Betydligt bättre produktdifferentiering mot tidigare, mycket tydligare behandling av varumärket och framförallt demonstreras en lyhördhet för en solklar efterfrågan.

Mora har en innovativ kurs i samklang med tradition och kvalitet. Dom nyaste modellerna är den logiska fortsättningen på vad som påbörjades med TopQ, HighQ och Q.

T ex Clippern hade ju en ynklig spiktånge att jämföra med Companions som nästan löper genom hela skaftet och är en förbättring på alla punkter. Det är också bra att det finns större valmöjigheter. Lite tjockare blad handlar inte enbart om influenser från amerikanska militärknivar - att säga det vore att förenkla och förminska. För mig handlar det tillexempel om ergonomi, hur kniven känns i handen et c. De nya modellerna med tjockare blad är trots allt 3.2 mm vilket inte är särskilt grovt utan ganska lagom.

Man kan mycket enkelt tänka sig ett scenario där Mora flyttat ut alltihop som Hultafors eller drunknat i stagnation som otaliga tillverkare. Eller kommersialiserat sönder sig som t ex Gerber och börjat med massa skålslipningar och Bear Grylls och dynga. Förändring är en naturlag. Frågan är hur den artar sig.

Jag tror som du Mikael att det är ett nytt kapitel och det är ett kapitel med övervägande gott och det förtjänar Mora beröm för. Ett erkännande jag hoppas dom får i form av lyckad försäljning. Som sagt, det handlar inte bara om ett större urval av bladtyper utan om den fantastiska designen i Craftline sina klara färger och så vidare och så vidare. Jag väljer att sluta där. Ursäkta långrandigheten och tack för ordet.
 
Trevligt med lite filosoferande kring knivar. Tack monokrom! En del gamla moror var dock riktigt användarfina och charmiga. Ett sådant exempel är mitt senaste förvärv, en KJ jakt-/fiske-/campingkniv.
 

Bilagor

  • Min KJ Eriksson jakt-fiskekniv.jpg
    Min KJ Eriksson jakt-fiskekniv.jpg
    20.2 KB · Visningar: 1,060
  • Min KJ Eriksson jakt-fiskekniv, 2.jpg
    Min KJ Eriksson jakt-fiskekniv, 2.jpg
    14.6 KB · Visningar: 1,006
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 713
re

Man är bara borta ett par dagar o får direkt läsa o se ikapp en jäkla massa bra sidor:) Så ska det vara.:)
Din senaste tillskott där Paul gillar jag men tycker designen på bladet är mer jakt med den bredden o formen. Inte kanske den bästa fiske kniven:) Hur som fin är den.:)
 
Gillar den där Paul! Kunde haft lite drop-point kanske.
Ja, det är också en variant. Det är inte allt för svårt att fixa till det :). Dock gillar jag "trailing point" också, så förmodligen behåller jag bladets form som den är.

Stålet är 12C27M, greppet i jakaranda och nitarna i mässing. Tången är av 2/3-typ. Bladtjockleken är endast 2 mm och bladet är taperat (avsmalnande) de sista 3,5 cm fram till spetsen.

Jag måste kommentera greppet. Det är ett av de mest ergonomiska och bekväma grepp som jag råkat på. Det här greppet finns på åtskilliga andra KJ-modeller och är lika bra precis varje gång, även med knivar som har längre blad än den aktuella.

~Paul~
 
Man är bara borta ett par dagar o får direkt läsa o se ikapp en jäkla massa bra sidor:) Så ska det vara.:)
Din senaste tillskott där Paul gillar jag men tycker designen på bladet är mer jakt med den bredden o formen. Inte kanske den bästa fiske kniven:) Hur som fin är den.:)
Du har förstås rätt. Det är en avsevärt bättre jaktkniv än fiskekniv. Dock brukar den här typen av knivar trots allt funka rätt bra till fisk också.

Själva främre delen av bladet är kanon till att öppna buken på stora gäddor. Jag kör in knivspetsen i analöppningen och drar framåt under käken på gäddan. Därefter så brukar jag skära ett snitt bakom huvuden snett mot kroppen för att sedan vinkla snittet i riktning bakom bukfenorna. Där tar ryggraden emot. Jag stoppar i det läget och går in bukvägen samt skär av mjukdelarna i riktning mot ryggsnittet.

Nu är det bara att dela ryggraden uppifrån och därpå genom att dra i huvudet så ut alla inälvor och inre organ i ett enda drag. Lite svårt att förklara.

Till den här typen av rensning har jag använt knivar med exakt samma bladprofil som den aktuella KJ och det har funkat ypperligt. Bladformen är dessutom rätt användbar till att filéa större fisk med trots att bladet är endast 110 mm långt.

Men som sagt. Den här bladformen är bäst i samband med jakt och eventuellt lättare campinggöromål.

~Paul~
 
Freebies!

Fick denna lilla fällis av lillebror häromdagen, perfekt som brevsprättare etc. och vass var den, skar mig i vänster pekfinger... "satan i gatan" grrrr....

Sorry för bildkvaliten!

Mvh troswe
 

Bilagor

  • crk.jpg
    crk.jpg
    32.7 KB · Visningar: 866

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.