Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tackar.:)
För min del började allt när jag bodde i stan för 10 år sedan. Såg min gamle far göra knivat då o då o eftersom han är finne så blev det traditionella knivar han gjorde så som finska knivar ser ut. Blev intresserad o bestämde mig för att börja prova o på den vägen blev det. Senare flyttade jag ut på landet med min familj o då öppnade det sig mycket bättre möjligheter med utrymme o skaffa sig mer verktyg, maskiner osv..
Randall knivarna jag har har jag inte behövt som tur är köpa en endaste av dem då jag lyckats få till byten med jenkkare mot customs jag gjort i byte. Joo, förresten en mod 8 har jag köpt av en här i sverige men annars är det bara byten. O det är bra för annrs skulle frugan blivit galen om jag hade tömt hushållskassan för samlandet.

Här en Randall jag gillar mest av alla:) Modell 4-5 från 60 talet

fem-20.jpg

tre-44.jpg

tv-52.jpg

Härligt att se bilderna på alla Randall's!
Fin Sambar Stag är en fröjd att ha i knivskaftet.

Din egen version av Randall gillar jag skarpt!
Likaså S1:an,otroligt fint detaljarbete!

Mikael
 
1. Grattis, fin kniv.

2. Min har Jigged Bone-skollor över rfr chassi.

3. Rätt OK stål. Den jag har stoltserar med VG-10 och är tillverkad i Seki, Japan.

4. Fantastiskt! Fast jag föredrar nog trots allt bladrygglåset på min variant ;).

5. Det låter helt otroligt.

6. Vad fick du ge exakt?

7. Också en trevlig krabat. Jag äger alldeles för få Case, rättare sagt inte en enda! ;)

~Paul~

Känner förstås till din kniv och den har en helt annan framtoning. Fick jag välja tog jag ju din med backlock och ben, inte för att jag behöver låset men för att den modellen helt enkelt är mera förfinad och för att VG-10 är mitt absoluta favoritstål bland rostfria.
Vad gäller punkterna 4och 5 är det alltså lovsång om själva detaljarbetet som jag sjunger tätt slätt och i det närmaste osynligt i skarvarna. I mångt och mycket en ful kniv på bild men riktigt fin i handen. Största förtjänsten är det tunna men starka formatet. Med tanke på lågpris segmentet är det som du säger inget annat än otroligt.
Knappt 20 euro var kostnaden, minns inte exakt på centen.
Jag har några caseknivar och gillar dem högt och rent. Där är det egentligen sällan perfektion i detaljarbetet men fin gammaldags användbar design. Mer smäckerhet än robusthet men användning har visat att de alla fall är stadiga nog för min användning.
 
1. Känner förstås till din kniv och den har en helt annan framtoning.

2. VG-10 är mitt absoluta favoritstål bland rostfria.

3. Vad gäller punkterna 4och 5 är det alltså lovsång om själva detaljarbetet som jag sjunger tätt slätt och i det närmaste osynligt i skarvarna.

4. I mångt och mycket en ful kniv på bild men riktigt fin i handen. Största förtjänsten är det tunna men starka formatet. Med tanke på lågpris segmentet är det som du säger inget annat än otroligt.

5. Knappt 20 euro var kostnaden, minns inte exakt på centen.

6. Jag har några caseknivar och gillar dem högt och rent. Där är det egentligen sällan perfektion i detaljarbetet men fin gammaldags användbar design. Mer smäckerhet än robusthet men användning har visat att de alla fall är stadiga nog för min användning.
1. Ja, jag misstänkte det.

2. Jo, det är också ett av mina 3-4 rostfria favoriter (håller Elmax, M390 och CPM 154 lite högre). Om vi nu omfattar alla ståltyper så är min absoluta favorit CPM M4 REX. Det har enligt min åsikt den absolut bästa kombinationen mellan slitstyrka, slagseghet, rosttröghet och enkelheten i att slipa/bryna. Den ultimata mixen m a o. Dock hänger mycket på att det härdas en bra bit över 60.

3. Låter förbluffande bra.

4. Ja, det låter onekligen så. Får kika lite närmare på den.

5. Hm, det var en blygsam summa. Den börjar bli mer och mer intressant.

6. Låter som ett säkert köp. Jag kommer garanterat att inhandla en Case i sinom tid.

~Paul~
 
Verkligen många trevliga bilder här på sistonde. Skoj! Sitter själv och småpillar lite ikväll och här är en liten snap shot från skrivbordet/verkstaden. Fint att bo inne i stan men man längtar ju efter hus och hobbyrum titt som tätt :)
Sorry bilden snurrade sig helt, kan inte fixa via mobilen..
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    41.4 KB · Visningar: 571
Det är obehandlad buckeye-vril. Är gyllene i sin grund och har blågröna ådror. Tror det verkligen kan komma till sin rätt när jag behandlat det. Om jag nu lyckas, är som sagt total nybörjare på detta...Oljevax borde funka? Köpte något som heter Kirjes i en slöjdbutik.
 
Det är obehandlad buckeye-vril. Är gyllene i sin grund och har blågröna ådror. Tror det verkligen kan komma till sin rätt när jag behandlat det. Om jag nu lyckas, är som sagt total nybörjare på detta...Oljevax borde funka? Köpte något som heter Kirjes i en slöjdbutik.

Kul att se när det hela tar form!
Har inte använt Kirjes, jag brukar ta kokt linolja och gnugga in några droppar då och då,tills träet är mättat.
Efter denna något långsamma process, kan det hända att jag använder någon sorts oljevax.

Mikael
 
Ja det är skoj att gå från tankefoster till verklighet. Jo precis, linolja är ju super att impregnera med. Tänkte ev hoppa det och gå direkt på oljevaxet. Första strykningen eller två kunde man ju blandat upp med lite balsamterpentin så att oljan i vaxet tränger in bättre. Får se.
Imorgon hoppas jag hinna borra hål och limma på den andra sidan!
 
@kimmo Snygg klocka! Är det Tissot PRC 200 med det svarta original-armbandet?

Tänkte bidra lite med en uppdatering till trådens centrala tema. Här är vad jag använder:

Tänkte bara inflika att jag efter en sådär tre års intensivt knivköpande och användande kommit fram till att Moraknivar helt enkelt är bäst. Jag skrev en del sura inlägg för några år sen där jag irriterade mig på mora-bessewissrar, (och det gör jag fortfarande). Men hursomhelst är det fantastiska knivar! Vilket stål! Vilka eggar! Vilken ergonomi och formgivning!

Jag har haft och ute i skogen använt Bark River Aurora, Bark River Bravo 1, Fällkniven TK2, Fällkniven A1, ESEE 6, ESEE Izula men alla har sålts, alla slutligen utslagna av...


... Mora no 2. Jag har köpt många för varje gång någon långväga vän kommer på besök får dom en i gåva. Alltid uppskattade och jag får e-post om hur dom används i fjärran länder till allt möjligt.

Förutom Mora of Sweden nu endast Fällkniven F1 och WM1 i vg10 är kvar eftersom de kompletterar mina kolstålsmoror på ett bra sätt.

Classic modellerna och då särskilt tvåan är vad jag framförallt använder och som jag äntligen landat på - "min" kniv. Jag tycker även den nya Companion är otroligt bra och beställde idag den nya "dyra" Bushcraft Black då denna verkar vara en klockren större "säkerhetskniv" a la F1 fast i kolstål. Nu är det äntligen slut med knivköpandet och det enda som återstår är fler moror (en för varje vrå) och eventuellt någon finfin handsmidd sak av någon erkänd knivsmed längre fram i tiden.

EDC: Leatherman Skeletool CX / Victorinox Pioneer / Opinel 7 carbone
Ute: Mora nr 2 eller F1 (kompletteras vid behov med Gränsfors lilla skogsyxa samt Laplander fällsåg.)
Resa: Victorinox Pioneer
Kök: Santoku och kockkniv som min bror köpt i Kyoto. Inget super-fancy men dom har mycket bra ergonomi och mycket vassa. Aus 8 stål som blir skarp som attan men behöver brynas 1 gång i veckan.
Drömkniv: snygg skogskniv i kolstål med subtil formgivning frambankad av någon erfaren knivmäster.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.