Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Andra gången den kniven lurar dig :)
Det är faktiskt Tor och då förstår du att det inte är min. Väskan som den sitter på är inte heller min utan min kompis. Den undre bilden är på väskan som jag far runt med.

Fredrik

Attans, inte nu igen!:)

Fina väskor är det verkligen!

NL1 Tor var det, en sån finns det här också.
Otrolig kniv som är omöjlig att inte gilla.
Vet inte om jag har postat bilder på Utsidan men här är den.
Fantastiskt att en sådan finns att köpa direkt från hyllan och i lilla Sverige!

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP4760.JPG
    IMGP4760.JPG
    172.6 KB · Visningar: 670
  • IMGP4763.JPG
    IMGP4763.JPG
    164.1 KB · Visningar: 651
Fick tag på en EKA H8 igår. Gillar faktiskt kniven och kommer att använda den men var lite besviken på finishen. Trät hade rest sig på flera ställen och skärpan saknas fullkomligt. Slipade ner hela skaftet och oljade det ett par ggr. Det fanns 5st kvar att välja mellen och min var den som hade överlägset finast skaft så då kan ni tänka er hur dom andra såg ut och då kom det flammiga ändå fram först efter att jag slipat och oljat, att kalla det för masur är nästan att ta i.
I http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?150236-EKA-Swede-88-Masur-Birch-a-Short-Review står det: "EKA have patented a technique for compressing the Masur Birch version to double density. It doesn't quite feel like wood and is really tough stuff. I've knocked and bashed this knife about and it has nothing more than a couple of scratches to show for it."

De här H8/A10 (på xxl som jag var på fanns ca 25) verkar inte ha den mörkare, tydligen processade framtoningen, mer en ljus skimrande. Någon som vet något om det?

Är det någon som har en sån här då?
http://www.outsideonline.com/blog/outdoor-adventure/camping/handcrafted_folding_knife.html

Kan det möjligtvis vara ett utvalt ex? :)
 
I http://www.britishblades.com/forums/showthread.php?150236-EKA-Swede-88-Masur-Birch-a-Short-Review står det: "EKA have patented a technique for compressing the Masur Birch version to double density. It doesn't quite feel like wood and is really tough stuff. I've knocked and bashed this knife about and it has nothing more than a couple of scratches to show for it."

De här H8/A10 (på xxl som jag var på fanns ca 25) verkar inte ha den mörkare, tydligen processade framtoningen, mer en ljus skimrande. Någon som vet något om det?

Är det någon som har en sån här då?
http://www.outsideonline.com/blog/outdoor-adventure/camping/handcrafted_folding_knife.html

Kan det möjligtvis vara ett utvalt ex? :)

Helle Dokka ser ju hur fin ut som helst!
Någon som har den ännu?.

Mikael
 
De här H8/A10 (på xxl som jag var på fanns ca 25) verkar inte ha den mörkare, tydligen processade framtoningen, mer en ljus skimrande. Någon som vet något om det?

Den som jag köpte var i det närmaste helt obehandlad, sög mycket olja och att sandpappra var då inget problem :)

Ja, NL serien lämnar mycket lite att önska.
Peter fick in en fullträff där, tycker jag!

Mikael

Kan bara hålla med, Njord och Idun är stora favoriter.

Fredrik
 
Dokka är fin men på tok för dyr. Med tanke på att man kan få en mora i laminerat Arne för en avsevärt lägre summa så blir valet tämligen enkelt.

Fin masur på den aktuella kniven dock.

Stålet är en gåta. Det är som sagt ett laminerat rfr-stål. Många gissar på 12C27 men personligen har jag aldrig sett en bekräftelse på det‼

Det där med pressad masur till dubbel densitet har jag hört tidigare på BF. Det är en process som inte är helt olik den som man använder till pakka-wood.

~Paul~
 
re

Grymma finar knivar o väskor.
Den stagen du visar upp på kniven Mikael W är ju hur snyggt som helst.

Här en kniv jag gjorde en gång av ett blad jag fick av Seved här på forumet. Har för mig det var 51200 stål

tre-194.jpg


O eftersom jag gillar Randall knivar så gjorde jag en gång en egen typ:)

fyra-142.jpg

ett-387.jpg


här ett par bytes knivar jag gjort mot mina knivar:) för o visa lite stag:) Mixade lite med fotot men det blev lite för grönt o stökigt:)


1-4.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.