Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Haha OK. Faktum är att du skulle kunna tona ned knivens utseende något genom att jämna till det lite svulstiga och iögonfallande parerskyddet. Därefter borde det inte vara några problem med att använda kniven.

~Paul~

Nu är det just det "svulstiga" och "iögonfallande" som var meningen med den här kniven, har aldrig varit tänkt som ngn user utan som ett annorlunda projekt.

Fredrik
 
Den där dolken har jag hanterat Fredrik. :) Gillar den skarpt.
Är rätt så säker på att stålet är 1095 o 15n20 ihopväld damask.

Tack Kimmo, uppskattas när det kommer från dig.
Kul att höra om stålet oxå, tack för det.

Det som inte syns på den övre bilden som är nytagen är att slipfasen är slipad och polerad medan den oslipade delen mitt på fortfarande har kvar sin reliefdemask, blev ganska effektfullt. Dålig förklaring men ni kanske förstår.

Fredrik
 
Fick tag på en EKA H8 igår. Gillar faktiskt kniven och kommer att använda den men var lite besviken på finishen. Trät hade rest sig på flera ställen och skärpan saknas fullkomligt. Slipade ner hela skaftet och oljade det ett par ggr. Det fanns 5st kvar att välja mellen och min var den som hade överlägset finast skaft så då kan ni tänka er hur dom andra såg ut och då kom det flammiga ändå fram först efter att jag slipat och oljat, att kalla det för masur är nästan att ta i.

Vi fortsätter väl på den inslagna vägen med bakgrunds rekvisitan.
 

Bilagor

  • Dolk 032.jpg
    Dolk 032.jpg
    39.1 KB · Visningar: 469
Fick tag på en EKA H8 igår. Gillar faktiskt kniven och kommer att använda den men var lite besviken på finishen. Trät hade rest sig på flera ställen och skärpan saknas fullkomligt. Slipade ner hela skaftet och oljade det ett par ggr. Det fanns 5st kvar att välja mellen och min var den som hade överlägset finast skaft så då kan ni tänka er hur dom andra såg ut och då kom det flammiga ändå fram först efter att jag slipat och oljat, att kalla det för masur är nästan att ta i.

Vi fortsätter väl på den inslagna vägen med bakgrunds rekvisitan.
Har också två stycken på väg. Snygg bakgrund ;). Man blir riktigt sugen på SB-s diverse produkter. Synd att det inte finns en liknande firma inrikes :(.

~Paul~
 
Har också två stycken på väg. Snygg bakgrund ;). Man blir riktigt sugen på SB-s diverse produkter. Synd att det inte finns en liknande firma inrikes :(.

~Paul~

Då blir det spännande att se vad dina håller för finish.

Ja SB är dyrt men ändå prisvärt (hoppas jag). Enda nackdelen på väskor odyl. är att dom blir tunga. Har vid minst tre tillfällen fått kommentarer om min väska från främlingar när jag varit ute och rest och den blir bara snyggare ju mer den får vara med:)

Fredrik
 
Då blir det spännande att se vad dina håller för finish.

Ja SB är dyrt men ändå prisvärt (hoppas jag). Enda nackdelen på väskor odyl. är att dom blir tunga. Har vid minst tre tillfällen fått kommentarer om min väska från främlingar när jag varit ute och rest och den blir bara snyggare ju mer den får vara med:)

Fredrik
Ja, jag kommer att ta några bilder på knivarna.

Vikten gör mig ingenting. Gillar när saker och ting har lite tyngd. Det bådar för god kvalitet. Vet inte vad jag vill börja med. Bältet är det mest akuta men du vet hur det är. Man är genast sugen på både väskor och plånböcker. Tyvärr är plånboken som jag vill ha riktigt dyr. Lite drygt $ 170.

~Paul~
 
Ja, jag kommer att ta några bilder på knivarna.

Vikten gör mig ingenting. Gillar när saker och ting har lite tyngd. Det bådar för god kvalitet. Vet inte vad jag vill börja med. Bältet är det mest akuta men du vet hur det är. Man är genast sugen på både väskor och plånböcker. Tyvärr är plånboken som jag vill ha riktigt dyr. Lite drygt $ 170.

~Paul~

Då så, då är det ju bara att handla ;)

Nu är vi ju lite OT men du kan få lite mer att kika på.:)

imag0041n.jpg


imag0044as.jpg


Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.