Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Skall "bara" användas i eftersök/ skadeskjutet vilt... men jag har tagit ut rå,dov & gris med den utan större problem, sotning funkar sådär..

J.
OK, jag bara undrade varför du valde ett så pass fint stål till något så simpelt som en stickkniv. Men om du använder kniven till också andra arbetsuppgifter så kan jag förstå det lite bättre.

Den vanliga proceduren i samband med stickknivar är att pimpa upp en gammal bajonett. Det handlar således om ett slagsegt kolstål. Slagseghet är den primära attributen i det här fallet.

~Paul~
 
OK, jag bara undrade varför du valde ett så pass fint stål till något så simpelt som en stickkniv. Men om du använder kniven till också andra arbetsuppgifter så kan jag förstå det lite bättre.

Den vanliga proceduren i samband med stickknivar är att pimpa upp en gammal bajonett. Det handlar således om ett slagsegt kolstål. Slagseghet är den primära attributen i det här fallet.

~Paul~

Nu tar vi det lite lugnt;) "simpel stickkniv".... det som är viktigast för mig under jakt/eftersök är:1 hundarna, 2 bössan & 3 kniven...

men förstår vad du menar ang. stål val. Elmax är vad jag förstår ganska slagtåligt för att vara "rostfritt", härdningen ligger runt 58 -59 hrc.

men nu är jag en amatör vad det gäller stål så jag är övertygad om att det finns andra stål sorter som är du anser vara bättre.

vi har pratat lite om det här tidigare & sticket är till 98% av gångerna i lunga / hjärta , så det är sällan kniven får utstå annat än just mjukvävnad.

Det är därför i min värld inte speciellt viktigt med slagtåligheten för det här ändamålet

Bajonetten används nog till det mesta utom att just användas i mjukdelar....

jag föredrar "rostfritt" i alla mina knivar som jag har till jakt utav rent praktiska skäl.
 
Jag tror att du har missförstått mig. Jag kritiserar inte stålet som sådant utan det faktum att du eldar för kråkorna/slösar på resurserna.

Elmax är ett stål med en hög andel kol, krom samt en del molybden och vanadin. Dessa ämnen tillför stålet en rejält hög grad av slitstyrka, dvs ett attribut som man gärna har i en kniv som man skall skära med. En sådan egg håller sin skärpa i evigheter!

Men. Detta är inte en egenskap som du behöver i en stickkniv. Precis som du skriver så är dess primära syfte att ...ehm stickas in i djurkroppen, varvid man helst inte träffar skelettdelar. Dock vet vi båda att detta händer trots allt ;). Och i det läget är ett slagsegt stål att föredra framför ett slitstarkt som till exempel Elmax. Visserligen är Elmas tämligen slagsegt för att vara rostfritt men det kan inte på långt när mäta sig med ordinära kolstålstyper som t ex 10XX-stålen.

Bajonett är således ett alldeles utmärkt val i dessa sammanhang. Bladet behöver inte hålla skärpa, stålet är mycket stabilt och motståndskraftigt för vridningar och bändningar, det är elastiskt och har den korrekta blaprofilen, dvs ett långt och smalt blad, gärna dubbeleggat där spetsen är den viktigaste faktorn. En spets som inte råkar ut för plastisk deformation om olyckan skulle vara framme och man stötte på skelettdelar eller för den delen stenar och liknande. Tro mig, det har jag sett med egna ögon! Kniven gick nämligen rätt igenom djuret och fastnade i marken efter att ha glidit av en sten.

Du har dock rätt i att kolstål rostar lätt. När det dock gäller stickvapen så spelar det mindre roll. Man låter bladet få en patina som i fortsättningen skyddar för allvarligare rostangrepp. Den patinan håller sedan bladet borta från rost tills man får tid att torka det samma.

Avslutningsvis. Mitt förra inlägg var som sagt inte kritik utan en undran varför du satsade så stora pengar på en kniv där en mycket enklare variant för en bråkdels av dessa pengar hade klarat jobbet lika väl.

~Paul~
 
Påminner väldigt mycket om den. Det var därför jag reagerade som jag gjorde.

~Paul~

Jo, bar runt på en sådan nere i Kosovo för drygt tio år sedan. (KS06) Bra till att peta och böka runt med, fungerade även hjälpligt som "bajospork" i brist på bestick - detta till trots att jag fått lära mig att inte stoppa kniven i munnen.

Använde den dock aldrig i sitt ursprungliga syfte.
 
tog det inte som kritik, rent medvetet val av stål.

just behållandet av skärpan är viktigt för mig, jag är ofta ute flera dagar i rad & har oftast lite tid att se över prylarna, det går oftast åt att se till hundar, äta & sova...

det som sliter mest på kniven under dom här förhållanden är när det är grisar som behöver tas om hand, tjock skitig päls, en hel del fett & brosk. det behövs inte mycket för att kniven skall bli slö.

jag kanske inte behöver gå in på detalj hur man effektivast gör för att sticka tex. en skadeskjuten gris 20 -150 kg. men att "bara" sticka räcker oftast inte, där måste kniven vara vass också.

spetsen är medvetet avrundad för att är kniven tillräckligt vass så behöver man inte ta i..

men vilken kniv/ stål som helst ( lite beroende på storlek..) funkar till att fånga av djur, så där håller jag med.

förstår vad du menar, har en första variant av kolstål (seved vet vad det är för sort), men ogillar kolstål bla. för att blod som man inte tar bort ger en ordentlig patina och att göra ren kniven är inte det första jag gör efter ett avslut..

likhet med bajonett blir ganska tydlig då den är dubbeleggad...

J.
 
1. just behållandet av skärpan är viktigt för mig..........det som sliter mest på kniven under dom här förhållanden är när det är grisar som behöver tas om hand, tjock skitig päls, en hel del fett & brosk. det behövs inte mycket för att kniven skall bli slö.

2. jag kanske inte behöver gå in på detalj hur man effektivast gör för att sticka tex. en skadeskjuten gris 20 -150 kg. men att "bara" sticka räcker oftast inte, där måste kniven vara vass också.

3. spetsen är medvetet avrundad för att är kniven tillräckligt vass så behöver man inte ta i..

4. men vilken kniv/ stål som helst ( lite beroende på storlek..) funkar till att fånga av djur, så där håller jag med.

5. förstår vad du menar, har en första variant av kolstål (seved vet vad det är för sort), men ogillar kolstål bla. för att blod som man inte tar bort ger en ordentlig patina och att göra ren kniven är inte det första jag gör efter ett avslut..

6. likhet med bajonett blir ganska tydlig då den är dubbeleggad...
Jag har inget intresse i att förstöra din idyll. Jag undrade bara varför du var beredd att bränna så mycket flis på en kniv där en billigare variant klarar jobbet minst lika väl.

1. I mitt första inlägg så frågade jag vad du ämnar använda kniven till primärt och du svarade: "Skall "bara" användas i eftersök/ skadeskjutet vilt... men jag har tagit ut rå,dov & gris med den utan större problem, sotning funkar sådär..".

Det lät inte som att du tänkte använda kniven till alla de arbetsuppgifter som du listar nu i ditt senaste inlägg! Hade du svarat på detta sätt tidigare så hade jag förstås inte gått vidare med mina frågor ;).

2.

3.

4. Precis! Punkterna 2 och 3 är härmed besvarade ;).

5. När bladet väl har en patina så behöver du inte överdriva med att torka bort blodet eller vätska med en gång. Så bråttom är det inte. Det räcker som sagt att gå över bladet med lite papper eller en trasa. Det gör man ju i samband med alla knivar, inte bara de i kolstål.

6. Fast det är inte bara det. Faktum är att hela utförandet är snarlikt. Det ser nästan ut som att ni använt Bahco-bajonetten som en mall. Återigen. Detta är ingen kritik, snarare en iakttagelse.

~Paul~
 
Senaste tillskottet är en australiensare. Dav Winch har tillverkat denna Hogfish som den heter.
Handpolerat 4" RWL-34 blad, enkelsidig 2 mm titanliner och grön G-10. Mycket lätt för sin storlek.
Trevlig bladprofil, skiljer sig en hel del från hans övriga alster som kan beskådas här:
http://www.davorama.com/
Sanslöst dåliga iphonekort men det får duga.
Och ja DePaul, det är lätt skålslipat men inte så mycket ricasso;)
IMG_0509.jpg

IMG_0508.jpg


/Per
 
1. Dav Winch har tillverkat

2. Handpolerat 4" RWL-34 blad, enkelsidig 2 mm titanliner och grön G-10.

3. skiljer sig en hel del från hans övriga alster

4. Och ja DePaul, det är lätt skålslipat men inte så mycket ricasso;)
1. Aldrig hört talas om.

2. Bra material!

3. Verkligen. De andra knivarna ger jag inte mycket för.

4. Skålslipningen verkar vara mycket moderat. Funkar för mig ;). Ricasson är i stort sett väck men greppet tar en bit av bladet. Saknar ett fånglinehål.

Fin kniv allt som allt! Grattis!

~Paul~

PS Ser att du använder en Saddleback plånbok ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.