Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Vilken micron/grit hade du brynt på innan 0.5-strigeln?

/M

Svårt att veta. Det är Bark Rivers egna vaxbaserade compound, svart>grön>vit, enligt deras "riktlinjer" så är det kring 4k, 6-8k, 12k för de olika färgerna. Svart och grön märkte jag skillnad på, om jag fortsatte att strigla på vitt efter jag var klar med grön så blev det dock ingen markant skillnad alls.
 
Fast jag pratar om den mängd arbetare som har även sekundärt med produktionen att göra, dvs det folket som idag återfinns i Kina, Portugal och en del andra länder. Folk som på något sätt skulle vara sysselsatta inom rikes gränser om man inte flyttat ut delar av produktionen.

~Paul~

Nu hänger jag inte med, jag bor i Eskilstuna, och har haft hyfsad koll på knivtillverkningen i staden. Undrar om ~Paul~ kan precisera sig om vilken "mängd arbetare som har även sekundärt med produktionen att göra" är?
Kan inte vara ståltillverkning, Sandvikstål.
Material till träskaft? Baubingaskogshuggare har aldrig funnits i Sverige, då trädet inte odlas här...
Masurskaft, Tvivlar på att de kommer från Asien de heller.
Plastskaft, kan vara möjligt, om transport och risk för felleveranser accepteras, men tvivlar på det.

Så jag undrar om Paul kan förklara var de hundratals arbetare EKA har skickat utomlands fanns inom för områden och antal när de var i Sverige???
 
Nu hänger jag inte med, jag bor i Eskilstuna, och har haft hyfsad koll på knivtillverkningen i staden. Undrar om ~Paul~ kan precisera sig om vilken "mängd arbetare som har även sekundärt med produktionen att göra" är?
Kan inte vara ståltillverkning, Sandvikstål.
Material till träskaft? Baubingaskogshuggare har aldrig funnits i Sverige, då trädet inte odlas här...
Masurskaft, Tvivlar på att de kommer från Asien de heller.
Plastskaft, kan vara möjligt, om transport och risk för felleveranser accepteras, men tvivlar på det.

Så jag undrar om Paul kan förklara var de hundratals arbetare EKA har skickat utomlands fanns inom för områden och antal när de var i Sverige???
Som sagt så pratar jag om alla tjänster som påverkas av flytten från Sverige. Detta har skett till Kina, Portugal och en del andra länder. Vi pratar om längre kedjor och inte enbart om det krassa antalet anställda som framställde knivar i Eskilstuna på sin tid.

Jag kan tyvärr inte gå närmare än så på själva kärnfrågan. Jag kan däremot kontakta dig genom PM för att förklara mig om intresse finnes.

~Paul~
 
12c27 från USA

Har funderat lite på Moras nya Bushcraft modeller, särskilt den nya Black som är 3,2 mm tjock.
Sedan tidigare har jag Mora Force i 2,5 mm 12c27.
Det är en utmärkt modell, som har visat sig tåla dagligt bruk under hösten 2011.

Jag har också goda erfarenheter av Bark River's 12c27 modeller.
De gjorde stora batcher med 12c27 under 2005.
Bl.a. Sutters Creek, Sperati Point och Kephart, för att nämna några.
Överblivna blad användes senare till en dykarkniv åt ett specialförband.
Dessa gossar kunde rapportera överraskande goda egenskaper för de här bladen.
Det stämmer bra också med mina erfarenheter, även om mitt användningsområde endast är civilt bruk.

De flesta av dessa knivar är slusålda sedan många år, men det finns ett ställe i South Dakota, FirstStopGun, som är rena guldgruvan för äldre BR modeller.
De har rätt gott om 12c27, bl.a. just Sperati point.
Detta blad användes också till Kephart prototypen.

Båda dessa har sin ursprungliga förebild i Dadleykniven från Green River i början av 1800-talet.
Senare tiders Mount'in Man knivar har också inspirerats av Dadley'n.
Många sjömansknivar har också sina rötter här.

Så, nu när Sandvik tydligen slutar med 12c27 lär det inte bli någon bushcraft 3,2mm i detta stål.
Alltså tyckte jag att det var dags att tulla lite i Dakota-företagets lager och beställa en Sperati Point.
Den har nu kommit hem!

De två sista bilderna är Kephart modellen, Bladlängd 112 mm, 4 mm tjocklek, full convex slipning.

Det jag gillar med Sperati, är att den är mekaniskt ihopsatt med gängad tånge och mutter och inte enbart limmad.
Det ska bli intressant att jämföra dessa två under hösten.

Mikael
 

Bilagor

  • 87_11.jpg
    87_11.jpg
    25.7 KB · Visningar: 452
  • IMG_1622.jpg
    IMG_1622.jpg
    41.4 KB · Visningar: 493
  • IMG_5335.jpg
    IMG_5335.jpg
    40.5 KB · Visningar: 451
  • IMG_5936.jpg
    IMG_5936.jpg
    45.6 KB · Visningar: 451
  • IMGP4852.jpg
    IMGP4852.jpg
    59.7 KB · Visningar: 506
  • Kephart-12c27-017.jpg
    Kephart-12c27-017.jpg
    21.9 KB · Visningar: 520
Grattis! Ärligt talat så tycker jag att just Kephart-modellen är både snyggare och mer praktisk :). Fast man får inte vara så petig ;).

~Paul~
 
dePaul, du som har lite erfarenhet med Gyutos... ;)

Kan du lista ut hur http://www.chefknivestogo.com/riar21.html kan vara så mycket lägre i pris än Richmonds andra Gyuotos? Han har några i samma stål(AEB-L) runt $250.

Det verkar vara mycket lovord som ges ut i recensionerna.
Är lite osäker på om jag förstår frågan. Är det så att du ställer olika modeller av den här kniven mot varandra eller jämför du CKTG med en annan firma?

~Paul~
 
Är lite osäker på om jag förstår frågan. Är det så att du ställer olika modeller av den här kniven mot varandra eller jämför du CKTG med en annan firma?

~Paul~

Jag jämför Richmonds Gyuotos. Jag undrar varför denna modellen har ett mycket lägre pris än hans andra jämförbara Gyuotos i samma stål och liknande storlek. Det känns konstigt att ett fint träslag i handtaget skulle lägga på $150 på priset.

Det kanske är någon skillnad mellan de som jag inte hittat som skulle kunna rättfärdiga prisskillnaden.

Förlåt om jag var otydlig :)
 
Grattis! Ärligt talat så tycker jag att just Kephart-modellen är både snyggare och mer praktisk :). Fast man får inte vara så petig ;).

~Paul~

Ja, nej petigheter lönar sig knappast.
Under skalet på Kephart'en döljer sig ricassot från Speratin, det är samma blad.
Visst är Kephart'en snyggare,men min gröna var den sista i lagret hos KSF.

Fina är dom bägge två och värmebehandlingen har BR lyckats mkt bra med!.

Mikael
 
Jag jämför Richmonds Gyuotos. Jag undrar varför denna modellen har ett mycket lägre pris än hans andra jämförbara Gyuotos i samma stål och liknande storlek. Det känns konstigt att ett fint träslag i handtaget skulle lägga på $150 på priset.

Det kanske är någon skillnad mellan de som jag inte hittat som skulle kunna rättfärdiga prisskillnaden.

Förlåt om jag var otydlig :)
Alltså, den andra kniven som kostar 20 $ mer är ju 24 centimeters-modellen. Dessa kostar alltid mer än 21 centimeters-modellerna. 20 dollar är ett vanligt prispåslag i sammanhanget.

Den tredje kniven är tillverkad i Crucible CPM 154, ett pulvermetallurgiskt sintrat stål som är avsevärt ädlare än 13C26/AEB-L och mycket jobbigare att framställa. Man har därför kunnat gå ned i vinklarna och tjockleken på bladet. Alla dessa ingrepp kostar pengar. Skillnaden i pris för kunden blir därför substantiell.

~Paul~
 
Ja, nej petigheter lönar sig knappast.
Under skalet på Kephart'en döljer sig ricassot från Speratin, det är samma blad.
Visst är Kephart'en snyggare,men min gröna var den sista i lagret hos KSF.

Fina är dom bägge två och värmebehandlingen har BR lyckats mkt bra med!.

Mikael
Absolut. Två mycket vackra knivar. Skall bli intressant att få läsa ditt utlåtande när du har använt knivarna ett tag. Snygg lösning med ricasson på Kepharten. Det är ju det som är anledningen till att jag gillar den bättre.

~Paul~
 
Alltså, den andra kniven som kostar 20 $ mer är ju 24 centimeters-modellen. Dessa kostar alltid mer än 21 centimeters-modellerna. 20 dollar är ett vanligt prispåslag i sammanhanget.

Den tredje kniven är tillverkad i Crucible CPM 154, ett pulvermetallurgiskt sintrat stål som är avsevärt ädlare än 13C26/AEB-L och mycket jobbigare att framställa. Man har därför kunnat gå ned i vinklarna och tjockleken på bladet. Alla dessa ingrepp kostar pengar. Skillnaden i pris för kunden blir därför substantiell.

~Paul~

Jag hittar inte någon som kostar $20 mer, däremot http://www.chefknivestogo.com/laser.html som också är i AEB-L och ligger på $220. Edge length på den är 230mm, så det skiljer 20mm mellan den och $69 modellen. Dock i samma stål, nästan lika tyngd och nästan samma tjocklek.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.