Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag hittar inte någon som kostar $20 mer, däremot http://www.chefknivestogo.com/laser.html som också är i AEB-L och ligger på $220. Edge length på den är 230mm, så det skiljer 20mm mellan den och $69 modellen. Dock i samma stål, nästan lika tyngd och nästan samma tjocklek.
I den första länken som du skickade så har du två knivar till på samma sida. En av dessa är storebror till 21 cm kniven. Den kostar 20 dollar mer: http://www.chefknivestogo.com/riar24gy.html

Kniven som du refererar till har lite bättre grepp, jakaranda och ebenholz, samtidigt som bladets profil är lite tunnare än på den billigare 24 cm kniven. Dessutom är värmebehandlingen minutiöst utförd med noggrann kvalitetskontroll i varje steg. På den billigare kniven är greppet i pakkawood, dvs trälaminat.

~Paul~
 
Absolut. Två mycket vackra knivar. Skall bli intressant att få läsa ditt utlåtande när du har använt knivarna ett tag. Snygg lösning med ricasson på Kepharten. Det är ju det som är anledningen till att jag gillar den bättre.

~Paul~
Jag känner till att Du inte gillar ricasson och sakligt sett har Du helt rätt!
Jag funderar inte så mkt över det, eftersom det alltid ligger någon gammal Mora o.skräpar tillgänglig i någon verktygslåda.


Mikael
 
I den första länken som du skickade så har du två knivar till på samma sida. En av dessa är storebror till 21 cm kniven. Den kostar 20 dollar mer: http://www.chefknivestogo.com/riar24gy.html

Kniven som du refererar till har lite bättre grepp, jakaranda och ebenholz, samtidigt som bladets profil är lite tunnare än på den billigare 24 cm kniven. Dessutom är värmebehandlingen minutiöst utförd med noggrann kvalitetskontroll i varje steg. På den billigare kniven är greppet i pakkawood, dvs trälaminat.

~Paul~

Ok.

Jag hittade precis CPM 154 gyuton, priset var inte helt fyskam.

Är AEB-L stålet som används i dessa i ungefär samma klass som VG-10 stålet jag har i Santokun?

Det blev faktiskt lite som du varnade för innan köpet, jag känner mig lite "undergunned" med 18cm Santokun, främst för att det försvinner lite bladlängd om man använder pinch greppet. Det är därför jag småsneglar på en Gyuto
Roll_Eyes_Smiley_by_Mirz123.gif
 
Jag känner till att Du inte gillar ricasson och sakligt sett har Du helt rätt!
Jag funderar inte så mkt över det, eftersom det alltid ligger någon gammal Mora o.skräpar tillgänglig i någon verktygslåda.


Mikael
Ja, precis. Så funkar jag med :). Trots det stör det mig lite. Det har så att säga blivit min käpphäst.

~Paul~
 
1. Är AEB-L stålet som används i dessa i ungefär samma klass som VG-10 stålet jag har i Santokun?

2. Det blev faktiskt lite som du varnade för innan köpet, jag känner mig lite "undergunned" med 18cm Santokun, främst för att det försvinner lite bladlängd om man använder pinch greppet. Det är därför jag småsneglar på en Gyuto

Roll_Eyes_Smiley_by_Mirz123.gif
1. Nej, så långt skulle jag inte vilja sträcka mig. VG-10 är trots allt bättre.

2. Förstår. Det naturliga steget är att man efter hand köper längre blad
knife.gif


~Paul~
 
Mycket fin Kephart Mikael! BR gör/gjorde en del fina grejer. Själv har jag bara en i min ägo ftf, efter precis sålt Bowien ovan.
Jag är nyfiken på deras "Hybred" som kommer...mix av Canadian special och Aurora. Vi får se!

/M
 
Svårt att veta. Det är Bark Rivers egna vaxbaserade compound, svart>grön>vit, enligt deras "riktlinjer" så är det kring 4k, 6-8k, 12k för de olika färgerna. Svart och grön märkte jag skillnad på, om jag fortsatte att strigla på vitt efter jag var klar med grön så blev det dock ingen markant skillnad alls.

Ok. Har också de där gröna och svarta vaxen. Min ordinarie bryning är spyderco fin-->grön vaxpasta. Går jag emellan med spyderco ultrafin så blir det ännu något bättre. Jag köpte ju nyligen ljusblå Dialux vaxpasta och det blir ytterliggare något bättre än BR grön.
Det du skriver låter intressant, att det blir så mycket bättre med 0.5 micron diamant, trots ett rätt stort hopp från grönt vax. Blir nog till att testa något, man kan ju köpa 5ml 0.5 micron diamantpasta på ebay för 30-40 kr, om man nu vågar hoppas på samma kvalitet som HA verkar ha...

/M
 
Ok. Har också de där gröna och svarta vaxen. Min ordinarie bryning är spyderco fin-->grön vaxpasta. Går jag emellan med spyderco ultrafin så blir det ännu något bättre. Jag köpte ju nyligen ljusblå Dialux vaxpasta och det blir ytterliggare något bättre än BR grön.
Det du skriver låter intressant, att det blir så mycket bättre med 0.5 micron diamant, trots ett rätt stort hopp från grönt vax. Blir nog till att testa något, man kan ju köpa 5ml 0.5 micron diamantpasta på ebay för 30-40 kr, om man nu vågar hoppas på samma kvalitet som HA verkar ha...

/M
Det konstiga är att diamant-aerosol med samma strävhet som CrO ger ett bättre slutresultat! Det kan låta konstigt eftersom den ju är aggressivare. Skillnaden är dock inte avgrundslik.

Detta kom fram när professor Verhoeven tillsammans med en del andra materialtekniker gjorde en del tester för några år sedan. Om någon är intresserad av dessa testresultat så kan jag bistå.

~Paul~
 
Det konstiga är att diamant-aerosol med samma strävhet som CrO ger ett bättre slutresultat! Det kan låta konstigt eftersom den ju är aggressivare. Skillnaden är dock inte avgrundslik.

Detta kom fram när professor Verhoeven tillsammans med en del andra materialtekniker gjorde en del tester för några år sedan. Om någon är intresserad av dessa testresultat så kan jag bistå.

~Paul~

Jag har också hört/förstått det. Då kanske det inte är en så dum idé att lägga en dimantstrigel som sista steg då, efter att man kört på som vanligt enligt ovan. Det borde väl inte spela roll om man använt diamant eller CrO i de tidigare stegen eller? ELLER?! :)
 
Jag har också hört/förstått det. Då kanske det inte är en så dum idé att lägga en dimantstrigel som sista steg då, efter att man kört på som vanligt enligt ovan. Det borde väl inte spela roll om man använt diamant eller CrO i de tidigare stegen eller? ELLER?! :)
Precis. Om inte skillnaden i strävhet är för stor, dvs om du inte använt en alltför grov CrO-grad så bör det funka alldeles ypperligt.

~Paul~
 
oskickliga amerikaner.

Har just fått hem mina tre Gerber LST. proudly Made in USA. Slipningen på alla tre har hamnat snett och osymetriskt samt är vinklade i ca 40-45 grader. Ett blad i ett mjukt rostfritt stål. Hur svårt kan det va egentligen. Detta tillsammans med Flera case med branta vinklar och ett skräckexempel i form av en queen. Börjar tvivla på kunnandet. Min nya chinatillverkade Spyderco Kivi, en enkel EKA 88, vicar och en wenger samt flera moror och hultaforsar har alla kommit utan dessa fel. Jag hetsar här mot folkgrupp men amerikanerna får nog skärpa sig om de skall behålla ett gott rykte som tillverkare av knivar.

Bosse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.