Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Två trevliga knivar, det som retar mig med Benchmade är att de envisas med att bara ha "pocket clip" för högerhänta på många av sina modeller. I övrigt är det suveräna knivar.

För mig passar den här modellen trots att det är ett clip för högerhänta. När jag har den "långt bak" i vänster byxficka så är ryggen på knivbladet mot kanten av byxanfickan. Stoppar således alltid ned handen framför kniven när jag ska plocka upp någonting annat. Jag riskerar inte att skära mig om den öppnat sig. Känns tryckt då den är autoassisted. Sen föredrar jag egentligen att bära tip up. Men det ser jag bara som en ursäkt att köpa en till:)
 
Jag har aldrig mailat en VD för ett knivföretag, och jag ser inte att jag kommer att göra det inom överskådlig framtid heller :)
.

Överskådlig framtid kan ibland vara väldigt kort!

Jag hade just som du epostat info@eka-knviar.se. Jag konverserade ett tag med VD utan att veta att det var VD. Han jobbade sena timmar och ägnar sedan tid framåt natten att sitta och svara på oväsentliga frågor från ohängda kniventusiaster. Jag fick kopior av skannat marknadsföringsmaterial från sjuttiontalet. Avfotografering av gamla knivar i företagsarkivet. Jag läste i kniv-forum från diverse länder att samme Johny Kanaan följer upp tioårsgarantin med att gratis skicka reservdelar till knivar som är uppåt 40 år gamla och ibland uppenbart misshandlade. Detta är enligt mig inte en man som förtjänar gnäll om att inte följa i traditionen. Om han lägger produktion på andra ställen för att kunna hålla konkurrenskraft eller kanske till och med kvalitet så är det en betydligt bättre ide än att gå i konkurs.

Jag postade länk till vad jag tyckte en väldigt positiv artikel om en entrepenör som kommer in som VD på ett anrikt företag och gör förändringar som är nödvändiga för överlevnad i ett kristider. (Jag tror att han nu även är ägare).

Jag tycker att det har varit en hel del konstiga reaktioner och även en del bra kommentarer. Det är ju fritt för vem som helst att starta konkurrerande verksamhet med 100% svensk knivtillverkning i Eskilstuna eller Knivsta om man vill det. Eller skaffa tillräckligt med pengar för att köpa EKA och göra på sitt sätt.

Jag är också 100% positiv till Mora of Sweden, men det är inte helt jämförbara företag.
 
1. Detta är enligt mig inte en man som förtjänar gnäll om att inte följa i traditionen.

2. Om han lägger produktion på andra ställen för att kunna hålla konkurrenskraft eller kanske till och med kvalitet så är det en betydligt bättre ide än att gå i konkurs.

3. (Jag tror att han nu även är ägare).

4. Jag tycker att det har varit en hel del konstiga reaktioner och även en del bra kommentarer.

5. Det är ju fritt för vem som helst att starta konkurrerande verksamhet med 100% svensk knivtillverkning i Eskilstuna eller Knivsta om man vill det. Eller skaffa tillräckligt med pengar för att köpa EKA och göra på sitt sätt.

6. Jag är också 100% positiv till Mora of Sweden, men det är inte helt jämförbara företag.

1. Jag vill inte gå där men Johny Kanaan låter knappast svenskt. Hans svenska är heller inte något att hurra för. På vilket sätt har en uppåtgånde utländsk stjärna på den kapitalistiska himlen att göra med den svenska myllan och filosofin bakom EKA?

2. Det beror på. Gynnar det oss i Sverige eller endast ett fåtal utvalda och de nyanställda utomlands?

3. Där har du ju svaret ;).

4. Exakt vilka kommentarer tycker du är konstiga och vilka är bra?

5. Precis. Du säger ju indirekt själv att pengarna styr. Sådana saker som tradition och långsiktighet är däremot ute ur leken. Likaså anknytningen till den svenska arbetsmarknaden. Det är snabba resultat som är målet. Personligen betalar jag gärna dubbla priser för en genomsvensk produkt än ger pengarna till en amerikaniserad pakistanier med ett enda syfte - att tjäna pengar på ett anrikt svenskt företag med ett världsberömt rykte.

6. Precis. Förmodligen den sista bastiljonen.

~Paul~
 
Polemikfestival ---

1. Jag vill inte gå där men Johny Kanaan låter knappast svenskt. Hans svenska är heller inte något att hurra för. På vilket sätt har en uppåtgånde utländsk stjärna på den kapitalistiska himlen att göra med den svenska myllan och filosofin bakom EKA?

2. Det beror på. Gynnar det oss i Sverige eller endast ett fåtal utvalda och de nyanställda utomlands?

3. Där har du ju svaret ;).

4. Exakt vilka kommentarer tycker du är konstiga och vilka är bra?

5. Precis. Du säger ju indirekt själv att pengarna styr. Sådana saker som tradition och långsiktighet är däremot ute ur leken. Likaså anknytningen till den svenska arbetsmarknaden. Det är snabba resultat som är målet. Personligen betalar jag gärna dubbla priser för en genomsvensk produkt än ger pengarna till en amerikaniserad pakistanier med ett enda syfte - att tjäna pengar på ett anrikt svenskt företag med ett världsberömt rykte.

6. Precis. Förmodligen den sista bastiljonen.

~Paul~

1. Jag känner inte Mr Kanaan och känner inte till hans bakgrund. Hans svenska är markant bättre än min Urdu, Pashtu och Punjabi tillsammans (om det stämmer att han har som pakistanskt påbrå som du säger i 5.) och bättre engelska. Tydligen jobbar hans fru i som kan ryska i företaget också. Det tillsammans är bra grund för ett litet företag som ska exportera.

2. Jag kan inte se något annat än att 7 anställda i Eskilstuna och fortsatt knivproduktion är bättre än 0 anställda. Nu kan vi fortsatt köpa EKA knivar och till och med göra en beställning på en liten serie av en favoritkniv med speciella önskemål. 100% tillverkad i Sverige.

3. En kaptialist ska inte vara sentimental. Men jag tycker väldigt mycket talar för att detta är en hårt arbetande företagare som bryr sig om traditionen och försöker utveckla företaget. Det vore något helt annat om det hade gällt ett fientligt övertagande av väl fungerande företag med som går med vinst. Titta på återförsäljarprislistan och priser i butiker och nätbutiker och försök fatta hur någon kan få detta att gå ihop. Vi får tillsammans ge återkoppling till EKA om vad vi gillar och vad vi tycker är sämre.

4. Dåliga:
slutsatser baserade på "national-kynne", dåligt underbyggda påståenden om försämrad kvalitet, påståenden om att EKA skyltar med "Made in Sweden" och tillverkar inte i Sverige,

Bra: alla knivtillverkare har mycket höga kostnader i i-länder, de flesta tillverkare gör vinst på prisvärda modeller tillverkade i låglöneländer, inklusiver några exempel på detta. Om man ska göra uttalanden om försämrad kvalitet så bör det finnas någon systematik som grund. Du själv har ju ett rykte att vårda här. Jag är ju bara en senkomling som vistas här tillfälligt.

Sanning är ju att EKA inte skyltar med "Made in Sweden" men trots det till största del tillverkar i Sverige.

5. Jo i en marknadekonomi är det ytterst sett pengarna som styr förutom en del verksamhet som skattebetalas. Knivtillverkning bör inte vara en sådan verksamhet.
 
1. Jag känner inte Mr Kanaan och känner inte till hans bakgrund. Hans svenska är markant bättre än min Urdu, Pashtu och Punjabi tillsammans (om det stämmer att han har som pakistanskt påbrå som du säger i 5.) och bättre engelska. Tydligen jobbar hans fru i som kan ryska i företaget också. Det tillsammans är bra grund för ett litet företag som ska exportera.

2. Jag kan inte se något annat än att 7 anställda i Eskilstuna och fortsatt knivproduktion är bättre än 0 anställda. Nu kan vi fortsatt köpa EKA knivar och till och med göra en beställning på en liten serie av en favoritkniv med speciella önskemål. 100% tillverkad i Sverige.

3. En kaptialist ska inte vara sentimental. Men jag tycker väldigt mycket talar för att detta är en hårt arbetande företagare som bryr sig om traditionen och försöker utveckla företaget. Det vore något helt annat om det hade gällt ett fientligt övertagande av väl fungerande företag med som går med vinst. Titta på återförsäljarprislistan och priser i butiker och nätbutiker och försök fatta hur någon kan få detta att gå ihop. Vi får tillsammans ge återkoppling till EKA om vad vi gillar och vad vi tycker är sämre.

4. Dåliga:
slutsatser baserade på "national-kynne", dåligt underbyggda påståenden om försämrad kvalitet, påståenden om att EKA skyltar med "Made in Sweden" och tillverkar inte i Sverige,

Bra: alla knivtillverkare har mycket höga kostnader i i-länder, de flesta tillverkare gör vinst på prisvärda modeller tillverkade i låglöneländer, inklusiver några exempel på detta. Om man ska göra uttalanden om försämrad kvalitet så bör det finnas någon systematik som grund. Du själv har ju ett rykte att vårda här. Jag är ju bara en senkomling som vistas här tillfälligt.

Sanning är ju att EKA inte skyltar med "Made in Sweden" men trots det till största del tillverkar i Sverige.

5. Jo i en marknadekonomi är det ytterst sett pengarna som styr förutom en del verksamhet som skattebetalas. Knivtillverkning bör inte vara en sådan verksamhet.
1. Du är rätt duktig på att undvika själva kärnfrågan. Det faktum att jag nämnde herr Kanaans bakgrund har inte att göra med dennes eller hans frus potentiella kunskaper i språk, utan det faktum att de helt uppenbart inte styrs av den filosofin eller anor som EKA har haft sedan det bildades. Dvs, att de saknar det svenska sättet att se på saker och ting, bl a vad gäller traditioner och kvalitétstänkande. I stället är det krassa egoist-ekonomiska orsaker som lett till den aktuella omstruktureringen.

2. Fast återigen så vrider du på fakta. Det är väl inte bättre att ha endast 7 anställda i stället för flera hundra?? Det vill säga det antalet man hade innan herr Kanaan beträdde sin post.

Det har även tidigare gått att beställa speciella serier, dvs också på den gamla goda tiden. Jag har sett en del gamla EKOR som helt klart skilt sig från den gängse produktionen. Du säger att Ekorna till 100% tillverkas i Sverige men så är inte fallet!

3. Förstår inte var du får ifrån att han är en hårt arbetande företagare som bryr sig om traditioner när han samtidigt flyttar ut delar av produktionen utomlands och säger upp ett stort antal medarbetare i Sverige. Frågan är vilka som gynnas av detta, herr Kanaan undantagen ;).

4. Jag anser inte att nationalkynne är till nackdel, snarare tvärtom. Det är just den detaljen som har med traditioner, kvalité och stil/design att göra. Jag har heller inte sagt att kvalitén är försämrad. Däremot har jag sagt att risken för att den är det är avsevärt större nu än när produktionen var till 100% förlagd till vårt land. Den uppfattningen står jag för.

Det där med made in Sweden har jag heller inte sagt, så jag antar att du på den punkten syftar på en annan medlem. Däremot så påstår jag att det blir förvirrande för de allra flesta när det på askarna står Eskilstuna, Sweden samtidigt som en viktig del av tillverkningen sker utomlands.

5. Haha, självklart vill jag inte ha en statligt finansierad knivtillverkning, trots att EKA är Kunglig hovleverantör ;). Du har dock missat själva poängen, nämligen att ställa den nuvarande situationen på sin spets med tanke på sparkad personal, tillverkning utomlands och långa transporter i syfte att tjäna en hacka för personlig vinning.

Som jag skrev tidigare. Att fylla herr Kanaans fickor med cash och låta 7 anställda vara kvar samtidigt som man gett jobbet åt mänder av utländska arbetare är knappast något som EKA-s gamla medarbetare eller Eskilstuna kommun tjänat någonting på. Varken socialt, kvalitétsmässigt och förmodligen heller inte ekonomiskt (i det långa loppet).

~Paul~
 
Det där med made in Sweden har jag heller inte sagt, så jag antar att du på den punkten syftar på en annan medlem. Däremot så påstår jag att det blir förvirrande för de allra flesta när det på askarna står Eskilstuna, Sweden samtidigt som en viktig del av tillverkningen sker utomlands.


~Paul~

Gissningsvis är jag den andra medlemmen som dePaul syftar på, så för att kolla att jag inte skrivit fel gick jag och tittade på askarna till några EKA Swede 88 masur jag köpte för några veckor sedan. Mycket riktigt står det "Made in Sweden" på asken (tv på asken). Ursäkta bildkvaliteten.
 

Bilagor

  • PB050445.jpg
    PB050445.jpg
    27.1 KB · Visningar: 490
Gissningsvis är jag den andra medlemmen som dePaul syftar på, så för att kolla att jag inte skrivit fel gick jag och tittade på askarna till några EKA Swede 88 masur jag köpte för några veckor sedan. Mycket riktigt står det "Made in Sweden" på asken (tv på asken). Ursäkta bildkvaliteten.

Det är heller inte omöjligt att just den modellen är helt tillverkad i Sverige. Johny skrev till mig att iaf Swede 92 med masur är helt tillverkad i Sverige... Jag förutsätter att han inte skriver lögner på raka frågor.
 
Det är heller inte omöjligt att just den modellen är helt tillverkad i Sverige. Johny skrev till mig att iaf Swede 92 med masur är helt tillverkad i Sverige... Jag förutsätter att han inte skriver lögner på raka frågor.
Så kan det vara men jag misstänker att just denna 88-a är en del av ett äldre lager. Den här asktypen har jag nämligen inte sett på många år.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.