Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bowie

Här var det värst vad storknivarna drar! Och jag som inte har någon :(

Efter tidigare debatter kring kompromissproblemen hos grova 15cm knivar a la A1 funderar jag över större huggare. Runt 20cm verkar vara en populär storlek men en del Bowiesar är ju ännu större. Jag har spanat in Fällknivens NL-serie, och då mest Tor (25,4cm, 520gram ) och Odin (20cm, 380g).

Har ni med erfarenhet av de stora dyra klingorna några reflektioner ni skulle vilja dela kring skillnader i handhavandet mellan dessa? (eller andra märken, jag tänker mest på vad skillnader i cm och gram har för effekt i denna kategori av knivar som jag är helt obekant med (men väldigt sugen på)).
 
Ändamålet med grova, långbladiga, dubbeleggiga knivar är ganska förskräckligt, nämligen strid.
För skogs och fritidsändamål finns det betydligt kortare och mer brukbara saker som t ex Mora m fl.
Lapphuggaren utgör väl en bra kompromiss, bra för slankapning, snöblocksskärning mm. En bra modell är Knivsmeden Strømengs 8 eller 9". http://www.samekniv.no/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=26&Itemid=44
Det där att hugga med kniv är ju näststående till knivkastning, d v s mest obra. Med yxa hugger man och manchete hanteras på annat sätt. Yxa är funkis i skogen liksom såg, förutsatt att man får hantera veden.
 
Runt 20cm verkar vara en populär storlek men en del Bowiesar är ju ännu större. Jag har spanat in Fällknivens NL-serie, och då mest Tor (25,4cm, 520gram ) och Odin (20cm, 380g).

Har ni med erfarenhet av de stora dyra klingorna några reflektioner ni skulle vilja dela kring skillnader i handhavandet mellan dessa? (eller andra märken, jag tänker mest på vad skillnader i cm och gram har för effekt i denna kategori av knivar som jag är helt obekant med (men väldigt sugen på)).
Oden är lite för kort för att funka väl som huggare. Tor är OK men jag skulle ändå inte använda den när det finns billigare knivar i kolstål som klarar jobbet minst lika väl. Både Becker/Ka-bar, Ontario, Tops, Esee och en hel drös andra skulle platsa minst lika bra.

Tänk att kärnstålet i Fällkniven modellerna som du listar är rostfritt. Trots att det här stålet är tämligen slagsegt och dessutom laminerat så uppnår det inte samma grad av slagseghet som ett ordinärt blad i 1070 eller 1080 kolstål med samma bladprofil. Den svaga länken är ju själva eggen i VG-10.

Ett differentiellt härdat blad i t ex Uddeholm UHB 20C (1095) är avsevärt tuffare. Att därför spendera stora pengar på en Fällkniven Tor eller Oden är i min mening slöseri med resurser om det primära målet är att använda kniven som huggare.

~Paul~
 
Ett nytt tillskott - en EKA JoF7 i Sandvik 12C27. På beskrivningen står det att handtaget är i afrikansk bubinga men jag har mina tvivel. Ingen av handtagen på mina andra "bubingaknivar" liknar det här. Enligt min mening så bör det vara någon typ av masur, förmodligen björk?

~Paul~
 

Bilagor

  • Min EKA JoF7.jpg
    Min EKA JoF7.jpg
    20.7 KB · Visningar: 553
  • Min EKA JoF7, 2.jpg
    Min EKA JoF7, 2.jpg
    19.6 KB · Visningar: 512
  • Min EKA JoF7, 3.jpg
    Min EKA JoF7, 3.jpg
    17.8 KB · Visningar: 510
  • Min EKA JoF7, 6.jpg
    Min EKA JoF7, 6.jpg
    28.8 KB · Visningar: 515
Ändamålet med grova, långbladiga, dubbeleggiga knivar är ganska förskräckligt, nämligen strid.
För skogs och fritidsändamål finns det betydligt kortare och mer brukbara saker som t ex Mora m fl.
Lapphuggaren utgör väl en bra kompromiss, bra för slankapning, snöblocksskärning mm. En bra modell är Knivsmeden Strømengs 8 eller 9". http://www.samekniv.no/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=26&Itemid=44
Det där att hugga med kniv är ju näststående till knivkastning, d v s mest obra. Med yxa hugger man och manchete hanteras på annat sätt. Yxa är funkis i skogen liksom såg, förutsatt att man får hantera veden.

Hej seobserver! Tack så mycket för länken. Jag är inte särskilt intresserad av etniska knivar såsom sameknivar eller tomahawker etcetera.
För övrigt vill jag tillägga att jag äger och regelbundet använder yxor, moror, fällsågar, bågsågar, fällknivar, vedkilar och så vidare, men min post gällde alltså info kring Bowieknivar och inte något annat. ;)
 
Oden är lite för kort för att funka väl som huggare. Tor är OK men jag skulle ändå inte använda den när det finns billigare knivar i kolstål som klarar jobbet minst lika väl. Både Becker/Ka-bar, Ontario, Tops, Esee och en hel drös andra skulle platsa minst lika bra.

Tänk att kärnstålet i Fällkniven modellerna som du listar är rostfritt. Trots att det här stålet är tämligen slagsegt och dessutom laminerat så uppnår det inte samma grad av slagseghet som ett ordinärt blad i 1070 eller 1080 kolstål med samma bladprofil. Den svaga länken är ju själva eggen i VG-10.

Ett differentiellt härdat blad i t ex Uddeholm UHB 20C (1095) är avsevärt tuffare. Att därför spendera stora pengar på en Fällkniven Tor eller Oden är i min mening slöseri med resurser om det primära målet är att använda kniven som huggare.

~Paul~

Tack för ett mycket bra inlägg dePaul! De är mycket dyra NL-knivarna men också väldigt fina. Jag förstår ditt resonemang om slagseghet och håller med. Jag är intresserad av den där stiliga klassiska looken som NL-serien eller en Randall har och inte den mer militära stilen typ ESEE. Konvex egg vore bonus. Bark River tänkte jag, men deras Bowie är skålslipad och deras andra stora knivar är mer macheteliknande.
 
Tack för ett mycket bra inlägg dePaul! De är mycket dyra NL-knivarna men också väldigt fina. Jag förstår ditt resonemang om slagseghet och håller med. Jag är intresserad av den där stiliga klassiska looken som NL-serien eller en Randall har och inte den mer militära stilen typ ESEE. Konvex egg vore bonus. Bark River tänkte jag, men deras Bowie är skålslipad och deras andra stora knivar är mer macheteliknande.
Ingen orsak att tacka!

Det här kan bli svårt. Du tar bort klassiska-, moderna-, militära- och etniska huggare. Inte mycket som återstår ;).

Det blir kanske enklare om du talar om hur din drömhuggare bör se ut så hjälper jag dig med valet av fabrikat och modell :).

~Paul~
 
Ingen orsak att tacka!

Det här kan bli svårt. Du tar bort klassiska-, moderna-, militära- och etniska huggare. Inte mycket som återstår ;).

Det blir kanske enklare om du talar om hur din drömhuggare bör se ut så hjälper jag dig med valet av fabrikat och modell :).

~Paul~

hahaha! jodå, klassiska och moderna går absolut för sig! :)
Jag har kollat Trailmaster och Recon Scout , de liknar ju NL, men de är för militära. Jag antar att det borde finnas många customtillverkare av stora knivar men då hamnar vi väl högre upp i pris. En Tor går ju att få för runt 3500kr från staterna.
Jag förmodar att en 20cm kniv förlorar i huggavdelningen men vinner på hanterbarhet jmf med en 25cm? Dessa kompromisser alltså.

Jag har googlat en stund för att hitta något mer exempel förutom NL som jag tycker är fina men inte hittat något än. Återkommer.

edit: hej du Seobserver! den där KS8F från Strömeng är inte så dum ändå. En militär samekniv blir så konstigt att det blir bra :D Jag är faktiskt inte alls säker på vad jag gillar. Jag har för det mesta totalt ignorerat de större knivarna pga de rationella skäl Seobserver angav. Kanske är Bowie ett snävare koncept än jag tror? Jag tänker något slags stort jehu med clip point.
 
Senast ändrad:
1. Jag har kollat Trailmaster och Recon Scout , de liknar ju NL, men de är för militära.

2. Jag antar att det borde finnas många customtillverkare av stora knivar men då hamnar vi väl högre upp i pris. En Tor går ju att få för runt 3500kr från staterna.

3. Jag förmodar att en 20cm kniv förlorar i huggavdelningen men vinner på hanterbarhet jmf med en 25cm? Dessa kompromisser alltså.
1. De liknar kanske NL men där slutar det. De kommer inte i närheten varken materialmässigt, designmässigt eller i F & F.

2. Ja, om du vill ha en huggare i lite bättre material och tillverkad av en någorlunda känd custom-tillverkare så hamnar du på ungefär det dubbla.

3. Ja, den förlorar i huggförmåga. Tyvärr är den ändå för klumpig till smålir, trots att den är kortare. I det här fallet har man med andra ord "lyckats" att kompromissa bort både smidigheten och huggförmågan - om man skall vara helt ärlig (jag äger ju en Oden ;)).

~Paul~
 
Ett nytt tillskott - en EKA JoF7 i Sandvik 12C27. På beskrivningen står det att handtaget är i afrikansk bubinga men jag har mina tvivel. Ingen av handtagen på mina andra "bubingaknivar" liknar det här. Enligt min mening så bör det vara någon typ av masur, förmodligen björk?

~Paul~

Japp du har rätt :). Det där är ingen Bubinga, det är Masurbjörk.

Vad är urtaget på bladet till för.

Seved
 
Ett nytt tillskott - en EKA JoF7 i Sandvik 12C27. På beskrivningen står det att handtaget är i afrikansk bubinga men jag har mina tvivel. Ingen av handtagen på mina andra "bubingaknivar" liknar det här. Enligt min mening så bör det vara någon typ av masur, förmodligen björk?

~Paul~

Den finns i både Masur och Bubinga... därav missförståndet kanske?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.