Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja visst. glömde skriva. Masur är det :)
Hoppas det blir en sån Randall för dig :) Kan tänka mig att du får svårt att inte använda den men det gör väl inget om man vårdar den som bör göra med alla knivar :)
Har sett många bra fina knivar se ut som faan när endel jägare har haft dem. Brukar fråga om dom behandlar sina bössor lika illa. Då tänker de efter en extra gång.
Ja, det är knepigt. Bössan kelar man med, putsar och smöjer, ställer in trycket och allt som hör till. Kniven slängs rostig och blodig in i ryggsäcken för att tas fram nästa gång det är läge. Knepigt det där.

Jag är alltså verkligen sugen på den Randallen. Den har helt perfekta linjer enlig min åsikt. Till skillnad från många andra Randallknivar så är den ju en slipfas som går ända intill parerskyddet. Det gör inget att det är kolstål. Jag är så pass noga med skötsel så att det nog inte är någon fara för rostangrepp. Jag kommer att hålla den lätt inoljad med antingen Militec-1 eller TufCloth.

Har du testat att bryna en Randall med det medföljande brynet någon gång?

~Paul~
 
re

Hej paul.
Det har jag provat med en äldre randall mod 4-5. Visserligen var det en arkansas soft stone på den vilket det inte är på de här nyare Randall knivarna. Den funkade kanon bra. De modernare har en orange india stone o de har jag inte provat då de har fått lega kvar i sina fack :)
Vet av andra ett de funkar riktigt bra så det behöver man inte oroa sig för om man bestämmer för att använda dem. Mina har fått bli oanvända än så länge. :)
Lite patina blir det ju om man använder kolstål men det är bara snyggt :)
 
Hej paul.
Det har jag provat med en äldre randall mod 4-5. Visserligen var det en arkansas soft stone på den vilket det inte är på de här nyare Randall knivarna. Den funkade kanon bra. De modernare har en orange india stone o de har jag inte provat då de har fått lega kvar i sina fack :)
Vet av andra ett de funkar riktigt bra så det behöver man inte oroa sig för om man bestämmer för att använda dem. Mina har fått bli oanvända än så länge. :)
Lite patina blir det ju om man använder kolstål men det är bara snyggt :)
OK, låter betryggande. Lite litet är brynet trots allt men nöden har ingen lag :).

Håller med att patina kan vara snyggt. Dessutom så skyddar den mot allvarligare rostangrepp. Läste för ca 1 år sedan en intressant artikel av Roman Landes i det här ämnet. Tyvärr så hittar jag den inte längre. Självklart så glömde jag att spara den dessutom :(.

Hur som helst. Trots att patina är i grund och botten inget annat än ytrost så förhindrar den gropfrätning ganska effektivt. Till en viss gräns förståss. Däremot rekommenderade men inte forserad patina, t ex sänka bladet i ättika, saltlösning, klorin eller diverse fruktsafter.

~Paul~
 
re

Joo, det är sant. Har någon gång behandlat blad för att bli gråa med 93 procentig svavelsyra . De bladena har faktist motstått rost bättre o fått en snygg grå färg över hela bladet.
 
Gifigt?

Jag kommer att hålla den lätt inoljad med antingen Militec-1 eller TufCloth.
~Paul~

Kan man använda en sådan kniv till att skära matvaror? Nån som vet nåt?

Jag tänker så här: Kan jag med gott samvete klyfta ett äpple till mina barnbarn utan att utsätta dem för någon risk om knivbladet är behandlat som dePaul skriver?

Själv är jag så gammal, och har stoppat i mig både det ena och det andra med hjälp av diverse knivar, att jag nog överlever ett tag till.:cool:
 
re

Hejdå. Ingen fara om du använder handsprit innan användning. Har många gånger haft med det innan jag börjat med något. Bara man är noga att dra på något på kolstål efter så är det inga problem :) Handspriten är inte heller något 90 procentigt utan det jag har använt är ca 60 procentigt .
 
Olja till knivbladet

Nej, det skulle jag inte rekommendera. Du bör rengöra bladet och en bit på handtaget ordentligt innan du sätter igång med maten.
~Paul~
Man skulle kanske kunna använda IKEAS paraffinolja för skärbrädor till att olja in knivbladet. Den bör ju vara ofarlig. Den duger kanske också till att olja in träskaftet på kniven eller vad använder proffsen till skaftet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.