Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Har kollat på Randalls knivar ett tag och blivit sugen på en, vad tycker ni om den och tipps om var man köper den till bästa pris.
Svårt att ger råd angående inköpsställe. Randalls är ju inga knivar som man direkt finner över disk ;). Du blir tvungen att leta och jämföra priser. Vad jag vet så finns det således ingen shop med ett lager av billiga Randalls.

Snygg ESEE. Jag har den med grön kydexslida och falsk egg:

http://images.knifecenter.com/knifecenter/ratknives/images/RC6PCPOD.jpg

~Paul~
 
re

Hej.
Jag visste vad trädslaget är men ville att ni skulle gissa lite :) ni var bra nära för det är golden maple burl.

Själv har jag fått tag på de Randalls jag har genom kniv kontakter jag har i staterna. Fanatiska samlare kan man kalla dem också :)
 
Hej Depaul.
Hittade en annan Randall efter idogt surfande med samma trädslag.Verkar inte finnas så många. Här är en link till det:
http://www.knifeforums.com/forums/showtopic.php?tid/777208/
Tackar för länken. Träslaget är som sagt inte helt vanligt. Söker man endast på Golden Maple så får man verkligen inga träffar! Först när man lägger till burl så dyker det upp en del.

Jag fick hem idag den lilla Spyderco "Q" Blade Magazine, nr 794 av 1000. 440C blad, Zytel handtag.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Spyderco C35SBK -Q- Blade Magazine, nr 0794.jpg
    Min Spyderco C35SBK -Q- Blade Magazine, nr 0794.jpg
    20.8 KB · Visningar: 527
EKA SWede 60

Den bespottade EKA Swede 60.

~Paul~
Varför bespottad? Har en liknande, men väl använd. Den använder jag alltid när jag tapetserar. Bladprofilen "droppoint?" är helt suverän när man ska skära bort gammal tapet i ett besvärligt hörn. Mitt blad är dock inte rostfritt och ganska svårslipat.
Fodralet är snyggt. Ett sådant skulle jag gärna vilja ha. Var kan jag få tag på ett sådant? Hur ser det ut på baksidan?
 
Varför bespottad? Har en liknande, men väl använd. Den använder jag alltid när jag tapetserar. Bladprofilen "droppoint?" är helt suverän när man ska skära bort gammal tapet i ett besvärligt hörn. Mitt blad är dock inte rostfritt och ganska svårslipat.
Fodralet är snyggt. Ett sådant skulle jag gärna vilja ha. Var kan jag få tag på ett sådant? Hur ser det ut på baksidan?
Alltså, den här modellen har väl aldrig slagit igenom på riktigt. Varken inrikes eller utomlands (läs USA).

Orsaken till detta är folks dåliga förtroende för bladlåsningens effektivitet. Man har helt enkelt varit rädd att bladet kan vika sig över fingrarna om man anbringar en viss press i samband med olika grepp, t ex ett s k "reversed grip".

Ett annat rykte (vet inte hur pass befogat) har gällt skollornas tendens att spricka intill skruvarna. EKA Swede 60 finns förstås också med träskollor. Dessa är av naturliga skäl inte utsatta för detta rykte. Någon kan kanske stämma in här med egna erfarenheter? Min kniv har hållit väl så för min del kan jag inte bestyrka detta rykte.

Man säger att en bild säger mer än tusen ord. Här följer motsvarande 4K ord ;).

~Paul~

PS Fodralet följde med i samband med köpet. Jag ropade in kniven på Trattis
 

Bilagor

  • EKA Swede 60 fodral.jpg
    EKA Swede 60 fodral.jpg
    114.9 KB · Visningar: 501
  • EKA Swede 60 fodral, 2.jpg
    EKA Swede 60 fodral, 2.jpg
    127.8 KB · Visningar: 521
  • EKA Swede 60 fodral, 3.jpg
    EKA Swede 60 fodral, 3.jpg
    46.9 KB · Visningar: 522
  • EKA Swede 60 fodral, 4.jpg
    EKA Swede 60 fodral, 4.jpg
    97.2 KB · Visningar: 507
re

Jag tycker de här eka knivarna är bra. Är man bara normalt försiktig med blad låsningen så är det inga problem men det kanske det är för jenkkare som tenderar ha massor med varnings text även för helt dumma saker.
Slid modellen är också händig o bra. Har själv gjort ett par liknande även till fixed blade o tycker om dem.
Mellban: Dona ihop en slida till kniven, det är inte så svårt som det ser ut. Jag hjälper dig på vägen om du behöver det, bara pma.
mvh kimmo lilja
 
Svårt att ger råd angående inköpsställe. Randalls är ju inga knivar som man direkt finner över disk ;). Du blir tvungen att leta och jämföra priser. Vad jag vet så finns det således ingen shop med ett lager av billiga Randalls.

Snygg ESEE. Jag har den med grön kydexslida och falsk egg:

http://images.knifecenter.com/knifecenter/ratknives/images/RC6PCPOD.jpg

~Paul~

Denna Finska sida har Randalls, jag har köpt knivar härifrån och dom är mycket snabba att leverera.
http://www.lamnia.fi/items.php?lang=se&gid=1&sgid=5&mid=140
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.