Stort knivintresse - välj din favoritkniv

När blir det dax för forumkniv 2011...

btw, det var en riktigt snygg kniv i inlägget före, kanske ska det vara rostfri damask i årets kniv???
Alltså, nu skall jag inte tala för Seved men jag tror att arbetsinsatsen har varit högre än vad han hade tänkt sig.

Men som sagt, det är kanske bäst att Seved själv kommenterar ditt inlägg. Min gissning är dock att det nog inte blir någon ny Forumkniv på ett bra tag ;).

~Paul~

PS Tack för berömet ;)
 
När blir det dax för forumkniv 2011...

btw, det var en riktigt snygg kniv i inlägget före, kanske ska det vara rostfri damask i årets kniv???

He he. nja jag tror vi kör på samma modeller.

dePaul: Nja jag hade nog räknat med att det skulle bli mycket jobb. Man svänger inte ihop 14-15 knivar från skrätch med planering o allt, i en handvändning. Speciellt när man har ett vanligt jobb oxå. (tyvär) :)

Seved
 
Paradigm Pro

Svårt men eftersom jag är en prylgalning av stora mått som gillar lite udda lösningar så måste jag svara: Paradigm Pro. Förutsättningen är dock att låset verkligen funkar som det skall! Jag har ju inte haft nöjet att provköra kniven så den detaljen står skriven i stjärnorna.

Jag gillar dessutom bladformen trots skålslipningen. En trevlig kniv, allt som allt.

~Paul~

Har tittat på några bilder. Den ser trevlig ut.
Hur slipar man ett sådant blad och hur öppnar man kniven?
"ASAP opening"?
 
Så har man slutligen fallit till föga och ropat in (på Trattis) en 906-a. Nu blir en person glad (förutom undertecknad) ;).

Parerskyddet tänker jag slipa bort. Handtaget är av samma typ som sitter på Vikingen, dock av annan färg. Likaså är det samma slida. Stålet är som vanligt laminerat Uddeholm Arne, HRC 62.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Frosts 906 Slöjdkniv, äldre utgåva, 4.jpg
    Min Frosts 906 Slöjdkniv, äldre utgåva, 4.jpg
    27.9 KB · Visningar: 618
  • Min Frosts 906 Slöjdkniv, äldre utgåva, 6.jpg
    Min Frosts 906 Slöjdkniv, äldre utgåva, 6.jpg
    19.5 KB · Visningar: 609
  • Min Frosts 906 Slöjdkniv, äldre utgåva, 8.jpg
    Min Frosts 906 Slöjdkniv, äldre utgåva, 8.jpg
    23.5 KB · Visningar: 616
dePaul, vad är då skillnaden mellan en 906-a och 906P? Jag har nämligen den senare modellen - och tänker ha kvar parerskyddet! :). Mitt parerskydd är dock betydligt mindre än vad det är på dePaul´s kniv.
/Niklas
 
dePaul, vad är då skillnaden mellan en 906-a och 906P? Jag har nämligen den senare modellen - och tänker ha kvar parerskyddet! :). Mitt parerskydd är dock betydligt mindre än vad det är på dePaul´s kniv.
/Niklas
Det är samma modell. P står helt enkelt för "Plain", dvs slät egg. Till skillnad från KJ Eriksson så satte Frosts alltid ut bokstaven efter numret för att det inte skulle uppstå några tvivel. KJ-s varianter saknade bokstäverna, likaså de nya MoS. Dock hade prototypen av MoS den här bokstaven, till att börja med. Jag har den på min lilla kockkniv, till exempel. Det har funnits olika varianter på 906 beroende på årgång.

Jasså, du tänker ha kvar parerskyddet. Det är klart, hade mitt parerskydd varit mindre så hade jag heller inte känt behov av att slipa bort det.

Har du någon bild på din kniv, kanske?

~Paul~
 
Två bilder på de olika bladmärkningarna.

Filékniven är märkt på "fel sida", dvs den högra. Den saknar uppgiften gällande typen av egg. I stället så får man reda på allt annat. Numret 31342 anger vilken typ av kniv det rör sig om, bladlängen och vilken utgåva det är. I det här fallet således filékniv, 13 cm, 4 utgåvan andra batchen (om jag har fattat det korrekt). Bokstäverna B 5 F anger typen på engelska, dvs B = Butcher, 5 = mått i inch, F = flexible.

Frostkniven har den gamla märkningen, där P står för "plain". 7 anger typen, 15 bladlängden i cm och 9 utgåvan. På samma sätt förhåller det sig i fråga om lilla kockkniven. Denna skiljer sig från de senare eftersom det är en pre-production run, därav nr 1 på utgåveplatsen. Som synes så är lilla kockknivens blad 17 cm långt och handtaget är i svart polyamide. De senare fick ju ett limegrönt gummerat handtag.

Stålet i alla tre exemplen är Sandvik 12C27, dock med olika hårdheter. Frost härdade sina blad lite högre. Styckningskniven är därför på 59 HRC. Filékniven är på endast 56 HRC och lilla kockkniven på 58 HRC.

~Paul~
 

Bilagor

  • Tre exempel på märkning av moraknivar, 2.jpg
    Tre exempel på märkning av moraknivar, 2.jpg
    28.8 KB · Visningar: 571
  • Tre exempel på märkning av moraknivar.jpg
    Tre exempel på märkning av moraknivar.jpg
    42.3 KB · Visningar: 570
Den bespottade EKA Swede 60.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min EKA Swede 60, 2.jpg
    Min EKA Swede 60, 2.jpg
    17.9 KB · Visningar: 776
  • Min EKA Swede 60, 3.jpg
    Min EKA Swede 60, 3.jpg
    21.4 KB · Visningar: 564
  • Min EKA Swede 60, hela kittet.jpg
    Min EKA Swede 60, hela kittet.jpg
    36.3 KB · Visningar: 566

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.