Stort knivintresse - välj din favoritkniv

tack för stål och skruvinfo. det är märkligt, men jag har faktiskt tyckt att 12c27 och vg-10 liksom "känts" besläktade vid användning och slipning. Mycket närmare varandra än t ex 154cm som jag också har en hel del erfarenhet av (och gillar mindre).
 
Altså besläktade är kanske lite för starkt ord, däremot har de en del liknande egenskaper.

154CM är däremot något helt annat. Jag har pulverersionen, dvs CPM 154CM och den är däremot helt outstanding.

~Paul~
 
Jag har faktiskt aldrig råkat ut för det. Förmodligen beror det på att man drar åt skruven för hårt. Det finns en teknik i att dra pivotskruven helt exakt. Den går till på det här viset:

  • Dra skruven ganska hårt så att bladet är trögt när det fälls in.
  • Lossa nu med små steg tills du får ett litet glapp i bladet.
  • Tajta åt igen tills glappet är borta.
Om det sitter två skruvar på handtaget så justeras dessa på samma sätt men man justerar samtidigt också de bakre skruvarna. Alltså inte ena sidan och därefter den andra, utan samtidigt!!

~Paul~

Jo, och sen när man använder den så spricker skiten.
 
En kommentar till den trilskande skruven på Enduran. Det går att fixa genom att lossa skruven försiktigt och applicera en droppe Locktite (blå) på båda sidorna och dra åt. Pivotskruven kommer därefter sitta som berget.

~Paul~
 
ok, skall se om jag ser denna substans i någon järnaffär när jag råkar gå förbi. Det är dock Ekans skruv som är lös, inte Endurans.
Enduran känns mycket gedigen, har urholkat stålskelett innuti skaftet. Mitt enda klagomål när det gäller knivar med backlock är att det finns ett litet vertikalt glapp när man tar i ordentligt (skär i trä och dylikt). Men jag tvivlar inte en sekund på Endurans styrka, jag vågar verkligen ta i om det behövs.
 
Min lilla 2 månaders samling :)

En fråga: vad för olja bör jag använda för att smörja in mina blad?
 

Bilagor

  • photo.jpg
    photo.jpg
    61.9 KB · Visningar: 341
ok, skall se om jag ser denna substans i någon järnaffär när jag råkar gå förbi. Det är dock Ekans skruv som är lös, inte Endurans.
Enduran känns mycket gedigen, har urholkat stålskelett innuti skaftet. Mitt enda klagomål när det gäller knivar med backlock är att det finns ett litet vertikalt glapp när man tar i ordentligt (skär i trä och dylikt). Men jag tvivlar inte en sekund på Endurans styrka, jag vågar verkligen ta i om det behövs.
Tror heller inte att du behöver vara rädd att ta i. Det där vertikala glappet finns på många knivar, utan att påverka funktionen.

~Paul~
 
Inte fan vet jag, sprickorna märks ju inte förrän det är dags att dra åt skruvarna igen. Men typ trä.
Med min EKA Compact har jag aldrig snickrat eller täljt men med min Swede 38 har jag gjort så många ggr, utan att skollorna har uppvisat några liknande tendenser. De lossar inte heller.

Har du kontaktat EKA-s kundservice? De brukar vara mycket tillmötesgående.

~Paul~
 
Min lilla 2 månaders samling :)

En fråga: vad för olja bör jag använda för att smörja in mina blad?
Ingen dålig samling efter så pass kort tid! Fortsätter du i den här takten så är du ikapp mig innan slutet av det här året, nästan ;).

Jag kör med Militec-1, en liknande product som Break Free men på en annan bas.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.