Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ojoj. En riktig rysare. Är det din kniv (den på bilden)?

~Paul~

Den är min!! Har inte stått på Scotts lista i 6 år!! utan kommit över en NIB på andrahandsmarknaden. Sjuk väntetid för dom som hann med på listan innan han stängde orderboken.
Den är inte en vitrinskåpskniv, jag äger inget sådant utan den används.
Fantastisk finish och utförandet där hela kniven (utom bladet så klart) är utfräst ur en bit titan. Inga spacers alltså. En skruv håller ihop hela härligheten.
IMG_7164.jpg

IMG_7166.jpg


//PW
 
Den är min!! Har inte stått på Scotts lista i 6 år!! utan kommit över en NIB på andrahandsmarknaden. Sjuk väntetid för dom som hann med på listan innan han stängde orderboken.

Den är inte en vitrinskåpskniv, jag äger inget sådant utan den används.
6 år är verkligen i överkant. Vem vet, om 6 år är man kanske inte ens intresserad av knivar ;) (I wish).

Personligen är jag avsevärt fegare. Därför hade jag inte använd den utan endast betittat på behörigt avstånd med andan i halsen.

~Paul~
 
Som mycket knivintresserad ny medlem här på forumet så ska jag väl också försöka svara på dom ursprungliga frågorna!

1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?



1. Går aldrig utanför dörren utan en liten fällkniv i fickan. Möjligtvis om jag glömmer att ta på mig byxor då, men inte annars.
Just nu är det en Eka Swede 8 med gummisidor som används. Även en liten Leatherman fällkniv brukar användas, men jag är lite trött på slipningen på den så den vilar för tillfället.
Siktar på att ev skaffa mig en Spyderco Native i framtiden, men just nu är Eka´n, och svenska knivar i allmänhet favorit(er).

2. Min Peltonen, med läderslida, har varit med ganska många år nu och jag tycker bara mer och mer om den. Jag gillar lite större, men ändå diskreta, knivar och den här tilltalar mig mycket.
Den går att få ohyggligt vass, och håller skärpan väldigt bra trots att jag använder den till allt man kan tänka sig! Jag använder den ganska mycket till att hugga div saker med. Korvpinnar, tändved, klykor för kastspön mm, ändå är den perfekt att rensa fisk med!
Jag vet att många tycker att en liten yxa eller såg är bättre till en del av dessa uppgifter, men jag skulle aldrig komma på tanken att släpa på dessa. Kniven räcker gott och väl.
Jag jobbade tidigare som officer och då hade jag min Cold Steel SRK eller Master Hunter i bältet, tyvärr så har jag lyckats tappa bort bägge två.:(

3. Nu var det några år sedan jag var utomlands, men då det begav sig så var det oftast en liten Spyderco av okänd modell som följde med i resväskan.

4. I köket så har det länge varit Fiskarsknivar och sedan En olivslipad Anders Petter jag använt mest. Idag fick jag hem 4 st Mora Kockknivar. 2 av den största modellen, och en var av dom 2 lite mindre. Jag hämtade dom på postfilialen Ica idag när jag åkte från jobbet. Passade samtidigt på att köpa en stor påse med lök och ett gäng tomater för att testa dom med.
Jag kan redan nu utnämna dom till mina favoriter. Underbart sköna och vassa knivar.
Många tycker illa om dom limegröna handtagen, men jag har redan flyttat ner min knivlist från insidan på skåpet till väggen! Jag älskar handtagen, och dom pryder verkligen sin plats på väggen. Funktionalismen i sitt esse!

5. Jag vet att jag skriver mycket ibland, och nu kommer vi till den svåraste frågan. Jag får försöka hålla igen lite grann! ;)
Drömkniven för mig varierar ganska ofta, och det är stora kontraster.
I grunden så gillar jag funktionella knivar som inte sticker ut alltför mycket utseendemässigt.
Dessutom är jag väldigt förtjust i knivar i militär stil. Då pratar jag inte om den sort, som av hånfulla människor, brukar benämnas som "Ramboknivar".
Jag tänker mer på knivar som just min Peltonen, Cold Steel SRK eller Master Hunter eller Fällknivens F1, A1 eller S1.
Men jag är också hysteriskt imponerad av våra enkla och billiga Moraknivar, och just nu är jag inne i en sådan period.
Jag uppskattar deras enkelhet och att man kan få så många olika modeller och färger.
Jag är ju dessutom Sandvikare och jobbar på Sandvik, så 12C27 stålet gör mig väldigt stolt när jag nu dessutom kommit på hur pass bra det är med tanke på priset.

Så dom senaste veckorna har jag förutom mina 4 Mora köksknivar även köpt 2 nya Eka fällknivar.
En extra Swede 8 med gummisidor samt en 86a med Eksidor.
Dessutom har jag fyllt på med 7 st vanliga Mora slidknivar. Alla av olika modell och med plast eller gummigrepp!
Det är något speciellt med dessa knivar tycker jag! Det kan omöjligt finnas någon annan kniv som ger så mycket för pengarna. Dessutom är dom svenska!

Men tittar man på vad jag suktar efter att köpa så snart det går så är det nog en A1 från Fällkniven, en Spyderco Native eller Military och en Frost 30 cm kockkniv!
Frosten tillverkas ju tyvärr inte mer, men jag får försöka hitta en bättre begagnad!
Under tiden kommer jag att köpa på mig ännu flera Moraknivar!
Man kan ju aldrig ha för många! ;)

// Krille
 
Hej alla,

Min första post på utsidan :) Har på senare fått ett nytt intresse, knivar, som också lett vidare till EDC grejer och div. frilufts utrustning. Har dom sista 15 åren varit ute minst 1 tur per år ett par dagar på skåneleden eller i kanot nån skånsk å.


1. Vilken kniv använder du till vardags?
Skiftar lite mellan:
* Spyderco Delica 4 CE - lite för stor för mitt dagliga behov mitt i storstan och kan dessutom upplevas lite hemsk av NKP.
* Kershaw Skyline - riktigt fin flipper.
* SOG Flash I - TNP-fan som man är hehe)
* CRKT Drifter - Grymt prisvärd $16. Mycket kniv för pengarna.
* Gerber Powerframe

2. Vilken kniv använder du där ute?
Mora förr. Nästa gång så kommer nog nån av mina Byrd knivar få följa med Moran.

3. Vilken kniv använder du utomlands?
Den på min Gerber Splice Mini.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Mina svarta keramiska knivar + tandad Global. Vill ha några Shun Classics.

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Efter som jag är en Spyderco nörd och att jag leter efter den "perfekta" vardags (EDC) kniven så är det såklart en Spyderco fällkniv med storlek runt 15 cm. Det närmaste jag kan komma idag är en Urban men jag skulle vilja ha bättre stål och ett lås på den. Helst med CTS-XHP stål men annars ZDP189 eller något av dom bättre CPM stålen. Jag gillar mina G10 handtag så det skall den ju ha. Såklart i Spyderco leafshape och med ett wire clip.

Spyderco Cat (tillverkar inte längre) är också nära min dröm kniv men gillar inte fiberhandtaget och behöver inte "steel liners" till vardags kniven. Calypso Jr är rätt nära också. Helst skall det vara en special utgåva (sprint run) och inte en vanlig produktions kniv... så att den känns ännu mer speciell att äga :)

Men vad jag förstått är att när man nu blivit såhär biten så hittar man aldrig sin "perfekta" kniv utan jakten kommer fortsätta för evigt :) vilket både är bra och dåligt.
 
Min första post på utsidan

1. Vilken kniv använder du utomlands?
Den på min Gerber Splice Mini.

2. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?
Mina svarta keramiska knivar + tandad Global. Vill ha några Shun Classics.

3. Vilken kniv är din drömkniv och varför?
Efter som jag är en Spyderco nörd och att jag leter efter den "perfekta" vardags (EDC) kniven så är det såklart en Spyderco fällkniv med storlek runt 15 cm. Det närmaste jag kan komma idag är en Urban

4. men jag skulle vilja ha bättre stål och ett lås på den. Helst med CTS-XHP stål men annars ZDP189 eller något av dom bättre CPM stålen.

5. Såklart i Spyderco leafshape och med ett wire clip.

6. Spyderco Cat (tillverkar inte längre) är också nära min dröm kniv men gillar inte fiberhandtaget och behöver inte "steel liners" till vardags kniven. Calypso Jr är rätt nära också. Helst skall det vara en special utgåva (sprint run) och inte en vanlig produktions kniv... så att den känns ännu mer speciell att äga :)

7. Men vad jag förstått är att när man nu blivit såhär biten så hittar man aldrig sin "perfekta" kniv
Välkommen till forumet men framför allt den här tråden :)!

1. Saxen på den här kniven borde vara extremt fin?? Antar att det är Fiskars originalsax.

2. Kika gärna här: https://www.flashback.org/t402637

3. 15 cm bladlängd eller sammanlagt i utfällt läge? De längsta är annars: Police, Endura, Military och Resilience. De ligger på runt 10-11 cm i bladlängd.

4. Hm, förstår. Jag personligen börjar glida ifrån de allra finaste stålsorterna. De är dyra och besvärliga att slipa/bryna. Men visst har också undertecknad en del knivar med hårda ståltyper (ZDP-189, BG-42, R2 osv).

5. Wire clips är trevliga. Leaf har jag dock också gått ifrån. Finner denna form lite för rigid. Nu för tiden föredrar jag mindre bredd på mina blad. Kershaw Wild Turkey är exempel på en form som jag finner allra effektivast, dvs efter att man tunnar ut eggen lite:

MinKershawWildWildTurkeyTitanium-3-1.jpg


Eller som en Opinel:
MinOpinelNo9Inox.jpg


6. Har en Calypso JR. Trevlig kniv med fint stål. Går att få orerhört vass.

7. Det har du rätt i. Letandet forsätter i all oändlighet. Det är precis som du skriver själva charmen i det hela :).

~Paul~
 
Välkommen till forumet men framför allt den här tråden :)!

Tack :)

15 cm bladlängd eller sammanlagt i utfällt läge? De längsta är annars: Police, Endura, Military och Resilience. De ligger på runt 10-11 cm i bladlängd.

15 utfälld. Det borde du om nån förstått när jag jämförde med Urban och Caly Jr ju ;) Det skall vara en liten stads-edc (jag är IT konsult) så inget kortsvärd hehe.
Glömde tillägga full flat grind på dröm kniven. En Urban + lås och bättre stål är min dröm just nu, men just den modellen finns inte. Men jag är rätt ny på detta och skiftar en del i smak och tycke ju mer jag tar in.

Jag bara älskar när jag hittar ett helt nytt område att nörda ner mig i :D det blir som en helt ny värld öppnar sig för en och det finns så mycket att läsa och lära sig.

Hm, förstår. Jag personligen börjar glida ifrån de allra finaste stålsorterna. De är dyra och besvärliga att slipa/bryna.

Jag väntar på min leverans av Wicked Edge som är på väg nu när jag trackar kolli id't :) Har ett 5 stenar lansky som är rätt nytt men insåg snabbt att det var jobbigt att slipa köksknivar med. Har en föreställning om att jag skall börja slipa knivar åt släkt och vänner + grannskapet och kollegor för att berättiga det lite dyra inköpet hehe. Så forhoppningsvis skall det gå relativt lätt att slipa även hård stål med mina WE diamanter.

Wire clips är trevliga. Leaf har jag dock också gått ifrån. Finner denna form lite för rigid. Nu för tiden föredrar jag mindre bredd på mina blad. Kershaw Wild Turkey är exempel på en form som jag finner allra effektivast, dvs efter att man tunnar ut eggen lite:

Är en pryltok av rang och gillar ny teknologi i alla former och har därav lite svårt för den old school look som tex. Opinelen har. Har ju Flash ettan som har den blad typen du menar och den är väldigt bra. Tycker bara leaf är sooo sexy :)
 
1. 15 utfälld. Det borde du om nån förstått

2. Jag väntar på min leverans av Wicked Edge

Är en pryltok av rang och gillar ny teknologi i alla former och har därav lite svårt för den old school look som tex. Opinelen har.

3. Tycker bara leaf är sooo sexy :)
1. Jo, jag var i stort sätt säker på att det handlade om utfällt läge men eftersom det är så pass ovanligt att ange en total knivlängd i stället för bladlängd, samt att du dessutom är ny på forumet så ville jag försäkra mig om att jag hade fattat det rätt.

2. Du får gärna återkomma med ett utlåtande och gärna en kort recension ;).

Fast det faktum att denna typ av knivar har funnits så pass länge bevisar att det är något som är fundamentalt korrekt i designen.

3. Hm, själv har jag tappat intresset helt i leaf designen :D. Så olika vägar man kan vandra...

~Paul~
 
Jag är ju realtivt ny kniv entusiast oxå (fast man bläddrade sönder hobbex för 25 år sen) så det var väl jag som uttryckte mig lite kasst :) ~6 cm blad tror jag skulle vara rätt lagom för mina sysslor.

Ser att du varit #57 i 5 år så man kan ju förstå att kan ha tröttnat lite på leaf hehe. Om jag samlar i 20 år så tror jag att jag kommer gilla även Opinel stuket så småningom ;)

Skriver gärna några rader om WE'n när jag testkört ett tag. Läs här sålänge, fast det har du nog redan http://goo.gl/5eO1

Hittade dessa idag. Rätt trevliga men pricey! http://goo.gl/1vvO
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.