Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. ~6 cm blad tror jag skulle vara rätt lagom för mina sysslor.

2. Ser att du varit #57 i 5 år så man kan ju förstå att kan ha tröttnat lite på leaf hehe.

3. Om jag samlar i 20 år så tror jag att jag kommer gilla även Opinel stuket så småningom ;)

4. Skriver gärna några rader om WE'n när jag testkört ett tag. Läs här sålänge, fast det har du nog redan http://goo.gl/5eO1

Hittade dessa idag. Rätt trevliga men pricey! http://goo.gl/1vvO
1. Förstår. En ganska lagom längd. Jag kör på en EKA Compact f n. Den har ungefär samma bladlängd.

2. Ja, man blir lite blasé efter några år :).

3. Förmodligen, smaken brukar ju mogna med tiden ;).

4. Låter utmärkt, tackar för det.

5. Inte riktigt min stil. Men man kan inte annat än att erkänna att knivarna ser välbyggda ut och innehåller mycket fina material.
 
Den omtalade EKA Compact, Sandvik 12C27 bladstål, plasthandtag, demonterbar, partiellt plastchassi, 4 mm fånglinehål. Bladlängden är exakt 60 mm, ricasson inkluderad.

EKACompacttweakadbeskuren.jpg


~Paul~
 
Gillar kompakten!

själv har jag för en vecka sedan fått hem en planslipad lila Spyderco Endura 4. Väldigt bra ergonomi med sitt långa skaft och vansinnigt vass.
 

Bilagor

  • Photo on 2010-09-02 at 14.46.jpg
    Photo on 2010-09-02 at 14.46.jpg
    68.2 KB · Visningar: 351
OK. Annars är tydligen Tom Krein mycket duktig på att "dra" ner tjockleken på diverse Spydiesar. Vet dock inte hur det är med värmebehandlingen efteråt. En del har klagat på att kniven inte håller skärpa lika väl som tidigare. Förmodligen för att man kommit alltför nära anlöpningstemperaturen i samband med reprofileringen.

~Paul~
 
ok, kan vara bra att veta. Måste säga att jag verkligen gillar VG-10. Väldigt lättslipat men håller skärpan längre än t ex 12c27. Jag gillar även detta blad mycket, men är lite krångligt att man måste hålla på och justera pivotskruven hela tiden. Den blir lösare och lösare vid användning.
 

Bilagor

  • Photo on 2010-09-02 at 15.01.jpg
    Photo on 2010-09-02 at 15.01.jpg
    71.9 KB · Visningar: 349
Den är planslipad från fabriken. VG-10 Seki city.

http://www.youtube.com/watch?v=ikOFbMLChRc
Tack för videon! Jag skäms att erkänna att jag inte äger en enda Endura eller Police. Anledningen var tidigare att både Police och Endura hade sina nackdelar. Enduran var tidigare sabelslipad och Police skålslipad med en mycket kort slipfas. Dessutom gillade jag inte stålgreppet.

Men i dagsläget så finns det ingen ursäkt varför jag fortfarande inte äger en av dessa klassiker. Blir tvungen att investera i dem i sinom tid ;).

~Paul~
 
ok, kan vara bra att veta. Måste säga att jag verkligen gillar VG-10. Väldigt lättslipat men håller skärpan längre än t ex 12c27. Jag gillar även detta blad mycket, men är lite krångligt att man måste hålla på och justera pivotskruven hela tiden. Den blir lösare och lösare vid användning.

Du håller i en EKA Swede 38, också en klassiker. VG-10 är förståss ett förnämligare stål än 12C27. Men inte mycket ;). Kornet är liknande men VG-10 tål högre HRC grad och därmed mindre eggvinklar utan risk för plastisk deformation.

~Paul~
 
Compact och swede borde vara omtalade för att plastskaftet spricker vid främre skruven om man använder de till mer än smörjobb.
Jag har faktiskt aldrig råkat ut för det. Förmodligen beror det på att man drar åt skruven för hårt. Det finns en teknik i att dra pivotskruven helt exakt. Den går till på det här viset:

  • Dra skruven ganska hårt så att bladet är trögt när det fälls in.
  • Lossa nu med små steg tills du får ett litet glapp i bladet.
  • Tajta åt igen tills glappet är borta.
Om det sitter två skruvar på handtaget så justeras dessa på samma sätt men man justerar samtidigt också de bakre skruvarna. Alltså inte ena sidan och därefter den andra, utan samtidigt!!

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.